Det är dax för mig att göra installationen för att logga pulserna som elmätaren ger. Jag önskar lite råd.
Jag har uppskattningsvis 40m mellan skåpet med elmätaren och rummet där datorn står. Som jag ser det finns två varianter för installationen. Den ena är att sätta LED-Pulsdetektorn i skåpet och ha den långa kabeln in i huset och sätta räknaren nära USB-adaptern. Den andra är att sätta både LED-pulsdetektorn och räknaren ute i skåpet och ha den långa kabeln in till USB-adaptern. Vilket är att föredra?
Daniel skrev:Det är dax för mig att göra installationen för att logga pulserna som elmätaren ger. Jag önskar lite råd.
Jag har uppskattningsvis 40m mellan skåpet med elmätaren och rummet där datorn står. Som jag ser det finns två varianter för installationen. Den ena är att sätta LED-Pulsdetektorn i skåpet och ha den långa kabeln in i huset och sätta räknaren nära USB-adaptern. Den andra är att sätta både LED-pulsdetektorn och räknaren ute i skåpet och ha den långa kabeln in till USB-adaptern. Vilket är att föredra?
Sätt räknaren så nära mätaren som möjligt. Då minimerar du risken för att "tappa" pulser. Räknaren forsätter ju att räkna och om du skulle få problem på vägen så forsätter ju ändå räknaren att räkna även om du inte skulle kunna läsa av den.
Nu är räknaren på plats och räknar tillsammans med två temperaturgivare som sitter på samma slinga. Ser ut att fungera bra. Nu skall jag bara se om den räknar rätt.
Själv har jag datorn på dygnet runt och läser av räknaren en gång per minut, men så länge du loggar *när* du gjorde senaste avlänsningen, så kan du ju läsa av med vilka ojämna intervall du vill.
Det enda du blir av med då är möjligheten att göra kontinuerliga grafer över förbrukningen, något som jag flitigt har använt för att hitta energi-bovar.