Qubino tempsensor

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Larsa
Wannabe

Qubino tempsensor

Inlägg av Larsa »

Fick just en qubino flush 1 relay med en tempsensor. Tänkte den skulle styra elen till motorvärmaren. Men när jag reggat den med min Vera edge dyker det upp en strömbrytare och två rörelsesensorer..

Några tips? Är rätt ny på det här....

/Larsa

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Qubino tempsensor

Inlägg av elf98 »

Temperaturen är tillgänglig via LUA, så du måste skriva ett litet LUA-skript för att nyttja temepratursensorn.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Larsa
Wannabe

Inlägg av Larsa »

Ok, har du något tips på hur jag kommer vidare? Är det ngn variabel man skall kolla?

Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
tunis
Wannabe

Inlägg av tunis »

Om du installerar appen "Additional temperature device" är det inte säkert du ser den så du kan ställa in DeviceID på dina Qubino.
Detta kan du då göra med att ändra variabeln med luup-kod i "Test Luup code (Lua)" under "Develop apps".

Man skriver då

Kod: Markera allt

luup.variable_set( "urn:micasaverde-com:serviceId:iDoorContact", "iDoorContacts", "QubinoID", DeviceID )
Om "Additional temperature device" har ID 22 och man har två Qubino på 35 och 42 blir koden.

Kod: Markera allt

luup.variable_set( "urn:micasaverde-com:serviceId:iDoorContact", "iDoorContacts", "35,42",22 )
Efter det måste man starta om luup engine. Det gör man under Apps->Develop apps->Serial Port configuration->Reload Luup.
Senast redigerad av tunis den 26 okt 2015, 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
JKB
Wannabe

Inlägg av JKB »

Vilka värden får du från din temperatursensor?

Jag kopplade in en DS18B20 till min Flush shutter DC och får bara ut hela/halva värden. 22.5, 23, 23.5, 24 etc.
Jag har ställt om att den ska rapportera vid varje 0,1 grad men visar ändå bara hela/halva.

När jag använder likadana DS18B20 till Fibaro Universal Sensor får jag ut väldigt exakta värden ner på hundradelar.
Automatiserad sedan 2010
Larsa
Wannabe

Inlägg av Larsa »

Jag får tiondelar, just nu 6,6.
Men varför dyker det upp en massa motion sensors? Nu ligger det 9 st under brytaren...

JKB
Wannabe

Inlägg av JKB »

Okej, tack för svar!

Kan tyvärr inte svara på varför det kommer upp flera sensorer, något jag kan svara på är dock att Z-wave alltid betett sig mycket underligt emellanåt... Fruktansvärt frustrerande att behöva lägga till/ta bort enheter som bara slutar fungera utan anledning, vilket medför att man måste göra om alla de scenariona som enheterna ligger med i eftersom de då får ett nytt ID i systemet.

Med flera hundra scenarion är det inte lätt att komma ihåg vilka scenarion enheterna ligger med i. :|
Automatiserad sedan 2010
tunis
Wannabe

Inlägg av tunis »

JKB skrev:Vilka värden får du från din temperatursensor?

Jag kopplade in en DS18B20 till min Flush shutter DC och får bara ut hela/halva värden. 22.5, 23, 23.5, 24 etc.
Jag har ställt om att den ska rapportera vid varje 0,1 grad men visar ändå bara hela/halva.
Jag får också bara hela och halv värden.

Finns inte med i mitt instruktionsblad till Flush 1 relay hur man ändrar rapportering av temperaturen.
JKB
Wannabe

Inlägg av JKB »

tunis skrev:
JKB skrev:Vilka värden får du från din temperatursensor?

Jag får också bara hela och halv värden.

Finns inte med i mitt instruktionsblad till Flush 1 relay hur man ändrar rapportering av temperaturen.
Då är jag inte ensam då. Har du köpt Qubino-sensorn eller kör du en vanlig DS18B20?
Verkar som parametern där man ställer in hur stora förändringar som ska rapporteras lagts till i de nya Z-wave Plus-puckarna.
Automatiserad sedan 2010
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Jag vill minnas att när jag kopplat DS18B20 till Arduino så har den också endast rapporterat "hel och halv"-värden.

//Jonas, m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Användarvisningsbild
FormerMazda
Gillar hemautomation

Inlägg av FormerMazda »

Den här tråden passar rätt bra till min fråga, tror jag. Trådkap? Ber om ursäkt i så fall.

Men jag kompletterade min qubino flush shutter med en av deras tempgivare idag.
Tog bort enheten och la till den igen i HC2. Och det funkar ju som bekant sådär bra, men nu kom det också med en temp-enhet så att säga.
Men den visar 0°C. Varför?
JKB
Wannabe

Inlägg av JKB »

FormerMazda skrev:Den här tråden passar rätt bra till min fråga, tror jag. Trådkap? Ber om ursäkt i så fall.

Men jag kompletterade min qubino flush shutter med en av deras tempgivare idag.
Tog bort enheten och la till den igen i HC2. Och det funkar ju som bekant sådär bra, men nu kom det också med en temp-enhet så att säga.
Men den visar 0°C. Varför?
Så fort jag kopplat in tempgivaren, exkluderat och inkluderat enheten så visade den temp för mig. Testa göra om exkl/inkluderingen. Du kan ju också kolla så inte någon pin i jst-kontakten glidit ur.
Automatiserad sedan 2010
Användarvisningsbild
FormerMazda
Gillar hemautomation

Inlägg av FormerMazda »

Jag har dragit på det lite, att göra om inkluderingen.
Och tur var det? För idag, nu på kvällen behagade den hoppa igång helt utan åtgärd!

Lite så känns det med z-wave som inte är fibaro, det funkar, men lite senare och lite udda..re. :D
Skriv svar