Videonisse skrev:Intressant fråga, skulle vilja göra ngt liknande. Men undrar om man måste låta RPIn stängas ner varje gång tändningen bryts, eller går det få till att den går i standby och snabbt startar upp där man var senast?
En RPI2/3 bootar OSMC (Kodi) hyffsat snabbt. Har inte hunnit kolla än, men XBMC hade ju koll på vilka filmer man sett och kunde nog återstarta där man avslutade.
En standby (utan tillgång till någon som helst spänning) motsvarar ju "Hibernate" i Windows XP. Har inte sett något sådant för RPI / Debian.
Och eftersom du mest troligt vill att att den skall "hibernera" när du vridit av tändningen så krävs ändå en UPS (tex en PiCO) som håller Raspberryn spänningsmatad under nedstängningen. Teoretiskt kan väl du dra en tåt med permanent spänning från bilbatteriet till din 12->5volts omvandlare och detektera "tändning på" via GPIO, men du måste ju mickla med spänningsdelning då du inte kan direktansluta 12 volten till GPIO. O har pajen hibernerat tror jag inte att du kan "väcka" den med GPIO. Men sök på Internet - nån måtte väl ha gjort något åt det hållet tycker man.
Trots mina negativa erfarenheter av PiCOns föregångare (UPiS) köpte jag en PiCO för en tid sedan - den ser till att min OSMC maskin (RPI3) stängs ned snyggt o prydligt när jag slår av hemmabiorackets huvudbrytare (räknade >15 förbrukare i racket så det vill man inte ha gåendes i "standby" dygnet runt). PiCO har väsentligt mindre batterikapacitet än UPiS - men jag påbörjar shutdown 15 sekunder efter att USB spänningen fallit så det räcker nog med en tumnagelstor ackumulator...