Mäta Temperatur i Bastu?

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Quackpack
Wannabe

Mäta Temperatur i Bastu?

Inlägg av Quackpack »

Hej!
Har idag kopplat in en RFXtrx mottagare till min Vera Edge för att kunna dra nytta av mina andra 433mhz enheter.
Dock hade jag gärna haft en termometer i bastun så man kan hålla koll på när den är redo att användas.

Har försökt hitta någon Z-wave eller 433 enhet som stödjer temp över 70c+ ? Men verkar vara otroligt svårt att finna..
Någon som har tips på om det finns någon termometer / hygrometer som klarar detta?

Tack på förhand!

//mvh Peter
Kleian
Wannabe

Re: Mäta Temperatur i Bastu?

Inlägg av Kleian »

Hej
Jag tror aldrig att det kommer finnas någon elektronik som klarar de temperaturerna men man får ta en passiv temperatur givare som klarar temperaturen och dra en kabel till en zvawe enhet som har ingång för den.
Har tyvärr inga konkreta tips ännu men jag letar också :)
Mvh Torbjörn

Skickat från min iPhone med Tapatalk
jolerius
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jolerius »

Jag läste någonstans att man kunde ta oregons (lr motsvarande) 433mhz temp sensorer och löda om själva sensorn i enheten till en extern som då borde klara de temperaturerna

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det finn trådlösa stektermometrar för 433MHz som borde gå att använda
Quackpack
Wannabe

Inlägg av Quackpack »

larky skrev:Det finn trådlösa stektermometrar för 433MHz som borde gå att använda
Det var ju helt klart också en intressant variant.. Problemet då är väl att man också måste slå på sändaren varje gång man slår på bastun men helt klart ett mindre bekymmer :) Tänker att en sändare med sladd som är nå meter borde gå att få tillräckligt med avstånd för att tåla värmen dock känns det som batterier i en bastu kan må dåligt även om de är placerade nära golvet :/
Björn
Gillar hemautomation

Inlägg av Björn »

Fungerar det inte men en vanlig Fibaro Universal Sensor med lämplig tempgivare? Förutsatt att du kan placera själva zwave-delen utanför bastun.
Quackpack
Wannabe

Inlägg av Quackpack »

Björn skrev:Fungerar det inte men en vanlig Fibaro Universal Sensor med lämplig tempgivare? Förutsatt att du kan placera själva zwave-delen utanför bastun.
Hm.. inte dumt, har en Fibaro Dörrsensor jag skulle kunna använda ihop med: http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 0cdb101d86
Den ska ju klara 125c.. borde ju funka!
Björn
Gillar hemautomation

Inlägg av Björn »

Quackpack skrev:
Björn skrev:Fungerar det inte men en vanlig Fibaro Universal Sensor med lämplig tempgivare? Förutsatt att du kan placera själva zwave-delen utanför bastun.
Hm.. inte dumt, har en Fibaro Dörrsensor jag skulle kunna använda ihop med: http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 0cdb101d86
Den ska ju klara 125c.. borde ju funka!
Tror du du behöver spänningsmata för att mäta över 85 grader, osäker på om dörrsensorn spänningsmatar 1-wire sensorn?
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Fibaro uppger +125 för universalsensorn så den är kanske spänningsmatad
Quackpack
Wannabe

Inlägg av Quackpack »

Lite återkoppling i ämnet, tog min externa DS18b20 och satte in i Bastun och testat lite och det fungerar kanon! :D

Resultat nedan :)
https://www.amazon.com/clouddrive/share ... _link_copy
Wormland
Wannabe

Inlägg av Wormland »

Quackpack: Har du lust att återge vad du valde för lösning och hur du kopplade in det?
Quackpack
Wannabe

Inlägg av Quackpack »

Wormland skrev:Quackpack: Har du lust att återge vad du valde för lösning och hur du kopplade in det?
Absolut, Jag tog en Fibaro Dörrsensor jag hade liggandes och köpte en extern DS18b20 temperatursensor. Den ska klara 125+grader, beställde från AliExpress för någon dollar men finns att köpa lite överallt.
Sen så borrade jag upp ett genomföringshål för tempmätaren i panelen och drog in kabeln och så sitter dörrsensorn på andra sidan panelen.
Var lite orolig för om verkligen temperaturmätaren skulle klara 100grader det är cirkus det min bastu klarar max att ge och den har funkat fint!
Tempmätning bastu
Tempmätning bastu
Wormland
Wannabe

Inlägg av Wormland »

Tack så mycket för svaret. Har själv planer på något liknande för att hålla koll på när det är dags att kliva in i bastun :)
tunis
Wannabe

Inlägg av tunis »

Jag har en qubino som jag styr ett trefas relä med till bastun. Det har också en ingång för tempgivare. I min installation kopplade jag även in en dörr sensor till qubinon så jag vet om bastu dörren är stängd.
Sedan har jag lagt in skript när man startar bastun att kolla om dörren är stängd, är den inte det stängs den av. Lade också till auto av på 3h och om tempen blir över ca 95 grader. Det är max värde där omkring på en Vera Edge i scener.
johan99
Wannabe

Inlägg av johan99 »

Tunis; hur ser inkopplingen ut med dörr-sensorn och trefasen, har du något schema?
Har en liknande temp-lösning men med en Fibaro Universal Sensor och är sugen på att koppla in så jag kan styra bastun.
Skriv svar