Har också några pat02-1b...vet inte va on/off används för. Så här beskriver domoticz on/off på den sensors.Adamski skrev:Hej, vad används on/off-knappar till på en PAT02-1B?
Suck.zsh skrev: Har också några pat02-1b...vet inte va on/off används för. Så här beskriver domoticz on/off på den sensors.
Jag blir iaf inte klokare på vad som exakt menas med beskrivningen nedan
1. Basic Set OFF Level:
0
(actual: 0)
Setting the BASIC command value. When the flood trigger off(0x00), send the BASIC CC to the group 2
2. Basic Set ON Level:
255
(actual: 255)
Setting the BASIC command value. When the flood trigger on(0xFF), send the BASIC CC to the group 2
Liten spekulation från min sida (någon som har tid att leta upp manualen får rätta mig om jag har fel). Basic command class är det enklaste sättet som Z-wave-enheter kommunicerar direkt mellan varandra. Tex. om man har en rörelsesensor som man säger åt att skicka en enkel notis till en annan enhet (z-wave-styrt relä som bryter strömmen till en lampa) betyder basic command class från sensorans sida att "jag har sett rörelse" och för reläet så betyder det "ON". Typ. Vilken enhet som ska ta emot enskilda kommandotyper (vid olika events för en sensor) bestämmer man genom att lägga in mottagaren i en av sensorns association groups. enklaste gör man det i kontrollern.zsh skrev: 1. Basic Set OFF Level:
0
(actual: 0)
Setting the BASIC command value. When the flood trigger off(0x00), send the BASIC CC to the group 2
2. Basic Set ON Level:
255
(actual: 255)
Setting the BASIC command value. When the flood trigger on(0xFF), send the BASIC CC to the group 2
Så för en PAT02-1B, som bara är en temp/hum-mätare spelar dessa knappar ingen roll?dargosch skrev: Liten spekulation från min sida (någon som har tid att leta upp manualen får rätta mig om jag har fel). Basic command class är det enklaste sättet som Z-wave-enheter kommunicerar direkt mellan varandra. Tex. om man har en rörelsesensor som man säger åt att skicka en enkel notis till en annan enhet (z-wave-styrt relä som bryter strömmen till en lampa) betyder basic command class från sensorans sida att "jag har sett rörelse" och för reläet så betyder det "ON". Typ. Vilken enhet som ska ta emot enskilda kommandotyper (vid olika events för en sensor) bestämmer man genom att lägga in mottagaren i en av sensorns association groups. enklaste gör man det i kontrollern.
I ditt fall ovan så kommer, om jag förstår detta rätt, sensorn att skicka ON till enheter som ligger i dess grupp 2 när vatten upptäcks, och OFF till samma enheter när vatten inte upptäcks längre? (det kan vara det omvända också, så klart, det märker man ju..)
Bara att testa?
Fredrik
Nej, precis. Om det inte finns ett gränsvärde man kan sätta, och att den över det värdet ska skicka en basic set on till enheterna i en av enhetens andra grupper. Men det kanske är mycket att hoppas på.Adamski skrev:Så för en PAT02-1B, som bara är en temp/hum-mätare spelar dessa knappar ingen roll?dargosch skrev: Liten spekulation från min sida (någon som har tid att leta upp manualen får rätta mig om jag har fel). Basic command class är det enklaste sättet som Z-wave-enheter kommunicerar direkt mellan varandra. Tex. om man har en rörelsesensor som man säger åt att skicka en enkel notis till en annan enhet (z-wave-styrt relä som bryter strömmen till en lampa) betyder basic command class från sensorans sida att "jag har sett rörelse" och för reläet så betyder det "ON". Typ. Vilken enhet som ska ta emot enskilda kommandotyper (vid olika events för en sensor) bestämmer man genom att lägga in mottagaren i en av sensorns association groups. enklaste gör man det i kontrollern.
I ditt fall ovan så kommer, om jag förstår detta rätt, sensorn att skicka ON till enheter som ligger i dess grupp 2 när vatten upptäcks, och OFF till samma enheter när vatten inte upptäcks längre? (det kan vara det omvända också, så klart, det märker man ju..)
Bara att testa?
Fredrik
Kollade upp manualen (hoppas jag hittade rätt version).dargosch skrev:Nej, precis. Om det inte finns ett gränsvärde man kan sätta, och att den över det värdet ska skicka en basic set on till enheterna i en av enhetens andra grupper. Men det kanske är mycket att hoppas på.Adamski skrev:
Så för en PAT02-1B, som bara är en temp/hum-mätare spelar dessa knappar ingen roll?
Så, PAT02-B skickar alltid bara temperatur och luftfuktighet (till enheter i grupp 1, inklusive din kontroller). Aldrig BASIC CC som jag förstår det.Note: PAT02-1A and PAT02-1C are support 2 groups, and PAT02-1B only support 1 group. The group 1 is for receiving the report message, like triggered event, temperature, humidity etc. The group 2 is for the light control, the device will send the “Basic Set” command to this group. And each group support 8 nodes maximum.