maxell skrev:Tack för länken, det tillförde lite ny information. Parameter 100 har jag varit på, men inte gjort proceduren fullt ut med att exkludera enheten och inkludera. Får prova det. Sista meningen förstår jag inte. Där står "Lägg till kontrollern i (M) associationsgrupp 3" - vad innebär det?
Ok, gå in i Qubino-enheten och sedan fliken för avancerade inställningar. Lite längre ner hittar du en knapp som låter dig sätta upp Associations (alltså, direkta kopplingar mellan enheter). Tryck på den och välj sedan grupp 3. Klicka i kontrollern (längst upp), kryssrutan som är under M (som står för multilevel, tror jag). Nå, tryck på spara längst ner på denna ruta och sedan spara till höger.
Associationsgrupper sätts upp specifikt för varje enhet, på tillverkarens eget sätt. De beskrivs i manualen, och möjliggör att speciella kommandon skickas från enheten till en annan enhet. I ditt fall måste kontrollern vara med i reläets grupp 3 för att ta emot information från dina inputs. Det är tydligen inte något som normalt skickas till kontrollern.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy
Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez