Hej
Vill försöka läsa på, och lära mig lite innan jag börjar montera grejerna.
Har beställt ett kit för två gardiner från m.nu(självklart). Köpte även till en PSR04-1 för manuell styrning. Denna skall tydligen inte gå via controllern, utan paras direkt mot qubino reläet.
Utöver manuell kontroll via Philios minikontroll kommer jag köra diverse scener. Ett exempel nedan:
*När ett viss lux värde överstigs i fönstret, i kombination med en hög temperatur i rummet skall gardinerna åka ner för att få bort instrålande värme från solen. Är det kallt i rummet, får gärna gardinerna vara kvar uppe.
*När jag startar TV med Logitech Harmony, och ett viss lux värde uppfylls vill jag att gardinerna åker ner, respektive upp när jag slår av.
*Vid vissa tider och lux vill jag att gardinerna skall åka ner till ca 30%
Detta scener borde inte vara nått problem att få till antar jag?
Då kommer min stora fundering. Om jag tex har kört ner gardinerna till 50% via Hank minifjärr, hur påverkar det mina scener?
Säg att gardnien står på 50% manuellt, och en scen vill dra ner gardninen till 30%. Kommer då gardinen åka upp från 50% till 30%, eller kommer scenen förutsätta att gardinen står fullt uppe och köra till vad den tro är 30%, men idetta fall kommer resultera i 80%?
Mitt inlägg kanske blir lite röring, men jag hoppas ni förstår hur jag tänker? Hur medveten är motorerna och kontroller om aktuell status?
Jag har en Vera Plus som kontroller.
Hoppas på vägledning!
Mvh Jonas