Varmvattenberedare - temperaturmätning

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Varmvattenberedare - temperaturmätning

Inlägg av Dowser »

Japp. Frugans morgon-dusch för att *bli* medveten. :)
(Ja, hon har vansinniga tider)

Min dusch är den kortare dippen några timmar senare. Var sen till bussen så det blev en snabb-dusch.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

the_tnt skrev:Är det en medveten dipp från 64°C till 36°C mellan 04-05?
Skulle gissa att någon har varit uppe och duschat tidigt! :wink:
the_tnt
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av the_tnt »

Dowser skrev:(Ja, hon har vansinniga tider)
Nästan så hon borde lämnas in på lagning. ;) Trodde inte det skulle bli så tydlig skillnad på temperaturen av en dusch!
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jo, hon är seriöst trasig, men garantin har gått ut. :)

En "vanlig" dusch ger inte så stort utslag, min snabb-dusch på 7-8min sänkte bara temperaturen ~5 grader och om jag läser grafen rätt så har hon tappat varmvatten under 40-50 minuter, men jag sov som en stock, så jag kan inte riktigt svara på vad hon pysslade med. :?

Ett normalt bad sänker temperaturen ungefär 15-20 grader i beredaren som referens.

Edit:
Hon tog tydligen ett rejält bad fick jag förklarat när jag kom hem. :)
ahd71
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av ahd71 »

Jag skar försiktigt bort lite isolering från min rostfria varmvattenberedare och satte en ds1820 direkt på behållaren med lite värmepasta mellan, sen tog jag smältlim och gjorde en liten klutt för att den skulle fixeras och slutligen satte jag tillbaka den formskumstärning jag skurit loss. Jag tror att den visar korrekt temperatur, de analoga vredet är ju inte högupplöst direkt men det stämmer på nån eller några grader när så jag tror ds1820:n är den som visar rätt. Tydligt att temperaturen dalar tills termostaten slår till och värmer upp. Syns när man dushat länge etc.

När jag ändå dragit fram kabeln så satte jag en givare på röret efter blandningen av varmvatten-kallvatten. Där framgår tydligt varje gång man tvättar händerna då tempen går upp för att sen återgå mot rumstemperaturen.

Jag har dessutom i rrdtool graph överlagrat temperaturkurvorna över en area som visar när momentanaenergiförbrukningen plötsligt överstiger ett glidande medelvärde (typ 2h), så nu vet jag när varmvattenberedaren drar ström (utan att ha nån elmätning separat på den, har bara en på hela huset ännu så länge), innan visste jag inte riktigt vad eltopparna var men det blev väldigt tydligt med vattentempgraferna....
temp-dyn4.png
mvh/Anders
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Intressant!

Jag har också klurat på att göra overlay mellan el och VV-beredare, men inte tagit mig i kragen ännu, tänkte dock göra omvänt och markera på el-grafen när varmvattnet ökar i temp, men det är ju en smaksak.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Intressant! Jag håller på med precis samma sak, har en sensor PÅ vv-beredaren och en på vv röret ut från den.
hotwater.png
Live
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Du har en massa små hack vid uppvärmningen men min ser ut mer som en sågtandsform. Sitter din sensor närmre värmeelementet eller har du en mindre beredarare (jag har 300 liter). Jag satte min sensor ungefär på mitten av tanken eftersom jag inte visste om det var uppe eller nere jag ville mäta, tänkte att mitten blev lagom....

/Anders
Bilagor
temp-dyn4.png
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Måste också säga att du hade en mycket stilig hemsida, mycket intuitivt med rött för värme och gult för solinstrålning etc.

/Anders
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

ahd71 skrev:Du har en massa små hack vid uppvärmningen men min ser ut mer som en sågtandsform. Sitter din sensor närmre värmeelementet eller har du en mindre beredarare (jag har 300 liter). Jag satte min sensor ungefär på mitten av tanken eftersom jag inte visste om det var uppe eller nere jag ville mäta, tänkte att mitten blev lagom....
Jag har lagt märke till det "buppeln" också. Det är en gammal VVberedare vi har, original från att huset byggdes 74:a. Den är isolerad med vanlig isolering i skalet, alltså ingen isolering direkt på VVberedaren. Det gör nog att när elementen går (ligger utanpå nertill, sensorn sitter ovanför) så strömmar varm luft upp runt sensorn och då får den värme "utifrån" också. Det slog mig när jag läste ditt inlägg att jag skall testa att isolera runt sensorn för att se om jag kan få bort den "buppeln". I övrigt är jag inte ute efter exakta temperaturen utan bara hur VVberedaren jobbar.
Sensorn "dit klämd" med lite Mecano och en klädnypa,
Sensorn "dit klämd" med lite Mecano och en klädnypa,
ahd71 skrev:Måste också säga att du hade en mycket stilig hemsida, mycket intuitivt med rött för värme och gult för solinstrålning etc.
Tackar! Kul att du uppmärksammar det, för det finns en tanke bakom det. :wink:
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Verkar mycket rimligt, prova att isolera, det ser ut som den är klämd mot beredaren, har du något mellan tempgivare och behållaren? Jag köpte en liten tub värmeledande pasta på kjell&co tänkt för att montera kylflänsar på processorer (säljaren sa dock att den bara ledde kyla och att det var osäkert om den skulle leda värme ;-)

Jag är inte heller ute efter exakt temperatur men min första iaktagelse var att mitt blandade varmvatten låg under gränsen där risk för legionella sjukan råder så jag vred upp varmvattenberedaren 10 grader och har forsatt att vara frisk sedan dess ;-)

/Anders
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Japp, samma här, jag köpte också på Kjell&Co :)

Leder kyla :shock: det är väll samma sak som att leda värme fast åt andra hållet.
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Exakt, därav smilyn, men han hade nog inte gått klart gymnasiet....
Användarvisningsbild
JohWin
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av JohWin »

Det finns olika slags varmvattenberedare med förråd. Gemensamt för alla är att vatten blir lättare ju varmare det är. Tillförs värmen i den nedre delen av beredaren har oftast vattnet därför ungefär samma temp i hela beredaren, tillförs värmen i övre delen t ex med hjälp av ett laddningsväxlarsystem med pump och värmeväxlare, vanligt vid fjärrvärme, värmepump eller liknande, kommer vattnet att vara skiktat, stratifierat.

När det förbrukas varmvatten trycks kallvatten in i beredaren. Kommer det in toppen blandas vattnet i beredaren om, när det sjunker mot botten. Kommer det in i botten bibehålls skiktningen.

Bästa varmvattenberedaren arbetar så att den utnyttjar vattnets skiktning på bästa sätt, eftersom verkningsgraden förbättras för fjärrvärmen, värmepumpen, solpanelen, eller vad det nu är.

Är det en elektrisk beredare är det inte så noga med var energin tillförs. Bäst i den kallare delen.

För att få full uppfattning om en skiktad beredare behövs det givare på flera ställen. Jag har själv använt en stav försedd med 20 st termoelement över hela beredarens höjd, som monterades i en ledig flänsanslutning på toppen. För bästa noggrannhet hade jag termoelementens mätpunkt direkt i vattnet, vilket i sin tur gav mig problemet att få deras genomföringar i toppen att hålla tätt mot 4 bars vattentryck. Det är inget man gör hemma på sin egen beredare.

Jag skulle inte ge mig på att ta upp hål eller svetsa i en varmvattenberedare. De är antingen emaljerade eller rostfria. Finns det ingen anslutning lämplig för dykrör får man klara sig med utanpåliggande givare. Värmeledande pasta och ordentlig isolering över hjälper, men det blir aldrig riktigt bra. Pasta som leder kylenergi bra måste också leda värmenergi bra om den bara tål temperaturen. Isolera över så att inte luften kan cirkulera förbioch kyla ned givaren.

Tips: ett sätt att hålla ned varmvattenförbrukningen är att ha en endast 100 liters varmvattenberedare. Då finns det tydlig gräns för duschandet, men ändå tillräckligt för tre st.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Tackar för utförlig info!

Nej jag kommer inte att ge mig på min beredare, känns för risky. Men som du säger så har jag en sensorn utanpå med värmeledande pasta imellan, och jag har även isolerat runt. I mitt fall så fick jag en peek varje gång elementet värmde, detta var för att värmen kom utifrån, så min isolering gör snarare att jag inte värmer upp sensorn mer än den skall vara.
Skriv svar