Hej!
Jag känner att det är dags att börja med hemautomatisering, men innan jag fyrar iväg en beställning hoppas jag på att någon har möjlighet att svara på några frågor:
Vilken Controller skall jag ha?
Jag funderar på Vera Edge, då den verkar ligga på ett acceptabelt pris men ändå vara ganska kapabel. Jag vet dock av erfarenhet att jag kommer bli frustrerad om jag blir för låst i ett GUI, även om jag uppskattar enkelheten hos ett sådant när det fungerar. Därför undrar jag hur scriptningsmöjlighterna ser ut Veran?
Ett alternativ är annars Razberry, men jag oroar mig för att det istället är lite för tidskrävande att sätta upp och underhålla.
Jag tar gärna också emot argument för andra enheter såsom Fibaros lådor.
Temperaturstyrning
Jag vill styra en värmeförflyttande fläkt genom att mäte temperaturen vid mynningen av ventilationsröret, jämföra denna temeratur med temperaturen på ett annat ställe i huset. Alltså: Om det är varmare vid mynningen av ventilationsröret ovanför kaminen än det är på andra sidan röret vill jag att fläkten går, annars inte. - Vad behöver jag för att åstadkomma detta? Jag vill montera strömbrytaren i dosa.
Brandvarnare i köket
Jag vill kunna ersätta min brandvarnare i köket med en röksensor t.ex.
https://www.m.nu/smoke-sensor-gen5-fibaro-p-2163.html. Jag vill kunna sätta den i "paus" på ett antal minuter via en väggknapp. Alltså: Ett tryck på väggknappen påverkar sensorn så att den antingen minskar känsligheten eller helt deaktiverar larmsignalen under t.ex. 15 minuter. Efter detta återgår sensorn till sin normala funktion. Är detta möjligt att göra?
Belastningsstyrd timer
Jag vill kunna stänga av infravärmen på altanen automatiskt efter ett regelverk, t.ex: efter 2h och/eller efter ett visst klockslag och/eller nät viss temperatur uppnåtts. Jag funderar på att sätta upp detta med en inbyggd switch och energimätare typ denna:
https://www.m.nu/micro-smart-energy-swi ... p-840.html. Går det att göra?
433 MHz
Kan det vara värt att även köpa en 433 MHz transiver för att koppla till billigare sensorer som t.ex. temperatorsensor till värmefläkten ovan? Några erfarenheter kring det? Vilka typer av 433Mhz enheter fungerar tillfredställande? Jag har förstått att kontinuerligt mätande sensorer fungerar bra eftersom det inte är katastrof om en "inchekning" uteblir då och då.
Ett stort tack i förväg om ni tar er tid att besvara detta!
/Anders