Philio-sensorer

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
tomaslundh
Wannabe

Philio-sensorer

Inlägg av tomaslundh »

Hej,
Som så många andra så är jag ny på detta med Z-wave, tycker ändå att det borde gå att få igång det mesta om man har prylar som är med som OK i kompatibilitetslistan.
Att de är med där verkar dock inte ha ett direkt samband med att det fungerar.
Jag har en Vera+ med senaste UI7 och har fått igång några olika enheter. Köpte nu också ett par Philio, 4-1 dörr-sensor(PST02-1A) och temp/fukt(PAT02-1B).
Bägge två går att para ihop så de syns och man får i alla fall fram temp/fukt/lux-värde på dom. Det blir dock aldrig några uppdaterade värden vilket gör dom rätt värdelösa, dörr- och rörelse-sensorn har inte vaknat någon gång.

När man inkluderar PST02-1A som finns i listan när man ska ta med den så säger den efter en stund att det inte är den jag försöker inkludera, utan att det är en PSP01/PSM02 och så tar den det utan att fråga trots att det inte är en sådan. Har provat att lägga till den som generic z-wave också.
När man har den inlagd så har jag ändrat i uppdateringsparametrar enligt manualen, par. 11,12,13,20,21,22. Det går utan problem men det hjälper inte ändå, det blir inga uppdaterade värden vad som än händer.

Hur ska jag gå vidare? Ska jag ha "use default behavior" eller auto-settings-yes (har testat båda) eller vad gör jag för fel egentligen.

Eller är det så att jag kan kasta dessa sensorer i sjön då de inte fungerar med Vera+?

Om det är någon av er som har dessa och som fungerar, vad har ni för inställningar?

/Tomas
tomaslundh
Wannabe

Re: Philio-sensorer

Inlägg av tomaslundh »

En liten bit på vägen.....
PST02-1A, 4-1 sensorn, sätter man parameter 7 till 54 så går dörr/rörelse-sensorn igång!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Pat02 testade vi på en Vera Edge för drygt en vecka sedan, och då fungerade den direkt och värden dök upp kontinuerligt. Så vitt vi vet ska det vara samma mjukvara när det gäller ZWave oavsett vilken kontroller man kör UI7 på.

Hör med Veras support om det fortsätter att krångla. Se även till att firmwaren är uppdaterad. Första sändningen med Vera plus skickades med en buggen fw.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skepparn
Wannabe

Inlägg av Skepparn »

Hej, jag har köpt en PST02-1C som jag lyckats inkludera och fungera med hjälp av tipsen i denna tråd.
Då tanken är att jag enbart vill använd ljussensorn för att styra markiser vill jag att den typ var 5 min skicka lux-värden. Som det är nu så skickar den bara värdena när man brytter med magneten.
Har läst manualen ett antal gånger men får inte till det, borde gå att fungera enligt manualen men den är väldigt svår att förstå.
Någom med bra tips?

//Niclas
Skepparn
Wannabe

Inlägg av Skepparn »

Nu fungerar det som jag vill. :D
Har satt parameter 22 till 10 och parameter 20 till 5.

//Niclas
Adamski
Wannabe

Inlägg av Adamski »

Hej, vad används on/off-knappar till på en PAT02-1B?
philio-onoff.png
philio-onoff.png (10.48 KiB) Visad 6398 gånger
zsh
Gillar hemautomation

Inlägg av zsh »

Adamski skrev:Hej, vad används on/off-knappar till på en PAT02-1B?
philio-onoff.png
Har också några pat02-1b...vet inte va on/off används för. Så här beskriver domoticz on/off på den sensors.
Jag blir iaf inte klokare på vad som exakt menas med beskrivningen nedan

1. Basic Set OFF Level:
0
(actual: 0)

Setting the BASIC command value. When the flood trigger off(0x00), send the BASIC CC to the group 2

2. Basic Set ON Level:
255
(actual: 255)

Setting the BASIC command value. When the flood trigger on(0xFF), send the BASIC CC to the group 2
Adamski
Wannabe

Inlägg av Adamski »

zsh skrev: Har också några pat02-1b...vet inte va on/off används för. Så här beskriver domoticz on/off på den sensors.
Jag blir iaf inte klokare på vad som exakt menas med beskrivningen nedan

1. Basic Set OFF Level:
0

Setting the BASIC command value. When the flood trigger off(0x00), send the BASIC CC to the group 2

2. Basic Set ON Level:
255

Setting the BASIC command value. When the flood trigger on(0xFF), send the BASIC CC to the group 2
Suck. :?
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av dargosch »

zsh skrev: 1. Basic Set OFF Level:
0

2. Basic Set ON Level:
255

Liten spekulation från min sida (någon som har tid att leta upp manualen får rätta mig om jag har fel). Basic command class är det enklaste sättet som Z-wave-enheter kommunicerar direkt mellan varandra. Tex. om man har en rörelsesensor som man säger åt att skicka en enkel notis till en annan enhet (z-wave-styrt relä som bryter strömmen till en lampa) betyder basic command class från sensorans sida att "jag har sett rörelse" och för reläet så betyder det "ON". Typ. Vilken enhet som ska ta emot enskilda kommandotyper (vid olika events för en sensor) bestämmer man genom att lägga in mottagaren i en av sensorns association groups. enklaste gör man det i kontrollern.

I ditt fall ovan så kommer, om jag förstår detta rätt, sensorn att skicka ON till enheter som ligger i dess grupp 2 när vatten upptäcks, och OFF till samma enheter när vatten inte upptäcks längre? (det kan vara det omvända också, så klart, det märker man ju.. :-))

Bara att testa?

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Adamski
Wannabe

Inlägg av Adamski »

dargosch skrev: Liten spekulation från min sida (någon som har tid att leta upp manualen får rätta mig om jag har fel). Basic command class är det enklaste sättet som Z-wave-enheter kommunicerar direkt mellan varandra. Tex. om man har en rörelsesensor som man säger åt att skicka en enkel notis till en annan enhet (z-wave-styrt relä som bryter strömmen till en lampa) betyder basic command class från sensorans sida att "jag har sett rörelse" och för reläet så betyder det "ON". Typ. Vilken enhet som ska ta emot enskilda kommandotyper (vid olika events för en sensor) bestämmer man genom att lägga in mottagaren i en av sensorns association groups. enklaste gör man det i kontrollern.

I ditt fall ovan så kommer, om jag förstår detta rätt, sensorn att skicka ON till enheter som ligger i dess grupp 2 när vatten upptäcks, och OFF till samma enheter när vatten inte upptäcks längre? (det kan vara det omvända också, så klart, det märker man ju.. :-))

Bara att testa?

Fredrik
Så för en PAT02-1B, som bara är en temp/hum-mätare spelar dessa knappar ingen roll?
Adamski
Wannabe

Inlägg av Adamski »

Vad har ni för inställningar för wakeup och poll på era PAT02-1B?
inställnigar.png
inställnigar.png (40.6 KiB) Visad 6330 gånger
zsh
Gillar hemautomation

Inlägg av zsh »

Det enda som jag har ändrat på mina är wakeup 3600sec och att jag vill ha temperatur och humidity rapporterat en gång i timmen istället för varje 6 timmar som är default.

Läste någonstans att man ska ge fan i att aktivera polling på batteridrivna enheter, så polling hos mig är avstängd på allt batteridrivet
dargosch

Inlägg av dargosch »

Adamski skrev:
dargosch skrev: Liten spekulation från min sida (någon som har tid att leta upp manualen får rätta mig om jag har fel). Basic command class är det enklaste sättet som Z-wave-enheter kommunicerar direkt mellan varandra. Tex. om man har en rörelsesensor som man säger åt att skicka en enkel notis till en annan enhet (z-wave-styrt relä som bryter strömmen till en lampa) betyder basic command class från sensorans sida att "jag har sett rörelse" och för reläet så betyder det "ON". Typ. Vilken enhet som ska ta emot enskilda kommandotyper (vid olika events för en sensor) bestämmer man genom att lägga in mottagaren i en av sensorns association groups. enklaste gör man det i kontrollern.

Bara att testa?

Fredrik
Så för en PAT02-1B, som bara är en temp/hum-mätare spelar dessa knappar ingen roll?
Nej, precis. Om det inte finns ett gränsvärde man kan sätta, och att den över det värdet ska skicka en basic set on till enheterna i en av enhetens andra grupper. Men det kanske är mycket att hoppas på.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."

dargosch

Inlägg av dargosch »

dargosch skrev:
Adamski skrev:
Nej, precis. Om det inte finns ett gränsvärde man kan sätta, och att den över det värdet ska skicka en basic set on till enheterna i en av enhetens andra grupper. Men det kanske är mycket att hoppas på.
Kollade upp manualen (hoppas jag hittade rätt version).
PAT02-B har bara en grupp (grupp 1). Se sid 2 i manualen nedan:
Note: PAT02-1A and PAT02-1C are support 2 groups, and PAT02-1B only support 1 group. The group 1 is for receiving the report message, like triggered event, temperature, humidity etc. The group 2 is for the light control, the device will send the “Basic Set” command to this group. And each group support 8 nodes maximum.
Så, PAT02-B skickar alltid bara temperatur och luftfuktighet (till enheter i grupp 1, inklusive din kontroller). Aldrig BASIC CC som jag förstår det.
Bilagor
PAT02_Manual.pdf
(282.6 KiB) Nerladdad 340 gånger

Skriv svar