Har precis installerat en Temperatur.nu Reporter och det var ju busenkelt. Allt funkade direkt, MEN efter lite testande upptäckte jag att den var ganska känslig för externa störningar i form av HF. Det yttrade sig att enheten plötsligt indikerade att det var -127.0 grader.
Efter lite testande så visade det sig att störningarna letade sig in via temp-givarkablarna till själva datadosan. Lösningen för mig blev att jag använde en vanlig platt 4-ledad telekabel och lindade den 4-5 varv genom en ferrit (blev slutligen fyra stycken ferriter efter varandra). Klämde sedan på en vanlig RJ12-modularkontakt i respektive ände av kabeln, därefter krympslang över alltihop.
Efter att jag bytt ut den medföljande 1 dm långa kabelsnutten mellan T-stycket och själva datadosan mot min nytillverkade kabel, så fungerade allt ok.
Man kanske skulle ha tänkt på detta i konstruktionsstadiet av reportern och använt små ferriter direkt på kretskortet på alla in- och utgående anslutningar för att undertrycka störningar i form av HF. Det är ganska vanligt att man i produktionen brukar göra det. Kostar inte många kronor extra, och produkten blir mycket mer immun från externa störningar.
En länk som visar lite teori och praktik:
https://www.youtube.com/watch?v=81C4IfONt3o