Rullgardinsmotor, lossnat mellan rör och kabelsidans plastfäste

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Kontrollanlaggaren
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 jun 2024, 09:27

Rullgardinsmotor, lossnat mellan rör och kabelsidans plastfäste

Inlägg av Kontrollanlaggaren »

Hej,

Efter 1 år och 9 månaders drift av 24V tubmotorer Art.nr: ES1624-0.3/25 slutade underligt nog alla 4, som satt i fönster bredvid varandra som körts på samma sätt att fungera. Större delen av tiden har de körts upp en liten bit på morgonen för att släppa in ljus men inte för mycket direkt sol för att sedan köras upp vid lunch då solen vandrat vidare och köras ner på kvällen. Styrning har skett med alla rullgardinsmotorer inkopplade parallellt på samma reläer via Home assistant, Tasmota och ett D1-minikort.

Jag uppmärksammade igår kväll att endast två av 4 rullgardiner hade gått ner helt, de andra hade bara rullat ner några varv. Det kan även vara så att de inte rullat upp morgonen. Ingen motor rörde sig varken vid polaritet för att köra upp eller ner. Mätning visade att 24V spänning gick ut med båda polariteterna, säkringen jag byggt in i kretsen var hel. Även när jag tryckte in programmeringsknappen kom inget pip.

När jag monterade isär första rullgardinen så lossnade kabeländan på motorn lätt och kablarna innanför såg ut att ha vridits tills de gått av. Öppnade även en andra som såg likadan ut. De två sista gick också att rikla/var lösa på kabelsidan men jag har inte öppnat dem. När jag jämförde nitningarna av röret som fäster det mot kabelsidans plastände så var den på en motor lite mindre intryckt än när jag jämförde med en likadan motor som jag hade liggande. På de jag demonterat kunde man på plastbiten se att nitningen jobbat mot kanterna på hålet de ska sitta fast mot vartefter de roterat runt plastbiten. Jag återmonterade med 4 nya motorer som jag hade hemma och planerat att sätta upp i andra fönster varvid allt fungerade som det skulle igen.

Förloppet i sig, att kabeländens plastbit snurrat i förhållande till röret och därmed vridit av den interna förtrådningen (dessa två bitar är tänkta att sitta fast i varandra) verkar ganska tydligt. Det som förvånar mig mycket är att minst de två som jag tagit isär och troligen även de andra två drabbades samma dag. Jag har barn, så det går inte att garantera att ingen varit kreativ och tänkt den skulle snurra ner rullgardinerna manuellt. Men äldsta är 8 och rullgardinerna sitter ganska högt så jag har svårt att se att de skulle vara tålmodiga nog att göra det på 4 rullgardiner och att de för de två som var i nedre läget (varav jag haft isär en) skull lyckas landa perfekt mosvarande det inprogrammerade nedre läget.

Frågor:
1) Någon som har erfarenhet av motsvarande fel?
2) Någon som kommit på vad som gjorts fel när detta fel uppstår?
3) Någon som testat att nita hårdare eller ersätta nitningen med en skruv på kabelsidan för att undvika detta trubbel?
4) Någon som testat att borra bort nitningarna på motoränden av tuben och sett om det går att få ut innanmätet för reparation? (Allt verkar OK förutom att matningledarna och ledarna till programmeringsknappen är avvridna. Att löda 4 separata ledare i 20mm-röret verkar dock svårt.)

Garantin har gått ut med marginal så det är inget att fundera runt och det blir beställning på 4 nya motorer direkt nu när det lägligt var kampanj. Men över tid så blir det en dyr lyx att slippa dra upp och ner rullgardinerna manuellt om de haverar på det här sättet för ofta.
Bilagor
Återmonterad rullgardin med ny motor, inget avstånd mellan plastbit och rullgardin
Återmonterad rullgardin med ny motor, inget avstånd mellan plastbit och rullgardin
Ny_motor.png (226.16 KiB) Visad 536 gånger
Ej fungerande motor innan nedmontering, avstånd mellan plastbit och rullgardin
Ej fungerande motor innan nedmontering, avstånd mellan plastbit och rullgardin
Ej_fungerande_motor.png (148.27 KiB) Visad 536 gånger
Detaljbild av nötningen på plastbiten
Detaljbild av nötningen på plastbiten
Redan innan demontering hade plastbiten åkt ut en bit från röret. Denna motor är uttryckt med pinne genom gardinstången, jag har inte dragit något i plastbiten. Ny tubmotor till höger, här är nitningen likvärdig.
Redan innan demontering hade plastbiten åkt ut en bit från röret. Denna motor är uttryckt med pinne genom gardinstången, jag har inte dragit något i plastbiten. Ny tubmotor till höger, här är nitningen likvärdig.
Vid jämförelse av en använd motor med en ny verkar nitningen inte vara lika djup. Gällde dock inte alla använda motorer.
Vid jämförelse av en använd motor med en ny verkar nitningen inte vara lika djup. Gällde dock inte alla använda motorer.
Nitningen har nött mot hålet i underliggande plastbit tills det snurrat runt.
Nitningen har nött mot hålet i underliggande plastbit tills det snurrat runt.