Vilken raspberry pi i bilen, version 2 eller 3

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
TobiasEriksson

Vilken raspberry pi i bilen, version 2 eller 3

Inlägg av TobiasEriksson »

Hej
Jag har en bil med skärm i taket, jag kan koppla in video till composite-video (gul rund kontakt) men inte HDMI (Fiat Freemont)
Jag vill nu köra Raspberry Pi i bilen, och mediacentret XBMC eller annat alternativ
MEN ska jag köpa mig en Raspberry Pi 3 eller 2, jag tänker på strömförbrukning tex. där ska ju v3 vara mer krävande
Sedan vill jag ju koppla in en USB hårddisk (där strömförbrukningen kommer via USB)

Någon som har tips ? vad man bör göra eller se upp med ?
-Tobias
rogerthn
Tar hemautomation på allvar

Re: Vilken raspberry pi i bilen, version 2 eller 3

Inlägg av rogerthn »

För att USB-disk skall fungera bra säger min erfarenhet, USB-hubb med nätadapter.
Gäller såväl 2 som 3.
Kanske https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... ing-p61063 skulle fungera bra i bilen då den medföljande nätadaptern ger 12V 2,5A likström
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Vilken raspberry pi i bilen, version 2 eller

Inlägg av flyvert »

1. Externt strömförsörjd USB hub rekommenderas! Har dåliga erfarenheter av RPIs förmåga att strömförsörja USB-enheter. "Hot inserts" leder ofta till krasch/reboot på mina enheter.

2. PICO UPS el dyl rekommenderas. Har en RPI3 med OSMC i hemmabioracket. PICOn tar snällt ned Debian/Linux kort efter att man stängt av huvudströmbrytaren till stacken.

3. RPI3 har Blåtand o OSMC sägs kunna styras/kopplas med många olika färdiga fjärrkontroller, tex Apple TV3 som jag tycker är bra. Ej testat dock!
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Videonisse
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Videonisse »

Intressant fråga, skulle vilja göra ngt liknande. Men undrar om man måste låta RPIn stängas ner varje gång tändningen bryts, eller går det få till att den går i standby och snabbt startar upp där man var senast?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

Videonisse skrev:Intressant fråga, skulle vilja göra ngt liknande. Men undrar om man måste låta RPIn stängas ner varje gång tändningen bryts, eller går det få till att den går i standby och snabbt startar upp där man var senast?
En RPI2/3 bootar OSMC (Kodi) hyffsat snabbt. Har inte hunnit kolla än, men XBMC hade ju koll på vilka filmer man sett och kunde nog återstarta där man avslutade.

En standby (utan tillgång till någon som helst spänning) motsvarar ju "Hibernate" i Windows XP. Har inte sett något sådant för RPI / Debian.

Och eftersom du mest troligt vill att att den skall "hibernera" när du vridit av tändningen så krävs ändå en UPS (tex en PiCO) som håller Raspberryn spänningsmatad under nedstängningen. Teoretiskt kan väl du dra en tåt med permanent spänning från bilbatteriet till din 12->5volts omvandlare och detektera "tändning på" via GPIO, men du måste ju mickla med spänningsdelning då du inte kan direktansluta 12 volten till GPIO. O har pajen hibernerat tror jag inte att du kan "väcka" den med GPIO. Men sök på Internet - nån måtte väl ha gjort något åt det hållet tycker man.

Trots mina negativa erfarenheter av PiCOns föregångare (UPiS) köpte jag en PiCO för en tid sedan - den ser till att min OSMC maskin (RPI3) stängs ned snyggt o prydligt när jag slår av hemmabiorackets huvudbrytare (räknade >15 förbrukare i racket så det vill man inte ha gåendes i "standby" dygnet runt). PiCO har väsentligt mindre batterikapacitet än UPiS - men jag påbörjar shutdown 15 sekunder efter att USB spänningen fallit så det räcker nog med en tumnagelstor ackumulator...
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar