Allt funkar perfekt, tack Niklas!
En annan fråga, jag har en fuktsensor HIH4000 som du kan se i grafen.
Om man nu vill ha ut procent istället för volt, går det att ta volten*20=x procent ?
Edit: Jag flyttade ut lite inlägg från en annan tråd. Fortsatta diskussioner om fuktsensorn kan tas i denna tråd. /mod (Niklas)
Fann en formulla för att räkna ut det också.
RH = ((A/D voltage / supply voltage) - 0.16) / 0.0062
Med denna formula räknade jag samma som ovan alltså fuktsensorn gav 3.5 Volt fast med en spänning på 1wirenätet på 4.9 Volt och då blev resultatet 89.4 RH.
Exprementerade lite med ovanståden formel och detta blev resultatet:
Bild 2.png (49.72 KiB) Visad 5186 gånger
Och den tar hänsyn till din spänning på det aktuella 1wirenätet innan den räknar ut procenten.
Men runt 90% luftfuktighet känns inte riktigt rätt ändå, dock är den placerad för tillfället i växthuset. Men det är urbruk sedan länge och borde inte ha någon större invärkan nu vintertid som ute, eller vad tror ni?
Senast redigerad av Plutonium den 02 feb 2009, 15:22, redigerad totalt 2 gång.
Plutonium skrev:Exprementerade lite med ovanståden formel och detta blev resultatet:
Och den tar hänsyn till din spänning på det aktuella 1wirenätet innan den räknar ut procenten.
Men runt 90% luftfuktighet känns inte riktigt rätt ändå, dock är den placerad för tillfället i växthuset. Men det är urbruk sedan länge och borde inte ha någon större invärkan nu vintertid som ute, eller vad tror ni?
Snyggt!
Ang om det är rimligt, det kan det absolut vara om det är ute, räcker med att tempen sjunker så stiger RH, kallare luft kan innehålla mindre fukt och om samma fuktmängd kvarstår så blir den ju "relativt" högre när tempen sjunker.
Testa att göra en graf med temp och fuktighet i växthuset så kanske du kan se ett samband mellan dem båda, stiger den ena så skall den andra sjunka, förutsatt att det är en sluten luftmassa där inne (ingen ventilering). Sen om ditt värde stämmer exakt kan ju vara knepigt att lista ut men i alla fall i mina ögon så verkar det rimligt. Har för mig att Safecast skrev i någon annan tråd tidigare att man kan använda salt för att kalibrera fuktighetsmätare.