Temperatur.nu Premium?

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu

Är det ok att ta lite betalt för tillgång till rådata?

Omröstningen slutade 25 nov 2008, 12:22

Ja
11
79%
Nej
3
21%

Antal röster: 14

Quart
Moderator
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Premium?

Inlägg av Quart »

Jag kan tycka det är ok att sälja datan om "överskottet" går tillbaka till drift m.m till temperatur.nu.
Sedan är det en enkel grej att vi som rapporterar själv kan bestämma om "min" data är till försäljning.
När en förfrågan om "min" ort är efterfrågad så kan det väl komma ett mail med en fråga.
Kan ju också vara intressant att veta till vem som får "min" data.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Quart skrev:Jag kan tycka det är ok att sälja datan om "överskottet" går tillbaka till drift m.m till temperatur.nu.
Sedan är det en enkel grej att vi som rapporterar själv kan bestämma om "min" data är till försäljning.
När en förfrågan om "min" ort är efterfrågad så kan det väl komma ett mail med en fråga.
Kan ju också vara intressant att veta till vem som får "min" data.
Själva grundidén med att ta betalt en spottstyver är att täcka arbetskostnaden... Exakt vad menar du med tillbaka till drift av temperatur.nu? Bara löpande kostnader som tex webhotell?

Idén att leverantörerna skall få bestämma om jag skall få ta betalt för tiden jag lägger på deras temperaturer tycker jag är helt ok! (Och faktiskt en funktion som jag ser som rätt självklar. Förhoppningen ur min synvinkel är att alla skall se fördelarna med det så alla är med dock!)

Att skicka mail till stationsägaren när en förfrågan kommer in kommer att öka kostnaden markant, då behöver jag ju även lägga tid på ett mail till, om det nu inte skall gå per automatik.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Kan tycka att det är kul och intressant att veta vart min data tar vägen. Därför kan ett mail eller dylikt vara bra.

Har lite svårt att uppskatta vad en "spottstyvel" är men tycker absolut det skall gå tillbaka till temperatur för att tex täcka webhotell eller annan hård/mjukvara som kan behövas för att driva temperatur.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Skulle det enligt dig vara OK om du fick ett meddelande när någon väl "köpt" din data, alternativt att det står en notis på respektive ort hur många som har köpt den datan, så att vi kan tävla vem som har mest poppulära temperaturer? :)
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Du får göra vad du vill och hur du vill med informationen du hämtar från min sensor. :-)
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Dowser skrev:Skulle det enligt dig vara OK om du fick ett meddelande när någon väl "köpt" din data, alternativt att det står en notis på respektive ort hur många som har köpt den datan, så att vi kan tävla vem som har mest poppulära temperaturer? :)
Absolut, men som sagt vill gärna vet vem som köpt.
solex

Inlägg av solex »

Du får gärna använda mina data som du hämtar, men skulle det gå att få besked om till vad o vilka.

Här är en sida som använder fler uppgifter från min o andra väderstationerna i Norden.
http://www.nordicweather.net/index.php?sivu=100&lang=se
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Efter noggrant övervägande har jag bestämt mig för att helt lägga den tjänst som diskuteras i den här tråden på is.

Röstningssiffrorna och kommentarerna talar sitt tydliga språk, det skulle bli allt för omständigt att genomföra och ta fram funktionen. 250 viljor kan aldrig dra åt samma håll.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Låst