Fibaro HCL ihop med Qubino Flush 1D Relay

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
maxell
Wannabe

Fibaro HCL ihop med Qubino Flush 1D Relay

Inlägg av maxell »

Har tidigare använt Domoticz på en Raspberry, men jag tyckte det var för ostabilt, och jag fick ständigt starta om och ibland även installera om, för att få det att fungera. Jag har precis skaffat en Fibaro HCL i hopp om att få till ett lite mer stabilt system. Nu försöker jag förtvivlat förstå mig på hur detta fungerar – verkar vara ett lite annat koncept än Domoticz.

Jag trodde att Z-wave var en någotsånär öppen standard, dvs man ska inte behöva vänta på att någon utvecklare tar sig an och lägger in olika fabrikat. I HCL:en verkar bara Fibaros egentillverkade enheter fungera. Fibaros strömbrytare har funkat rakt av och likaså var den inga problem med rörelsesensorn. Däremot så har jag stora problem med ett Qubiono-relä. Jag lyckas förvisso inkludera det, men jag får en uppmaning att skicka in en template till Fibaros support för att få det att fungera. Så har jag nu gjort och jag fick ett ganska snabbt svar på detta som i stort sett säger att enhetens basfunktioner ska fungera, men att man ändå skickar templaten till utvecklingsavdelningen för vidare behandling.

Qubino-relät består av en reläutgång, två kontaktingångar och en ingång för tempgivare. När jag tittar på enheten i HCL ser det ut som att den har två reläutgångar, en rörelsensor (?) och två tempgivare, så som bilden visar.
När jag kopplar en brytande kontakt till ingång I1 så kan jag manövrera reläutgången till och från. I HCL ser det då ut som båda reläutgångarna manövreras. Jag ser ingenstans status (sluten eller öppen kontakt) för vare sig ingångarna I1 och I2. Båda tempgivarna visar samma temperatur och verkar följa varandra.

Jag har bl.a. tänkt använda Qubino-relät till att parallellstyra ett motorvärmaruttag, och för att få till det som jag vill så behöver jag kunna se status på ingångarna. Är det något i detta som jag totalt missförstått eller funkar det inte som det ska? Jag blir i alla fall inte klok på det jag ser!
Bilagor
HCL och Qubino.png
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Re: Fibaro HCL ihop med Qubino Flush 1D Relay

Inlägg av dargosch »

Hej,

Fibaro har ett system med templates, men det är för att sätta upp parametrarna som enheten gör tillgänglig direkt i interfacet. Behövs inte normalt sett egentligen, men utan templates måste man läsa manualen :-). Fibaro verkar kanske inte heller bry sig om att stödja Qubino enheter på ett snyggt sätt, så de visar fler enheter än vad som behövs. Så är det i alla fall för min dimmer från Qubino som verkar ut-komplicerad i interfacet, men man kan egentligen dölja många enheter.

Nå, ingångarna verkar man måsta aktivera på något sätt genom parametrar. Klicka på i-ett i kompatibilitets-databasen

https://www.z-wave.se/comp/?search=ZMNHND1

så får du instruktioner som kanske kan vara till ledning.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
maxell
Wannabe

Inlägg av maxell »

Tack för länken, det tillförde lite ny information. Parameter 100 har jag varit på, men inte gjort proceduren fullt ut med att exkludera enheten och inkludera. Får prova det. Sista meningen förstår jag inte. Där står "Lägg till kontrollern i (M) associationsgrupp 3" - vad innebär det?
dargosch

Inlägg av dargosch »

maxell skrev:Tack för länken, det tillförde lite ny information. Parameter 100 har jag varit på, men inte gjort proceduren fullt ut med att exkludera enheten och inkludera. Får prova det. Sista meningen förstår jag inte. Där står "Lägg till kontrollern i (M) associationsgrupp 3" - vad innebär det?
Ok, gå in i Qubino-enheten och sedan fliken för avancerade inställningar. Lite längre ner hittar du en knapp som låter dig sätta upp Associations (alltså, direkta kopplingar mellan enheter). Tryck på den och välj sedan grupp 3. Klicka i kontrollern (längst upp), kryssrutan som är under M (som står för multilevel, tror jag). Nå, tryck på spara längst ner på denna ruta och sedan spara till höger.

Associationsgrupper sätts upp specifikt för varje enhet, på tillverkarens eget sätt. De beskrivs i manualen, och möjliggör att speciella kommandon skickas från enheten till en annan enhet. I ditt fall måste kontrollern vara med i reläets grupp 3 för att ta emot information från dina inputs. Det är tydligen inte något som normalt skickas till kontrollern.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."

maxell
Wannabe

Inlägg av maxell »

Tack, nu har jag mer saker att testa. Ska bara försöka få igång HCL:en igen. Efter att försökt inkludera Qubino-enheten igen så har i stort sett inget fungerat. Jag lyckades inkludera den, men fick då bara upp en "låda" och en reläutgång samt ett meddelande om att det fanns enheter som var inkorrekt konfigurerade. Har sedan dess försökt diverse åtgärder (exkludera, inkludera, återställa backup, reparera installationen etc.), men det slutar nog med att jag får försöka göra en total reset. Sedan någon timme tillbaka står står det "Please wait starting services"...

Jag börjar inse att hela det här z-wave-konceptet skiljer sig ganska så radikalt från alla andra (industriella) styrsystem jag arbetat med. De begrepp som man normalt använder i sådana styrsystem, och som jag har viss erfarenhet av, är inte alls tillämpbara. Dags att lära sig lite nytt alltså :D
dargosch

Inlägg av dargosch »

maxell skrev:Tack, nu har jag mer saker att testa. Ska bara försöka få igång HCL:en igen. Efter att försökt inkludera Qubino-enheten igen så har i stort sett inget fungerat. Jag lyckades inkludera den, men fick då bara upp en "låda" och en reläutgång samt ett meddelande om att det fanns enheter som var inkorrekt konfigurerade. Har sedan dess försökt diverse åtgärder (exkludera, inkludera, återställa backup, reparera installationen etc.), men det slutar nog med att jag får försöka göra en total reset. Sedan någon timme tillbaka står står det "Please wait starting services"...

Jag börjar inse att hela det här z-wave-konceptet skiljer sig ganska så radikalt från alla andra (industriella) styrsystem jag arbetat med. De begrepp som man normalt använder i sådana styrsystem, och som jag har viss erfarenhet av, är inte alls tillämpbara. Dags att lära sig lite nytt alltså :D

Hmm, har du långt mellan kontrollern och enheten när du inkluderar den, eller har bågot sändningsstörande däremellan?
Det har varit problemet när jag försökt inkludera min Qubino-dimmer och den inte lyckats i konfigureringen.

maxell
Wannabe

Inlägg av maxell »

Jag har alltihop än så länge liggande på skrivbordet, så avståndet kan inte vara orsaken.
Jag har nu börjat om helt från scratch dvs jag körde en total reset på controllern.
dargosch

Inlägg av dargosch »

maxell skrev: Jag har nu börjat om helt från scratch dvs jag körde en total reset på controllern.

Ok, det ska du i princip aldrig behöva göra. kan det vara något i parametrarna som inte konfigurerats ännu?
Fibaro är inte jättebra på att stödja Qubino- enheter tycker jag man kan se generellt, men jag tycker att det verkar som att enhetens så småningom går att få att fungera som de ska. Du har väl den senaste stabila mjukvaran installerad i din HCL?

maxell
Wannabe

Inlägg av maxell »

Jag körde in version 4.105 beta mest för att jag hittade den här raden i uppdateringsbeskrivningen.
" Many devices such as switches and dimmers can be synchronized. They will react identically to action from both a button and the interface. Synchronization is possible from the advanced settings of one of the devices." Jag vet dock inte om det var så smart, för någon "advanced setting" som skulle ha med detta att göra för Qubino-relät har jag hittills inte hittat.

När inget jag gjorde förde mig närmare ett fungerande system så tog jag beslutet att börja om från början. Jag strävar vidare...
dargosch

Inlägg av dargosch »

maxell skrev:Jag körde in version 4.105 beta mest för att jag hittade den här raden i uppdateringsbeskrivningen.
" Many devices such as switches and dimmers can be synchronized. They will react identically to action from both a button and the interface. Synchronization is possible from the advanced settings of one of the devices."
Ja, jag vet inte. Detta låter som något som hur som helst är tillgängligt i många enheter via associations.

Hoppas du hittar din Qubino-brytare och alla dess ingångar.

maxell
Wannabe

Inlägg av maxell »

En liten irriterande detalj som lurat mig flera gånger nu är att grundinställningen på "Polling time interval" efter att jag inkluderat enheten är ställd på "Device exkluded from polling". Jag ställer denna istället på "periodic intervall" och 5 s (vilket verkar vara kortaste tiden som går att ställa). Jag vet inte riktigt om det är några problem med att ställa ner denna tid - processorbelastningen ökar kanske.
Skriv svar