Hårddisk som bokstavligt brann upp

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
larky
Moderator
Kontakt:

Hårddisk som bokstavligt brann upp

Inlägg av larky »

Idag har jag haft lite otur, och en hel del flyt.
Vid tvåtiden skulle tanten surfa lite, men det funkade inte. Brukar aldrig strula.
Funkade inte för mig heller, så jag går ut till garaget där servern står.

Lukten som möter mig är typisk bränd elektronik, men i lite större skala än en bränd transistor. Servern är död, powerlampan blinkar lite halvhjärtat men inte mycket mer. Av med locket, mycket sot, hm, inte bra.
Processorfläkten står och dödsrycker lite, och moderkortets LED lyser grönt. Börjar se vad som hänt, en hårddisk har börjat brinna, smält plast har droppat på SATA-kablarna och ner i chassit.
ab5200963807Pd6d4.jpg
Aldrig sett nåt liknande.
Klipper lös de döda, ut med alla diskar och provar starta.. Nope. Juckar lite på moderkortets strömkabel så startar datorn igen!
Det är en IDE disk med filmer som brunnit, den mins viktiga. Allt finns på daglig backup sen över en månad tillbaka, med "tower of hanoi"-rotation i 7 kataloger på en nätverksdisk. (http://karlander.net/data/linux.html)

In med systemdisken som satt en bit ifrån branden, bootar bara fint.
Lite skeptisk till att sätta in /home igen eftersom att den satt nära den som brann, här till höger på bilden
085200964059P2266.jpg
Chansar och den fungerar!

I morgon köper jag en ny /home och flyttar allt...
Resten av datorn är OK.

Så totalt sett har jag lärt mig att det är bra med en backup, och att hårddiskar kan fatta eld.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Hårddisk som bokstavligt brann upp

Inlägg av CirruZZ »

Får väl säga...Tur i oturen då!
skönt att det inte blev värre... typ 112 :roll:
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jisses!
Ibland skall man ha tur...

Fast skulle jag vara dig skulle jag betrakta de övriga diskarna som satt i samma burk som förbrukade, de lär ha tagit rejält med stryk och fått mycket sot-partiklar i sig under branden. Så även om de fungerar för stunden lär risken vara överhängande att de ger sig snart.

Men det var ju trevligt att du fick valuta för backupen! Känns alltid lite trist att pyssla med det tråk-jobbet när man inte får ut något av det. :D
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Precis, det är ju bara fegisar som tar backup! Men jag har haft backupdisk rätt länge, men den skar ihop i november. Hade av nån anledning köpt den från pixmania, och deras returhantering är inte rolig. Tog 40 dagar innan dom noterade disken som mottagen, och fortfarande inte hört av dom.
Nåja, köpte en ny, och funderade på nåt smartare än att skriva över den varje dag med rsync.

Hamnade i en diskussion med en kompis om backup med hårda länkar och rsynk, typ
http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/

Väldigt snyggt, men med 7 kataloger blir det bara 7 dagars historik så jag kombinerade det med att köra rotation på katalogerna lite smartare.

A uppdateras varannan dag
B var fjärde
C var 8:e
osv.

Det funkar faktiskt. och det är jag glad för nu!
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

På tal om hårddisk. För ca 15 min sedan satt jag i vanlig ordning framför datorn och lutade mig bakåt samtidigt jag pratade med tanten.
Då gick benen på stolen av och jag for in i väggen när jag hade landat på golvet kändes en ihärdande smärta från huvudet, kände efter och blev röd om fingrarna tänkte va fan hände nu då.

Jo jag har ju ett tiotal hårddiskar på väggen som prydnad ca 1.8 meter från golvet, en sådan hade trillat ner och landat på huvudet..

Dom jäklarna brinner inte bara upp utan dom slår ner en också!

ps, tanten fick nog mer hybris än en annan :) ds.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
foods
Wannabe

Inlägg av foods »

Plutonium skrev:hårddiskar ... ca 1.8 meter
Aj. Aj aj aj. Smärta.
the_tnt
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av the_tnt »

Oj. Något sådant har jag aldrig sett från en dator, trots över tio år i branschen. Om man inte räknar med vad blixten kan göra med ett internt modem då.

Om du byter diskar och har identiska över kanske du kan flytta kontrollerkort och liknande till den som brann, om du inte har filmerna på backupen (riktiga män tar inte backup, de kommer ihåg vad de skrivit).
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

All data finns på backup, så disken ska spara som minne bara den slutar att lukta så förskräckligt!

Skickade ett mail till WD support i morse med den första bilden och frågade om det skulle vara så, inget svar än så länge.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

the_tnt skrev:(riktiga män tar inte backup, de kommer ihåg vad de skrivit).
På temperatur.nu tar jag fullständiga backuper på samtliga databaser varannan timme. Mail backupas 3ggr/dygn. /home och annat smått och gott backupas en gång per dag. Backuperna sparas ner till ett Raid 1-system med batteribackup.

3 gånger i veckan tankas hela dagens backup över till en extern lagringsplats.

Riktiga män tar BACKUP! :D
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Så, /home tidigare lätt brandskadad? ersatt med ny 1TB disk. Innehållet överkopierat och nya disken monterad och igång.
Bara kvar att läsa in det som brann upp på riktigt från backupen...

Passade på att uppgradera kärnan när jag ändå skulle starta om, förhoppningsvis nåt halvår till nästa gång...
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Gällande uptime:
uptime.jpg
uptime.jpg (47.12 KiB) Visad 5703 gånger
Skapligt!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu