Telldus Magnetsensor TZDW-100

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
rich710
Wannabe

Telldus Magnetsensor TZDW-100

Inlägg av rich710 »

Ganska grön på hela Z-wave grejen men har iaf investerat i en Vera Edge och några Telldus magnetsensorer för att hålla koll bla på ytterdörren.
Jag har fått igång sensorerna och får notiser när den öppnas. Även någon notis ibland när den stängs. Men jag hade velat kunan se status, OM den är öppen eller stängd just nu, t.ex få en notis om dörren varit öppen mer än fem minuter.
Går detta att ställa in i Veran, med hjälp av variables eller liknande? Tittar jag på min Veras startsida så ser jag bara de två enheter som skapats (se bifogad bild) //Tacksam för hjälp
Bilagor
telldus.PNG
roqvist
Wannabe

Re: Telldus Magnetsensor TZDW-100

Inlägg av roqvist »

Du ser på ikonen ifall den är öppen eller stängd (ikonen får färg när den är öppen, svartvit vid vila).

Har du testat att göra en scen när din magnetsensor är öppen och lägga på en "delayed action" på fem minuter? Inte helt säker på att det fungerar som förväntat men testa går ju.

Veran är väldigt flexibel i.o.m. att man kan skriva egna script men kräver lite kunskaper i Lua och Luup (googla för mer info).

Skickas från min iPhone via Tapatalk
abaader77

Inlägg av abaader77 »

rich710 skrev:...
Jag har fått igång sensorerna och får notiser när den öppnas.
Hur gjorde du få att Veran att koppla sig till TZDW-100? Den finns ju inte med i listan över sensorer så då valde jag att försöka på med generisk zwave-device och det gick ju inte...

Ska man välja någon annan dörr/fönster-sensor av annat fabrikat i listan?
Mats789
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Mats789 »

abaader77 skrev:
rich710 skrev:...
Jag har fått igång sensorerna och får notiser när den öppnas.
Hur gjorde du få att Veran att koppla sig till TZDW-100? Den finns ju inte med i listan över sensorer så då valde jag att försöka på med generisk zwave-device och det gick ju inte...

Ska man välja någon annan dörr/fönster-sensor av annat fabrikat i listan?
Samma problem för mig, har ni lyckats?

EDIT: Det gick, den behövde ett nytt batteri :wink: Läggs till som Generisk.

EDIT2: Nu varnar också min andra fönstersensor av samma typ för lågt batteri, kan vara idé att köpa nya batterier med en gång
Skriv svar