Jag kör sedan flera år en Ubuntu-server med en 1-wireslinga på kanske 50 m med ett antal tempsensorer, räknare för elmätaren, ljussensorer mm som i stort sett funkat bra och stabilt.
I servern har jag ett antal php-script som körs av cron då och då, oftast varje minut, och som läser av olika sensorer och gör olika saker beroende på det avläsa värdet.
I början lät jag alla scripten läsa av värdena direkt i owfs-filstrukturen men efter en stund hängde sig nätet och det slutade funka. Om jag startade om owfs-programmet så funkar det igen. Jag provade med att istället låta ett cronscript kopiera över alla sensorernas värden varje minut i en annan katalogstruktur med samma namn och sen lät jag alla scripten läsa från kopian istället och då blev det stabilt. Jag vet inte om problemen berodde på kollisioner eller så men det funkade. Alla script, utom kopieringsscriptet, väntar tio sek efter starten innan de läser för att undvika att de läser under kopieringen eftersom alla script körs från cron och därför startas samtidigt.
Nu håller jag på o labbar med en ny server som just nu har ett par sensorer och en LCD-display och har en DS9490R för att driva den lilla slingan på några dm.
I bakgrunden har jag Domoticz som läser av en av tempsensorerna och det kan gå stabilt i mer än ett dygn. Om jag nu via ett script skriver i displayen så går det några gånger men sen hänger sig owfs på samma sätt som tidigare. Om jag stoppar owfs, demonterar /mnt/1wire-katalogen och startar om owfs så funkar det igen. Det spelar ingen roll om jag har ett bash-script eller kör php för att skriva i displayen, det blir samma sak efter en stund ändå. Så får allt vara i fred funkar det men skriver jag till displayen så slutar det att funka efter några skrivningar.
När det blivit fel så visas bara några katalograder i /mnt/1wire/ (bus.0, settings, statistics mm) men efter att jag startar om owfs så dyker även sensorerna upp igen.
Är det någon annan som har liknande problem eller som har en lösning på problemet eller förslag på felsökning?
LCD-interfacet och sensorerna är de som finns på m.nu och bortsett från att owfs verkar lite känsligt så funkar det bra.
/Christer