Lång kabel mellan detektor/räknare eller räknare/USB

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Daniel
Wannabe

Lång kabel mellan detektor/räknare eller räknare/USB

Inlägg av Daniel »

Det är dax för mig att göra installationen för att logga pulserna som elmätaren ger. Jag önskar lite råd.

Jag har uppskattningsvis 40m mellan skåpet med elmätaren och rummet där datorn står. Som jag ser det finns två varianter för installationen. Den ena är att sätta LED-Pulsdetektorn i skåpet och ha den långa kabeln in i huset och sätta räknaren nära USB-adaptern. Den andra är att sätta både LED-pulsdetektorn och räknaren ute i skåpet och ha den långa kabeln in till USB-adaptern. Vilket är att föredra?
Niklas
Moderator
Kontakt:

Re: Lång kabel mellan detektor/räknare eller räknare/USB

Inlägg av Niklas »

Daniel skrev:Det är dax för mig att göra installationen för att logga pulserna som elmätaren ger. Jag önskar lite råd.

Jag har uppskattningsvis 40m mellan skåpet med elmätaren och rummet där datorn står. Som jag ser det finns två varianter för installationen. Den ena är att sätta LED-Pulsdetektorn i skåpet och ha den långa kabeln in i huset och sätta räknaren nära USB-adaptern. Den andra är att sätta både LED-pulsdetektorn och räknaren ute i skåpet och ha den långa kabeln in till USB-adaptern. Vilket är att föredra?
Sätt räknaren så nära mätaren som möjligt. Då minimerar du risken för att "tappa" pulser. Räknaren forsätter ju att räkna och om du skulle få problem på vägen så forsätter ju ändå räknaren att räkna även om du inte skulle kunna läsa av den.
Daniel
Wannabe

Inlägg av Daniel »

Ah. Tackar. Tänkte att då elskåpet står utanför huset så kanske det vore fördelaktigt med så mycket som möjligt inne.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Jag har också ca 40m och jag har min räknare i skåpet, funkar klockrent.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Daniel
Wannabe

Inlägg av Daniel »

Nu är räknaren på plats och räknar tillsammans med två temperaturgivare som sitter på samma slinga. Ser ut att fungera bra. Nu skall jag bara se om den räknar rätt. :D
MGKea
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av MGKea »

Ni som kör räknare ... hur ofta läser ni hur räknaren? Står datorn på 24h/dygn ...
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Själv har jag datorn på dygnet runt och läser av räknaren en gång per minut, men så länge du loggar *när* du gjorde senaste avlänsningen, så kan du ju läsa av med vilka ojämna intervall du vill.
Det enda du blir av med då är möjligheten att göra kontinuerliga grafer över förbrukningen, något som jag flitigt har använt för att hitta energi-bovar.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

MGKea skrev:Ni som kör räknare ... hur ofta läser ni hur räknaren? Står datorn på 24h/dygn ...
Dygnet runt. Var 3e minut.
Ibland förbrukar jag några gigawatt enligt räknaren så något är fel hos mig...
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Dator dygnet runt, läser räknarna var 5:e minut.
Mina elmätargrafer;
http://karlander.net/cgi-bin/thermd.cgi ... type=graph
Snart kommer en ny, beräknad, för hushålselen.
MGKea
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av MGKea »

När en räknare läsas nollas dess räkner verk eller ökar räknarvärdet vid varje avläsning?
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

MGKea skrev:När en räknare läsas nollas dess räkner verk eller ökar räknarvärdet vid varje avläsning?
Ökar hela tiden. :-)
Skriv svar