gflygt skrev: ↑16 feb 2022, 16:56
Nu fungerar det fullt ut. Det tog en natt, sen var alla switchar detekterade (utom en?) Automagiskt!
Däremot hittar den inte mina 433-termometrar, men det kan jag leva utan.
Allt är frid o fröjd, o automationerna jag vill ha fungerar.
För att lösa ditt problem med att den inte hittar 433Mhz temperatursensorerna (för det mesta är det Telldus/ Clas Ohlsson sensorer) måste man aktivera detta protokoll "FineOffset".
Det görs genom att ansluta RFX:en till en PC och aktivera "FineOffset" genom programmet RFXmngr.
Återfinns på http://www.rfxcom.com/downloads.htm.
Jag fick göra detta för att RFX:en skulle hitta mina 433Mhz temperatursensorer i HA.
Jag väcker liv i en gammal tråd: Är det någon som har tips på styrenhet som kan styra 433MHz-enheter och som fungerar ihop med Home Assistant på en ROCK?
Jag har redan 433-enheter och tror att Home Assistant är det jag vill satsa på. Det får dock bli på en ROCK då Raspberrys verkar svåra att få tag i just nu, men det borde inte vara några större skillnader vad jag förstår.
Nu har jag skaffat en RFXtrxUSB with RFX433 och en Okdo Rock 4C+ och det verkar fungera bra ihop med Home Assistant.
Lite strul med USB-portarna på Rocken, men det visade sig bero på att imagen som jag installerade inte var specifik för just 4C+. Efter en felrapport till utvecklaren så har han fixat en ny image som löste det problemet. Den är än så länge i beta, men det borde komma en stabil version inom kort.
Nu återstår att lära sig göra automationer på Home Assistant, men det ska nog gå bra.