Ytterkligare ett avståndsmisstag av en nybörjare på ZWave.
Configurerade ihop 5 Zwave noder och en gammal webkamera runt skrivbordet där jag jobbar med min nya fina HC2Lite.
Allt fungerade ganska bra och jag fick PUSH notiser till Fibaro Appen mm.
Sedan när jag fått det att lira bra ihop flyttade jag ut noderna på de ställena jag tänk att de skulle sitta.
Ljusswitchar vid strålkastarna på garageinfarten och deckarna på strategiska ställen runt huset, huset är en
standard svensk 1,5 plans villa med garage sammanbyggt med huset.
Jag flytattade ut alla noderna och givetvis slutade allt att fungera.....
Fick inte kontakt med någon sensor längre.
Efter att nu ha läst in mig att verklig range är 5-7 meter för att vara säker på att nätet fungerar
blir jag mycket tveksam till hela Zwave iden.
Vi snackar inte 100 , inte 30 ..inte ens 10 meter lite snett igenom väggar mm.
För mig är det en major showstopper.
Det verkar som om jag i mitt vanliga hus skall behöva ha repeaters lite här och där, sätta ut dom på chans, och sedan hoppas att det löser sig.
eller lusa ned hsuet med noder lite här och där bara för att mesh nätet skall bli tillräckligt tätt.
Jag är ingen vän av att jobba med chansartade metoder.
Min Fibaro HC2 kostade 2500. Varje nod kostar ca 400-500 spänn. Med de 5 noder jag har börjat med så ligger jag ute med 5000:-
och så fungerar det inte ändå och felsökningsmöjligheten är mycket låg.
Jag har googlat och sökt för att försöka få kläm på hur man skall kunna se signalstyrkan och därmed kunna
avgöra var en sensor kan sättas.
Det verkar inte finnas något sådant verktyg ??
Om någon har en bra metod att kolla signalstyrkan i nätet så säg till.
Finns det nåt bättre än att flytta en nod längre och längre ifrån och sedan när kontakt inte nås så flyttar man den
2 meter närmre....
/Fredrik
Ps.
Tom i den billiga digitala tvboxen jag har i husvagnen kan jag se signalstyrkan.
Bara att vrida runt antennen tills man når max. Kanske räcker inte max för att se en
sändning perfekt men jag kunde i alla fall analysera och förstå felet....