Dags att ta steget, så jag behöver lite vägledning.

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
lemonhead
Wannabe

Dags att ta steget, så jag behöver lite vägledning.

Inlägg av lemonhead »

Hej!

Jag känner att det är dags att börja med hemautomatisering, men innan jag fyrar iväg en beställning hoppas jag på att någon har möjlighet att svara på några frågor:

Vilken Controller skall jag ha?
Jag funderar på Vera Edge, då den verkar ligga på ett acceptabelt pris men ändå vara ganska kapabel. Jag vet dock av erfarenhet att jag kommer bli frustrerad om jag blir för låst i ett GUI, även om jag uppskattar enkelheten hos ett sådant när det fungerar. Därför undrar jag hur scriptningsmöjlighterna ser ut Veran?
Ett alternativ är annars Razberry, men jag oroar mig för att det istället är lite för tidskrävande att sätta upp och underhålla.
Jag tar gärna också emot argument för andra enheter såsom Fibaros lådor.

Temperaturstyrning
Jag vill styra en värmeförflyttande fläkt genom att mäte temperaturen vid mynningen av ventilationsröret, jämföra denna temeratur med temperaturen på ett annat ställe i huset. Alltså: Om det är varmare vid mynningen av ventilationsröret ovanför kaminen än det är på andra sidan röret vill jag att fläkten går, annars inte. - Vad behöver jag för att åstadkomma detta? Jag vill montera strömbrytaren i dosa.

Brandvarnare i köket
Jag vill kunna ersätta min brandvarnare i köket med en röksensor t.ex. https://www.m.nu/smoke-sensor-gen5-fibaro-p-2163.html. Jag vill kunna sätta den i "paus" på ett antal minuter via en väggknapp. Alltså: Ett tryck på väggknappen påverkar sensorn så att den antingen minskar känsligheten eller helt deaktiverar larmsignalen under t.ex. 15 minuter. Efter detta återgår sensorn till sin normala funktion. Är detta möjligt att göra?

Belastningsstyrd timer
Jag vill kunna stänga av infravärmen på altanen automatiskt efter ett regelverk, t.ex: efter 2h och/eller efter ett visst klockslag och/eller nät viss temperatur uppnåtts. Jag funderar på att sätta upp detta med en inbyggd switch och energimätare typ denna: https://www.m.nu/micro-smart-energy-swi ... p-840.html. Går det att göra?

433 MHz
Kan det vara värt att även köpa en 433 MHz transiver för att koppla till billigare sensorer som t.ex. temperatorsensor till värmefläkten ovan? Några erfarenheter kring det? Vilka typer av 433Mhz enheter fungerar tillfredställande? Jag har förstått att kontinuerligt mätande sensorer fungerar bra eftersom det inte är katastrof om en "inchekning" uteblir då och då.

Ett stort tack i förväg om ni tar er tid att besvara detta!

/Anders
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Dags att ta steget, så jag behöver lite vägledning.

Inlägg av elf98 »

lemonhead skrev: Vilken Controller skall jag ha?
Jag funderar på Vera Edge, då den verkar ligga på ett acceptabelt pris men ändå vara ganska kapabel. Jag vet dock av erfarenhet att jag kommer bli frustrerad om jag blir för låst i ett GUI, även om jag uppskattar enkelheten hos ett sådant när det fungerar. Därför undrar jag hur scriptningsmöjlighterna ser ut Veran?
Ett alternativ är annars Razberry, men jag oroar mig för att det istället är lite för tidskrävande att sätta upp och underhålla.
Jag tar gärna också emot argument för andra enheter såsom Fibaros lådor.
Du kan göra i princip vad du vill i Veran i och med stöd för LUA. Med RazBerry blir du ännu mer flexibel. Fibaros controllers har mycket snyggt interface - och HC2an är rätt flexibl den med då den har stöd för LUA-script som med lite fantasi lösa "allt".
lemonhead skrev: Temperaturstyrning
Jag vill styra en värmeförflyttande fläkt genom att mäte temperaturen vid mynningen av ventilationsröret, jämföra denna temeratur med temperaturen på ett annat ställe i huset. Alltså: Om det är varmare vid mynningen av ventilationsröret ovanför kaminen än det är på andra sidan röret vill jag att fläkten går, annars inte. - Vad behöver jag för att åstadkomma detta? Jag vill montera strömbrytaren i dosa.
En fibaro Universalsensor med 2 st temperatursensorer låter som en bra början, sedan är det bara att skriva ett litet skript. Sen är det bara att styra valfri inbyggnadsbrytare.
lemonhead skrev: Brandvarnare i köket
Jag vill kunna ersätta min brandvarnare i köket med en röksensor t.ex. https://www.m.nu/smoke-sensor-gen5-fibaro-p-2163.html. Jag vill kunna sätta den i "paus" på ett antal minuter via en väggknapp. Alltså: Ett tryck på väggknappen påverkar sensorn så att den antingen minskar känsligheten eller helt deaktiverar larmsignalen under t.ex. 15 minuter. Efter detta återgår sensorn till sin normala funktion. Är detta möjligt att göra?
Går inte så vitt vi vet.
lemonhead skrev: Belastningsstyrd timer
Jag vill kunna stänga av infravärmen på altanen automatiskt efter ett regelverk, t.ex: efter 2h och/eller efter ett visst klockslag och/eller nät viss temperatur uppnåtts. Jag funderar på att sätta upp detta med en inbyggd switch och energimätare typ denna: https://www.m.nu/micro-smart-energy-swi ... p-840.html. Går det att göra?
Inga problem alls att lösa med LUA-script. kanske även sätta upp en rörelsesensor och inaktivera värmen om ingen har rört sig där på tex 20 min?
lemonhead skrev: 433 MHz
Kan det vara värt att även köpa en 433 MHz transiver för att koppla till billigare sensorer som t.ex. temperatorsensor till värmefläkten ovan? Några erfarenheter kring det? Vilka typer av 433Mhz enheter fungerar tillfredställande? Jag har förstått att kontinuerligt mätande sensorer fungerar bra eftersom det inte är katastrof om en "inchekning" uteblir då och då.
Med Vera Edge kan du använda RFXTRX433E. Prooves och Oregons sensorer fungerar utan problem med RFXTRx433E. Det finns även en uppsjö av andra märken som fungerar utan problem.
Ett stort tack i förväg om ni tar er tid att besvara detta!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
lemonhead
Wannabe

Inlägg av lemonhead »

Jättetack för svaren! Nu har jag mer kött på benen inför inköpet.

Tråkigt att det inte går att lösa att pausa en röksensor med en väggknapp. Om någon har några tips på alternativa kreativa lösningar är jag i idel öra.

/Anders
losholmen
Wannabe

Inlägg av losholmen »

Jag vet inte om det funkar på en zwave brandvarnare , men jag hade en vanlig brandvarnare där jag drog ner en brytare på väggen så jag kunde slå av den när den pep.

Skickat från min iPad med Tapatalk
losholmen
Wannabe

Inlägg av losholmen »

Jag har oxå några funderingar inför köp av controller , för mig lutar det åt nya Vera plus med RFXTRX433, för att kunna använda gamla brytare sensorer , nu till min fråga kan man få fram energiförbrukning i grafer / historia på både 433 och Zwave ?

Skickat från min iPad med Tapatalk
lemonhead
Wannabe

Inlägg av lemonhead »

losholmen: Ja det vore ju bättre än ingenting, men tanken jag hade var att kunna pausa av larmet innan jag börjar steka, så att barnen slipper få hörselskador bara för att pappa steker kött :-). Jag har ett vanligt larm idag som går att pausa i 15 minuter via en knapp på larmet. Men idiotiskt nog bara när det väl utlösts. Så dels vill jag ha en knapp som man slipper stå på en stol för att nå, och dels vill jag slippa att larmet utlöses över huvud taget när jag steker. Du har löst första halvan.
JDST
Wannabe

Inlägg av JDST »

lemonhead skrev:Jättetack för svaren! Nu har jag mer kött på benen inför inköpet.

Tråkigt att det inte går att lösa att pausa en röksensor med en väggknapp. Om någon har några tips på alternativa kreativa lösningar är jag i idel öra.

/Anders
Vad gäller att sätta en z-wave brandvarnare i paus en kvar - en scen i Veran som stänger av brytaren, och en delay som aktiverar den efter en kvart. Kopplat till t ex en Wallc borde väl funka?
jolerius
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jolerius »

lemonhead skrev:losholmen: Ja det vore ju bättre än ingenting, men tanken jag hade var att kunna pausa av larmet innan jag börjar steka, så att barnen slipper få hörselskador bara för att pappa steker kött :-). Jag har ett vanligt larm idag som går att pausa i 15 minuter via en knapp på larmet. Men idiotiskt nog bara när det väl utlösts. Så dels vill jag ha en knapp som man slipper stå på en stol för att nå, och dels vill jag slippa att larmet utlöses över huvud taget när jag steker. Du har löst första halvan.
Det bästa vore om du flyttade ut brandvarnaren från köket. Eftersom de reagerar på rök och i vissa fall vattenånga, så är det minst sagt olämpligt att ha brandvarnare i köket.

Försök istället sätta den i ett angränsande rum och va noga med att du kommer ut från närmsta vägg med minst 50cm för att den ska kunna detektera snabbt och direkt.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
lemonhead
Wannabe

Inlägg av lemonhead »

Absolut, faktiskt är redan brandvarnaren utanför köket, men den öppna planlösningen i mitt hus gör att det larmar i alla fall. Jag kan inte ha en brandvarnare alls på det planet utan att larmet går ibland. Dessutom är ju också köket en trolig källa till brand och jag skulle föredra en lösning där köket kan ha ett känsligare larm när matlagning inte pågår.

Jag ser att Fibaros röksensor har en inställbar känslighetsnivå. Är det någon som vet om den går att använda den funktionaliteten till detta?
lemonhead
Wannabe

Inlägg av lemonhead »

JDST, missade ditt svar först. Jag har ju ännu ingen som helst erfarenhet av hur detta funkar, så jag är inte helt med, men förstår jag rätt att du menar att det borde gå att avvaktivera röksensorn timeat från en väggswitch?
JDST
Wannabe

Inlägg av JDST »

lemonhead skrev:JDST, missade ditt svar först. Jag har ju ännu ingen som helst erfarenhet av hur detta funkar, så jag är inte helt med, men förstår jag rätt att du menar att det borde gå att avvaktivera röksensorn timeat från en väggswitch?
Du förstår det hela korrekt. Från t ex en WallC-S kan du styra en scen, antingen för manuellt påslag av din rökdeckare eller automatiskt tillslag efter en kvart. Bifogad bild visar hur en sådan scen kan se ut i Vera Edge, UI7.
image.jpeg
Skriv svar