Hur säkerställa tillräcklig signalstyrka

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Fredward72
Wannabe

Hur säkerställa tillräcklig signalstyrka

Inlägg av Fredward72 »

Ytterkligare ett avståndsmisstag av en nybörjare på ZWave.
Configurerade ihop 5 Zwave noder och en gammal webkamera runt skrivbordet där jag jobbar med min nya fina HC2Lite.
Allt fungerade ganska bra och jag fick PUSH notiser till Fibaro Appen mm.
Sedan när jag fått det att lira bra ihop flyttade jag ut noderna på de ställena jag tänk att de skulle sitta.
Ljusswitchar vid strålkastarna på garageinfarten och deckarna på strategiska ställen runt huset, huset är en
standard svensk 1,5 plans villa med garage sammanbyggt med huset.

Jag flytattade ut alla noderna och givetvis slutade allt att fungera.....
Fick inte kontakt med någon sensor längre.

Efter att nu ha läst in mig att verklig range är 5-7 meter för att vara säker på att nätet fungerar
blir jag mycket tveksam till hela Zwave iden.
Vi snackar inte 100 , inte 30 ..inte ens 10 meter lite snett igenom väggar mm.

För mig är det en major showstopper.
Det verkar som om jag i mitt vanliga hus skall behöva ha repeaters lite här och där, sätta ut dom på chans, och sedan hoppas att det löser sig.
eller lusa ned hsuet med noder lite här och där bara för att mesh nätet skall bli tillräckligt tätt.

Jag är ingen vän av att jobba med chansartade metoder.
Min Fibaro HC2 kostade 2500. Varje nod kostar ca 400-500 spänn. Med de 5 noder jag har börjat med så ligger jag ute med 5000:-
och så fungerar det inte ändå och felsökningsmöjligheten är mycket låg.

Jag har googlat och sökt för att försöka få kläm på hur man skall kunna se signalstyrkan och därmed kunna
avgöra var en sensor kan sättas.
Det verkar inte finnas något sådant verktyg ??

Om någon har en bra metod att kolla signalstyrkan i nätet så säg till.
Finns det nåt bättre än att flytta en nod längre och längre ifrån och sedan när kontakt inte nås så flyttar man den
2 meter närmre....

/Fredrik

Ps.
Tom i den billiga digitala tvboxen jag har i husvagnen kan jag se signalstyrkan.
Bara att vrida runt antennen tills man når max. Kanske räcker inte max för att se en
sändning perfekt men jag kunde i alla fall analysera och förstå felet....
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Hur säkerställa tillräcklig signalstyrka

Inlägg av elf98 »

5-10m är normal räckvidd inomhus. Och som du skriver agerar varje nod med fast spänningsmatning repeater i nätet.

Om du har få noder och inte vill använda fler bör du placera kontrollern så den blir en strategisk nod i nätet, dvs inte nära en annan nod med fast spänningsmatning.

Om du ritar upp grov skiss med tänkta placeringar kan vi ge tips utifrån skissen.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Fredward72
Wannabe

Inlägg av Fredward72 »

1)
Gällande signalstyrkan så läste jag bruksanvisningen till min Fibaro Wall Plug idag... Bättre sent än aldrig som alltid.
Den hade en trevlig funktion där man kan be den testa om den har kontakt med nätverket.
Den blinkar sedan i olika färger om den har kontakt via annan nod eller direkt till basen.

2)
Angående placeringen så är jag mer inne på att försöka få till ett grundläggande nät än att försöka optimera
för de sensorerna jag har för tillfället..
Jag tänkte mig ett mesh grid med repeaters som täcker mitt hus och garage.
Börjat skanna nätet angående 1/2 vågs antenner om det även kan hjälpa.

Update:
Tog inte mycket sökande innan nätet var överrens.
Skillnaden mellan 1/2 våg (dipol) och en kvartsantenn i signalstyrka är liten.
Däremot skiljer sig formen på i vilken riktning som styrkan finns (radiation pattern).

Så om Fibaro haft bra HF designers på sina kort borde det inte hjälpa att byta.

/fredrik

/F
Fredward72
Wannabe

Inlägg av Fredward72 »

Fortsätter strula bort semestern.
Ger strax upp då tiden för mitt öppna köp på HC2 Lite strax går ut.

Just nu är jag nere på 2 noder jag testar range med.
Eftersom WallPluggen kan tala om för mig på vilket sätt den kommunicerar med Controllern
har jag kopplat enligt följande

HC2Lite -> Aeon MicroSwitch 2nd edition -> FibaroWall Plug
0meter -> 8meter bort > ytterligare 1m bort

Microswitchen når controllern på 8m vid alla tester men WallPluggen gör det inte.

På detta sätt så började jag lägga in MicroSwitchen i nätverket för sedan försöka
använda vägen via denna för WallPluggen...

Helt jävla omöjligt ....

MicroSwitchen fungerar ej som gateway for nästa nod.
Tar jag WallPluggen inom 5m så tas den in och ur nätverket utan problem.

Så trött på att inte kunna debugga och reda ut vad exakt det är som strular.

Ps.
(MicroSwitchen fungerar perfekt men blinkar som om den inte är inkluderad i nätverket)
(Har skrivit till supporten om detta. Kanske är det detta som gör att den inte fungerar som gateway?)

/F
SirMaggot
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av SirMaggot »

Jag har inga problem med räckvidden, har en dörrsensor längst bort som funkar utan problem, ca 25-30 meter.
Fredward72
Wannabe

Inlägg av Fredward72 »

Problemet är ju i grunden att du inte vet
1) Signalstyrka mot bas eller andra noder.
2) Eventuella routingtabeller när du är har få noder lång isär och du vill ha koll.
Genom att bygga upp ett stark grundnät med spännningsatta noder

Genom att lägga till min WallPlugg direkt mot Controllern så kom den med i nätverket.
Sedan fick jag be HC2 Lite att configurera om detsamma. Då verkar den ha accepterat att gå via en annan nod.
Men att direkt lägga till den på plats fungerar ännu inte.

Det står i den lilla manualen att
"Note that the device needs to be located
within direct range of the Home Center Lite
during the inclusion process. "

Så då skall det väl vara så.
Fast det jag läst ute i världen säger tvärtom. Inkludera enheter när dom är på plats ...
Som vanligt ingen klar metodik.

Just nu får det vara nog.
Tyvärr kommer jag att vara ännu en av de ingenjörer som kommer att vara försiktiga i mina lovord.
Vad som beror på mig och vad som beror på fibaro HC2 Lite, Z-wave strukturen eller på sensorer och switchar/låter jag vara osagt.
Mycket tid som inte leder framåt.

Jämfört med Arduino som jag började med för ett ar år sedan så är detta ett under av problem.
Fortsätter nog att förkovra mig och se vad som händer framöver..../F

Update:
Gick med i http://forum.fibaro.com/ och hittade följande.
"
You should add and wake-up device in direct neighborhood of controller. Then move device to destination spot and wake it up again. It will check if controller is available. If so it will communicate directly, if not, it will try to find controller by checking mesh network. So its routing table will be changed. Device will try to reach controller with help of routing devices as result of every communication failure. "
Skriv svar