Kan två noder störa varandra?

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
kongolasse
Wannabe

Kan två noder störa varandra?

Inlägg av kongolasse »

Hej.

Jag har en givare på garageporten "Garage Door Detector - Vision VIS_ZG8101 "
den fungerade bra, visade direkt när porten öppnades/stängdes. För en tid sen så installerade jag en "Insatsbrytare 1x2,5kW - Fibaro FGS212" för att styra garageporten, men efter den installationen så visar givaren på porten att porten öppnar sig när man öppnar den , men när man stänger den så visar den fortfarande att den är öppen. Signalen måste ju gå fram för den reagerar direkt när man öppnar den, men för att få den stängd igen så testade jag att flytta sensorn närmare veran och då visade den stängd igen. Kan två enheter störa varandra, trodde att dom var "grannar" och skulle "hjälpa" varandra.

Jag kör med Vera 3 med den senaste UI7
Mvh Kongolasse
kongolasse
Wannabe

Re: Kan två noder störa varandra?

Inlägg av kongolasse »

Nu öppnade jag garageporten och Vision VIS_ZG8101 registrerade att jag öppnade porten. Sen stängde jag porten, i ImperiHome visade fortfarande att porten var öppen men klockslaget för stängningen registrerades.
Jag stängde av strömmen till porten och (Fibaro FGS212), öppnade porten manuellt , Vision VIS_ZG8101 registrerade att porten öppnades och när jag stängde så registrerade den att porten stängdes.

Min slutsats är att Fibaron stör ut Vision VIS_ZG8101, Hur kan man lösa detta? Någon som vet??

//Kongolasse
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Om mjukvaran registrerar klockslaget för stängning låter det som mjukvaran inte visar rätt?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
kongolasse
Wannabe

Inlägg av kongolasse »

Men den visar rätt när portöppnaren är frånkopplad... Fattar inte riktigt detta.... Får väl söka lite mer på nätet. :-)
Skriv svar