Mäta lufttryck

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
FredrikS
Tar hemautomation på allvar

Re: Mäta lufttryck

Inlägg av FredrikS »

Dowser skrev:Förresten, ni som har lufttrycks-mätare, har ni testat om det är någon "mätbar"/relevant skillnad i tryck inom och utomhus?
Jag har en TAI8570 i mitt 1w-nät, och jag har testat att flytta den in/ut, men det skiljer ingenting.
Kan meddela att temperaturmätning blir bra mycket mer spännande då man även monitorerar lufttryck
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Då har jag kört en serie med 7500 samplingar. (1wire-nätet krashade...)

Resultat, värden inom parantes värde innan förstärkaren:
Medel: 1018,07764 (1026,59856)
Max: 1019,8 (1034,9)
Min: 1016,9 (1018,1)
Spann: 2,9 (16,8)
Median: 1018,1 (1026,6)
STD: 0,428520534 (2,335537033)

Slutsats:
Värdet är stabilt! En variation på +/- 1.5mbar över 7500 mätningar måste nog anses vara ok?

Spannet minskar med en faktor på 5,8 och standardavvikelsen med en faktor på 5,5. Detta trots att förstärkaren bara drar upp värdet med en faktor 5. Jag hade gissat på ett förbättring av värdena med en faktor på ca 4,5.

FredrikS, hur ser din graf ut från TAI8570? Får du helt stabila värden från den? Iofs så är den tekniken helt annorlunda och kommunikationen med sensor sker seriellt...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Kul, det är absolut tillräckligt noggrannhet tycker jag. Har du ritat nåt kopplingsschema ännu?
Det kanske vore bra, om man nu ändå ska "serietillverka" det hela att ha två trimpottar, en för offset och en för lutning, dvs för att både kalibrera och välja mätområde?

Jag har börjat använda Eagle efter ditt tips och gjort scheman & kretskort, kanske läge att ha en forumtråd/kategori för kopplingsscheman på olika tillämpningar; en del vill bygga själva/inspireras, andra vill köpa färdigbyggda.... (lite som hobbyboards alltså...), jag delar gärna med mig av mitt även om det inte är så mycket ännu.

mvh/Anders
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Att ha 2st trimpottar kommer att göra det extremt svårt att justera mätaren.

Så när jag väl börjar tillverka mätaren kommer det endast att finnas en inställning för offset.

Jag har inte något schema än, jag byggde på experimentkort utifrån databladen.
tryck.jpg
Det är lite damm kvar sedan jag sågade loss kortet...

Visst kan det vara en idé med ett layout-forum.

Jag har haft funderingar på en DIY-del i shoppen. Prissättning är det som jag inte bestämt mig för än... För folk räknar kallt med stora rabatter på saker i delar. Att sortera och förpacka i delar tar nog oftast nästan lika lång tid som att bygga... Vad säger ni?

Driver temperatur.nu

Bild
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Att ha 2st trimpottar kommer att göra det extremt svårt att justera mätaren.
okey, en trimpot blir bra med det argumentet :-)

prissättning, inte min grej, jag är dålig på att ta betalt, men tror också att pris i delar "borde" kosta nästan lika mycket som en färdigbyggd när det handlar om så pass få komponenter som det ändå gör i dessa fall....man ska inte underskatta tiden för att hantera "små saker"...

Min tanke var inte i första hand att du skulle sälja byggsatser, mer av att vara ett repository för scheman, och ger det lite merförsäljning är det väl en bonus ;-)

/Anders
the_tnt
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av the_tnt »

Jag har en Polar pulsklocka som mäter höjden med en lufttryckssensor. Efter avslutad aktivitet kan man i mjukvaran ange att man startat och stannat på samma plats och därmed höjd - då interpoleras kurvorna rätt i efterhand. Men det är ganska sällan det är så stora väderomslag att det har praktisk betydelse. Vid snabba åskväder och liknande händer det dock, då kan det bli ganska stora höjdskillnader.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Och nu på kvällen så stack värdet i väg. Samma sak hände när jag körde en samplingsserie tidigare.

DS2450 rapporterar rätt på två kanaler, +0,3grader på en och 0 på den fjärde. Spänningar kontrollmätta med multimeter.

Chippet är nu bytt, jag slarvade tyvärr lite med ESD-skyddet när jag byggde. Första gången på flera år som jag struntar i det, och det får man igen på en gång!

Hoppas att inte instrumentförstärkaren är grillad med, sådana har jag inte några fler hemma.

En första snabb omgång om 500 värden ger en standardavvikelse på 0,389 och en varians på 3.3. Ungefär samma förbättring på det icke förstärkta värdet...

Kör en serie till om 7500 värden nu för att se om det blir någon skillnad.

Driver temperatur.nu

Bild
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Jag gillar tanken med trimpoten för kalibrering av varje enskild enhet!

Jag vill också ta tillfället i akt och kasta in en idé till....Programmerbara resistanser. Exempelvis http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3255 kopplad från en ds2413 skulle kunna ge fyra programmerbara möjliga mätintervall.

>> Differential Gains: AV = 1, 2, 4, 8

...eller en http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS1866.pdf och tre "jumpers" på kretskortet....

Nu fick nåt till att tänka på....inte bara för denna tillämpning utan för andra kreativa projekt :-)

/Anders [som nu lagt om dygnsrytmen pga jobb och fritidsintressen och har svårt att somna vid den här tiden....]
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Testerna jag kört visar på en högre nogrannhet med det nya chippet. (Eller en mindre spridning av värdena iaf). Om det är statistiskt signifikant vet jag inte.

Efter att ha kalibrerat om givaren nu så verkar den stämma exakt mot den andra tryckmätaren jag har hemma. Ska bli spännande att se hur de närmaste dygnen utvecklar sig!

Driver temperatur.nu

Bild
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

En sån vill jag ha. Jag kommer nog aldrig få ihop en helt själv dock. ;-)
(om inte instruktionerna blir väldigt detaljerade, hehe)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

owfs stöd för ds2450 är buggigt. Mycket buggigt...

Driver temperatur.nu

Bild
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

elf98 skrev:owfs stöd för ds2450 är buggigt. Mycket buggigt...
Hur drog du den slutsatsen?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Lite nu och då rapporterar owfs felaktiga värden...

Jag tror inte att det är mina chipp som är trasiga... Så snart jag kommer på lösenordet till owfs-developers ska jag ta tag i det!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Och efter att ha uppgraderat från 2.7p1 till 2.7p13 så verkar problemen inte vara lika bekymmersamma.

Schema efterfrågades, här kommer den variant jag byggt.

Schema borttaget pga buggar i designen!
Senast redigerad av elf98 den 04 feb 2009, 16:00, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: Tog bort schemat!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
HUSKii

Inlägg av HUSKii »

Den där instrument förstärkaren, är det denna kanske?
Skriv svar