Jag och frugan har köpt hus (i december/januari) och jag har såklart varit lite sugen på att automatisera/styra huset lite

Då jag är relativt ny på områden tänkte jag göra lite research här innan jag ger mig in i jungeln och virrar bort mig.
De få tillfällen jag har tittat på hemautomation har det varit på Tellstick. Men som jag har förstått det hela är Z-wave snäppet bättre, rätta mig gärna om jag har fel. Men Tellstick har inte återkoppling medan Z-wave har det?
Z-wave har säkert fler funktioner som är bättre.
De saker som jag har funderat att styra/få återkoppling på är.
- *Ytterdörr, låsa upp via app/se när någon låser upp osv. Har tittat lite på moduler som man monterar på insidan av dörren så man fortfarande kan använda nyckel från utsidan.
*Magnetbrytare till fönster/ytterdörr/altandörr, man vet aldrig vilka skummisar som bor på området
*Vattenläckage, har en VV-beredare. Förra ägaren har förvisso byt till en ny då en granne hade fått läckage i sin som var från 70-talet
*Termostat, husets uppvärmning består utav en luft/luft värmepump och elradiatorer. Elradiatorerna är styrad utav en rumstermostat(sitter en i nästan varje rum. Har funderat på att byta rumstermostaterna då de är från ~70-talet(ser ut så i alla fall)
*Lampor, kunna styra dom av/på även få återkoppling om de är på eller inte. Har tittat lite på Philips Hue men som jag förstår det går Hue på ett eget protokoll? Går det att styra Hue lampor med tex Z-wave?
Kommer inte att göra allt på samma sittning utan kommer förmodligen att börja i något hörn för att senare bygga vidare när man blir lite varmare i kläderna.
Min plan var att börja med Hue lampor för att senare bygga vidare med ett Z-wave paket, men när jag insåg att Hue och Z-wave kanske inte lirar ihop blev jag lite osäker