Köpte för en par år sedan på mig lite Z-wave prylar från m.nu men även en billig o enkel on/off plugg från NetOnNet, men allt har blivit liggande i brist på tid & motivation, tills för en vecka sen då jag nappade på Telldus erbjudande om en rabatterad Tellstick ZNet Lite v2 och lät byta ut min gamla Tellstick Net som gått som tåget i flera år.
Associerade den gamla On/Off-pluggen (som jag tror kostade futtiga 249 SEK) och började mäta frysen i källaren; fixade "ON at startup" själv, sen fick jag ta Telldus supporten att hjälpa mig konfa "Disable OFF" som innan dom var in o mekkade (troligen i deras databas) försvann så fort jag loggade ut och tillbaka in på Telldus Live. Nu dyker alla custom parametrar upp i UI:t tillsammans med en fin bild på pluggen.
Men nu har jag en plugg som mäter frysens elförbrukning och som går i "ON" vid power up och inte accepterar "OFF" vare sig via lokal knapp eller via Z-wave. Skall försöka fixa push av event ifall elförbrukningen går utanför ett förinställt dödband (t.ex. pga defekt termostat eller kompressor).
Nu till själva problemet: Tyvärr finns pluggen inte längre i NetOnNets utbud och jag letar nu efter en ersättare för övriga kylar o frysar (har totalt 4).
Krav 1: Auto ON (kyl/frys måste starta efter ett strömavbrott)
Krav 2: Disable OFF state (klumpiga fingrar skall inte kunna orsaka haveri, vare sig lokalt eller remote)
Den 150 kronor dyrare (399 SEK) Telldus Mini on/off plug har energimätning men verkar sakna "Disable OFF"
Vilka alternativ har jag?
Finns "passiva" uttag eller Z-shuntar med enbart energimätning?
Mitt projekt kräver inte "on/off" (snarare tvärtom!) utan helst bara energimätningen för ett antal 240V prylar i hemmet.
Tacksam för förslag!