Vill veta innan jag ger mig in i Z-wave

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
steelhill
Wannabe

Vill veta innan jag ger mig in i Z-wave

Inlägg av steelhill »

jag har sneglat på att ge mig in i detta väldigt länge nu och är bara millimeter från att trycka på köpa knappen :P
är apple fan bay och har därför försökt köra lite apple homekit. men finns ju knappt några saker till det ännu så det enda jag har är philips hue lampor.

men sak samma. saken är den att jag undrar om denna grej jag vill göra är möjlig innan jag köper. jag har 4st barn i åldrarna 2-6. och jag skulle vilja att i var och en av deras rum bredvid deras säng fanns en knapp (trådlös) och när man trycker på den så startar en scen (godnatt) som gör att alla lampor slocknar utom en särskild lampa som är ned dimrad. helst en utan mina hud lampor så att jag kan få den att lysa i någon annan färg. plums att jag i samma scen skulle vilja att rullgardinerna stängs. OCH om möjligt. att samma knapp gör tvärt om på morgonen. eller om det ej går en annan knapp bredvid.

så. är detta möjligt med fikaro domecenter lite som jag har tänkt mig att börja med?
är det möjligt för mig att använda mina redan inköpta hue lampor?

vore tacksam för snabba svar och gärna lite exempel på vad man kan göra =) är som sagt väldigt nära ett köp men vill veta om det fungerar som jag vill innan.
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Re: Vill veta innan jag ger mig in i Z-wave

Inlägg av dargosch »

steelhill skrev:jag har sneglat på att ge mig in i detta väldigt länge nu och är bara millimeter från att trycka på köpa knappen :P
är apple fan bay och har därför försökt köra lite apple homekit. men finns ju knappt några saker till det ännu så det enda jag har är philips hue lampor.

men sak samma. saken är den att jag undrar om denna grej jag vill göra är möjlig innan jag köper. jag har 4st barn i åldrarna 2-6. och jag skulle vilja att i var och en av deras rum bredvid deras säng fanns en knapp (trådlös) och när man trycker på den så startar en scen (godnatt) som gör att alla lampor slocknar utom en särskild lampa som är ned dimrad. helst en utan mina hud lampor så att jag kan få den att lysa i någon annan färg. plums att jag i samma scen skulle vilja att rullgardinerna stängs. OCH om möjligt. att samma knapp gör tvärt om på morgonen. eller om det ej går en annan knapp bredvid.

så. är detta möjligt med fikaro domecenter lite som jag har tänkt mig att börja med?
är det möjligt för mig att använda mina redan inköpta hue lampor?
Hej,

Tja, jag tror nog att du kan göra det där i de flesta kontrollers. Jag har inte HCL själv men en HC2-a, och i ljuset av det så tänkte jag att jag skulle poängtera att HCL just när det gäller scener med lite mer logik i kanske kan göra det lite mer komplicerat än vad det behöver vara. Blockscener fungerar bra i strukturen "Om detta händer, eller detta, eller detta, ... så gör detta, och detta och detta....". Logik av typen " om detta händer, gör detta, om det inte är så att det här andra gäller.." är lite klurigare. Då skulle du behöva lite Lua = HC2 i Fibaro-kretsar. Eller en annan kontroller med regler som är mer programmeringsliknande. Jag säljer t.ex. en Zipabox på forumet (i köp och sälj) som kanske inte skulle vara så dum för dig.
Nå, hur som helst. Du kommer mest troligt att behöva lite logik.

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
steelhill
Wannabe

Inlägg av steelhill »

okej. så det där va alltså ett nej att det inte går med HCL? jag vet ju att man kan göra mer avancerat i LUA men det är inget jag hanterar och inte känner att jag har tillräckligt med intresse för att orka sätta mig in i heller. plus att det är skaplig prisskillnad att hoppa upp till en HC2
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av dargosch »

dargosch skrev:
steelhill skrev: men sak samma. saken är den att jag undrar om denna grej jag vill göra är möjlig innan jag köper. jag har 4st barn i åldrarna 2-6. och jag skulle vilja att i var och en av deras rum bredvid deras säng fanns en knapp (trådlös) och när man trycker på den så startar en scen (godnatt) som gör att alla lampor slocknar utom en särskild lampa som är ned dimrad. helst en utan mina hud lampor så att jag kan få den att lysa i någon annan färg. plums att jag i samma scen skulle vilja att rullgardinerna stängs. OCH om möjligt. att samma knapp gör tvärt om på morgonen. eller om det ej går en annan knapp bredvid.
Jo, precis det du skriver här ovan är inga problem. En dubbel knapp på väggen där tryck uppåt aktiverar en scen (som då släcker lampor som ska släckas och allt det där) och ett tryck på knappen nedåt t.ex. kör en annan scen. Inga problem.
Jag tyckte det bara var på sin plats att skriva att man just då i HCL, om man inte har lua, kanske målat in sig i ett hörn lite, för man kan inte gå hur långt som helst in i logiken i block-scener i alla fall i HC2.

Fibaro har en HUE-plugin ser jag, men jag har inga sådana så jag har inte testat själv.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
steelhill
Wannabe

Inlägg av steelhill »

okej tack =) har kollat runt här under dagen lite och nu så är jag nästan mer sugen på en vera plus. någon som har synpunkter på det?
vad jag förstår så kan man väll köra kod på den med om man skulle vilja? det man mister är väll själva grejen att kunna bygga med block. dom gör väll sina scener på annat sätt.

men vad jag förstått så är veras community lite bättre och deras kundtjänst med?
bremer
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av bremer »

Jag har köpt en Vera plus nyligen, tycker den är väldigt prisvärd.

HCL känns inte alls som en bra produkt givet det ändå ganska höga priset, verkar som många är missnöjda med den enligt vad man läser på forum.

Sent from my iPad using Tapatalk
Vi bygger ett nytt hus med endast Z-Wave Plus hemautomation.
Titta gärna på vår blog: http://vallastaden.eu/tag/zwave/
steelhill
Wannabe

Inlägg av steelhill »

okej. och den funkar bra att göra en hel del avancerade scener med eller?
vet du hur det är med hue integrationen?
Användarvisningsbild
b.rorfeldt

Inlägg av b.rorfeldt »

Kör Veraplus har ett gäng hue lampor/slingor funkar bra med hue appen och scener.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
steelhill
Wannabe

Inlägg av steelhill »

skönt att höra att det inte varit pengar kastade i sjön då =)
har beställt en vera+ igår så snart kan man sätta igång
Skriv svar