Hur gör man en reset som tar bort alla ändlägen?
Som det är nu är det för kort avstånd (tid) mellan upp och nederläget. Alltså det hinner inte gå 6 sekunder för motorn när man trycker in en skruvmejsel i det lilla hålet. Och det börjar aldrig att pipa (3 pip). Man kommer inte in i programeringsläget
Tacksam för hjälp
Antingen håller du inne knappen i mer än 30 sekunder. Detta brukar dock bara fungera på EY varianten.
Annars så kör du den manuella delen av ändlägesguiden 2 gånger: https://blog.m.nu/konfigurering-av-andl ... ia-z-wave/. Första gången för att "dra isär" ändläget och andra gången för att sätta dem korrekt. Eftersom du har konstant spänning till motorn så går det att dra isär dem även om motorn inte exakt reagerar som förväntat i varje steg.
//Erik K @ m.nu
Projekt 2020 skrev: 07 apr 2020, 19:38
Hur gör man en reset som tar bort alla ändlägen?
Som det är nu är det för kort avstånd (tid) mellan upp och nederläget. Alltså det hinner inte gå 6 sekunder för motorn när man trycker in en skruvmejsel i det lilla hålet. Och det börjar aldrig att pipa (3 pip). Man kommer inte in i programeringsläget
Tacksam för hjälp
Tack för svar.
Den har fungerat som den ska i över 1 år med inställda ändlägen, men igår skulle jag finjusera ändläget lite, och efter det hände något, det verkar som om ändlägena ligger för nära nu, alltså kommer inget pip. Det verkar som om motorn måste vara igång för att man ska kunna komma in i kalibreringsläget?
Jag provade igen att strömställa gardinen och att sedan trycka in en pinne i hålet. Inget pip. provade även att skifta polerna och strömställ den, inget pip då heller. Provade flera gånger. Några tips?
Jag har kört med en telldus, så jag har alltid haft det manuella ändläget.
Ja, motorn behöver vara strömsatt för att komma in i programmeringsläget. Men eftersom den manuella konfigureringen innebär att spänningssätta följt av att bryta strömmen så är det lätt att fastna i programmeringsläget.
Vad händer om du kör hela guiden, från början, men struntar i om resultaten blir korrekta? Dvs piper inte motorn så gå ändå vidare till nästa steg etc tills du kommit i mål. Oftast så brukar man "komma ifatt" guiden mot slutet och kunna slutföra den förra konfigureringen. Därefter kan man börja om från början och motorn kommer pipa etc.
Jag provade att köra hela guiden, fick samma resultat, gardinen går i cirka 1 sekund innan den stannan (vandrar mellan stopplägen)
Det enda verkar vara om det finns något sätt att frikoppla motorn så man kan dra isär stoppläget manuellt?
Konstigt att dom som tillverkade motorn inte har någon sorts reset på den? Det enda verkar vara att köpa en ny motor...
Projekt 2020 skrev: 17 apr 2020, 20:37
Jag provade att köra hela guiden, fick samma resultat, gardinen går i cirka 1 sekund innan den stannan (vandrar mellan stopplägen)
Det enda verkar vara om det finns något sätt att frikoppla motorn så man kan dra isär stoppläget manuellt?
Konstigt att dom som tillverkade motorn inte har någon sorts reset på den? Det enda verkar vara att köpa en ny motor...