Hjälp! Artikeln har utgått... mäta kyl/frys energiförbrukning

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Hjälp! Artikeln har utgått... mäta kyl/frys energiförbrukning

Inlägg av flyvert »

Köpte för en par år sedan på mig lite Z-wave prylar från m.nu men även en billig o enkel on/off plugg från NetOnNet, men allt har blivit liggande i brist på tid & motivation, tills för en vecka sen då jag nappade på Telldus erbjudande om en rabatterad Tellstick ZNet Lite v2 och lät byta ut min gamla Tellstick Net som gått som tåget i flera år.

Associerade den gamla On/Off-pluggen (som jag tror kostade futtiga 249 SEK) och började mäta frysen i källaren; fixade "ON at startup" själv, sen fick jag ta Telldus supporten att hjälpa mig konfa "Disable OFF" som innan dom var in o mekkade (troligen i deras databas) försvann så fort jag loggade ut och tillbaka in på Telldus Live. Nu dyker alla custom parametrar upp i UI:t tillsammans med en fin bild på pluggen.

Men nu har jag en plugg som mäter frysens elförbrukning och som går i "ON" vid power up och inte accepterar "OFF" vare sig via lokal knapp eller via Z-wave. Skall försöka fixa push av event ifall elförbrukningen går utanför ett förinställt dödband (t.ex. pga defekt termostat eller kompressor).

Nu till själva problemet: Tyvärr finns pluggen inte längre i NetOnNets utbud och jag letar nu efter en ersättare för övriga kylar o frysar (har totalt 4).

Krav 1: Auto ON (kyl/frys måste starta efter ett strömavbrott)
Krav 2: Disable OFF state (klumpiga fingrar skall inte kunna orsaka haveri, vare sig lokalt eller remote)

Den 150 kronor dyrare (399 SEK) Telldus Mini on/off plug har energimätning men verkar sakna "Disable OFF"

Vilka alternativ har jag?

Finns "passiva" uttag eller Z-shuntar med enbart energimätning?

Mitt projekt kräver inte "on/off" (snarare tvärtom!) utan helst bara energimätningen för ett antal 240V prylar i hemmet.

Tacksam för förslag!
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
flyvert

Re: Hjälp! Artikeln har utgått... mäta kyl/frys energiförbrukning

Inlägg av flyvert »

Scannade den mikroskopiska manualsidan som medföljde denna "PAN11" switch - parameter 5 och 6 i tabellen på sidan 9 är kritiska för mig.
Bilagor
PAN11 users guide.pdf
(433.88 KiB) Nerladdad 257 gånger
flyvert

Inlägg av flyvert »

Oj, lite sökning leder mig att tro att min PAN11 egentligen är en Philio.

Har denna https://www.m.nu/brytare/on-off-socket- ... metering-1 (PAN16) de två parametrarna jag måste ha?

Kan någon bekräfta?

Synd bara att den är snudd på dubbelt så dyr som vad NetOnNet tog för PAN11...
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Hej!

Jodå, parameter 5 och 6 ser ut att vara likadana på PAN11 och PAN16:

PAN11
5 Restore switch state mode 1 0-2 1 0 : Switch off, 1 : Last switch state, 2 : Switch on
6 Mode of Switch Off function 1 0-1 1 0 : Disable, 1 : Enable

PAN16
5 Restore switch state mode 1 0-2 1 0 : Switch off, 1 : Last switch state, 2 : Switch on
6 Mode of Switch Off function 1 0-1 1 0 : Disable, 1 : Enable

/Anna, m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Starglasses
Gillar hemautomation

Inlägg av Starglasses »

Hej. Har en liknande problem ställning men i ett annat sammanhang, dvs vill mäta elförbrukning och samtidigt ska den alltid vara på.
Jag har gjort som så att jag får en varning av systemet (Vera) när enheten stängs av. Kanske kan vara ett alternativ om det inte löser sig med Disable on/off

Skickat från min iPhone med Tapatalk
---------------------------------------------------------------
VeraEdge, Qubino Flush 2 relay, Aeon Labs switch 5
Skriv svar