Ny på hemautomation, lite frågor

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
plasdt

Ny på hemautomation, lite frågor

Inlägg av plasdt »

Hej.
Jag och frugan har köpt hus (i december/januari) och jag har såklart varit lite sugen på att automatisera/styra huset lite :)
Då jag är relativt ny på områden tänkte jag göra lite research här innan jag ger mig in i jungeln och virrar bort mig.

De få tillfällen jag har tittat på hemautomation har det varit på Tellstick. Men som jag har förstått det hela är Z-wave snäppet bättre, rätta mig gärna om jag har fel. Men Tellstick har inte återkoppling medan Z-wave har det?
Z-wave har säkert fler funktioner som är bättre.

De saker som jag har funderat att styra/få återkoppling på är.
  • *Ytterdörr, låsa upp via app/se när någon låser upp osv. Har tittat lite på moduler som man monterar på insidan av dörren så man fortfarande kan använda nyckel från utsidan.

*Magnetbrytare till fönster/ytterdörr/altandörr, man vet aldrig vilka skummisar som bor på området :)

*Vattenläckage, har en VV-beredare. Förra ägaren har förvisso byt till en ny då en granne hade fått läckage i sin som var från 70-talet

*Termostat, husets uppvärmning består utav en luft/luft värmepump och elradiatorer. Elradiatorerna är styrad utav en rumstermostat(sitter en i nästan varje rum. Har funderat på att byta rumstermostaterna då de är från ~70-talet(ser ut så i alla fall)

*Lampor, kunna styra dom av/på även få återkoppling om de är på eller inte. Har tittat lite på Philips Hue men som jag förstår det går Hue på ett eget protokoll? Går det att styra Hue lampor med tex Z-wave?
Finns säkert en hel uppsjö med mer att styra men det är de saker som jag har funderat på i alla fall.

Kommer inte att göra allt på samma sittning utan kommer förmodligen att börja i något hörn för att senare bygga vidare när man blir lite varmare i kläderna.
Min plan var att börja med Hue lampor för att senare bygga vidare med ett Z-wave paket, men när jag insåg att Hue och Z-wave kanske inte lirar ihop blev jag lite osäker :)
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Re: Ny på hemautomation, lite frågor

Inlägg av dargosch »

Hej,

Välkommen! jag betar av några av dina frågor nedan, så kan andra bidra med sina kunskaper också sedan.
plasdt skrev: De få tillfällen jag har tittat på hemautomation har det varit på Tellstick. Men som jag har förstått det hela är Z-wave snäppet bättre, rätta mig gärna om jag har fel. Men Tellstick har inte återkoppling medan Z-wave har det?
Z-wave har säkert fler funktioner som är bättre.
Det beror lite på hur man ser det. 433 MHz-enheter är billigare och gör i stort sett en sak. Det gör dem enklare och billigare att använda för de första projekten. För mig blev det så att jag insåg precis i ögonblicket när jag skulle börja be en elektriker installera brytare fast bakom väggbrytare och liknande att jag skulle ångra mig om jag fortsatte på 433MHz-spåret. Z-waves återkoppling är vad jag sökte, och de extra inbyggda funktionerna som finns i brytarna har också verkligen gjort att jag i efterhand känna att jag tog rätt beslut. Men, det har kostat 2-3 gånger mer än det kunde ha gjort, så man får ta med det i beräkningen också när man bestämmer sig för vad som man anser är "bättre".
plasdt skrev: De saker som jag har funderat att styra/få återkoppling på är.
....
*Termostat, husets uppvärmning består utav en luft/luft värmepump och elradiatorer. Elradiatorerna är styrad utav en rumstermostat(sitter en i nästan varje rum. Har funderat på att byta rumstermostaterna då de är från ~70-talet(ser ut så i alla fall)
Jag har ingen aning om hur detta fungerar. Jag har z-wave-termostat för vattenburen golvvärme, men inget mer. Dock skulle jag fråga mig vad det är för radiatorer jag har. Jag skulle gissa att allt blir klurigare om det är 400Volt. Men, någon annan kanske vet mer om detta...
plasdt skrev: *Lampor, kunna styra dom av/på även få återkoppling om de är på eller inte. Har tittat lite på Philips Hue men som jag förstår det går Hue på ett eget protokoll? Går det att styra Hue lampor med tex Z-wave?[/list]
Hue är, om jag förstått det rätt Zigbee, ett annat protokoll. Men, många kontroller har stöd för Philips hue via ethernet-nätverket ändå, så det går nog ofta att interagera med dem i ditt valda system. Det finns speciella Z-wave-lampor också, men jag har för det mesta bara set till att kontrollera belysningen AV/På/dimning med hjälp av inbyggnads-brytare /dimmers som monteras bakom väggbrytaren du redan har. Jag styr också en RGBW-färglist med hjälp av Fibaros RGBW-dimmer. Kanske vill du ändå ha Hue, för det verkar som ett smidigt system, men jag har valt att inte få två olika system att interagera med varandra, utan hållit mig inom Z-wave-sfären.

Jag hoppas detta kan hjälpa dig lite på traven.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
etompau
Tar hemautomation på allvar

Re: Ny på hemautomation, lite frågor

Inlägg av etompau »

Telldus Tellstick ZNet ver.2 har dubbelriktad 433-kommunikation och Z-wave. Z-wave-prylare är cirkus 3-4 gånger dyrare än motsvarande 433-utrustning, men ger ofta fler funktioner och möjligheter.

Dörrlås - har bara sett grejor som funkar med Z-wave.

Med Z-wave och även 433-sändare så går det att bygga larmsystem, dock bör du tänka på att grejorna främst är gjorda för hemautomation och inte som larm. Skulle rekommendera ett "riktigt" larm och du vill ha ett huslarm.

Är termostaterna från 70-talet, så kanske även elradiatorerna även är det, och då kan du nog räkna med att de har tjänat ut.
I dag sitter ofta termostaten direkt i radiatorn och är av elektronisk typ, dvs inga knäppningar från bimetalltermostaten. De har ofta en ingång för nattsänkning som du skulle kunna nytta dig av och styra via ex Z-wave.
Ska du styra radiatorerna via 400 V-matningen får du använda en kontaktor som klarar de strömmar som blir aktuellt för elementen.

Styrning av lampor är standard, går att göra på många olika sätt.
Skriv svar