Intressant Rickard.
Jag tänkte bara fylla på med:
en länk om lite grunder kring fukt (beskriver iof fukt i bikupa, men ger en bra förklaring om fuktmekanik)
http://borje.infree.se/Biodling/Fukt/Fukt.htm
Det finns även mycket intressant litteratur på området. En bok som ofta nämns är: Vandrande fukt, Strålande värme av Carl-Eric Hagentoft utgiven av Studentlitteratur AB. Det finns även en uppsjö av facklitteratur inom fysiken men är kanske bara intressanta för dig som
ÄR INTRESSERAD (bl.a. Fundamentals of Heat and Masstransfer av Incropera et al).
Sedan vill jag utöka angående isolering och fukt.
Idag är i huvudask två (tre) typer av isolering mest förekommande; Glasull, Stenull och polystyren (expanderad el, extruderad)
Det finns även andra (Cellulosa och div. ekofiber) typer av isolering. Men i procentandelar är dessa endast marginellt förekommande i förhållande till glas- & stenullen. Till grunder används polystyren (cellplast) nästan uteslutande idag.
Ett materials isoleringsförmåga (mer korrekt: värmeledningsförmåga) uttrycks i värmekonduktivitet [W/m.K]. Vad stenull och glasull gäller är värmekonduktiviteten låg, tom. mycket låg, i dessa material under förutsättning att materialet är torrt. Det är en av anledningarna till varför du måste ha en diffusionsspärr innanför isoleringen (närmast uppvärmd del) när du isolerar. Diffusionsspärrens uppgift är att förhindra varm luft (med en stor mängd vattenånga, absoluta mått) "vandrar" genom isoleringen och kondenserar. Vilket medför två fuktrelaterade problem: 1. risk för mögel-/svamp tillväxt 2. en väsentligt sämre isoleringsförmåga, dvs. stora värmeförluster.
Diffusionsspärren motverkar alltså fuktbildning (främst i väggar och tak) men hindrar också bla. att koldioxid ventileras ut ur ett rum.
Nu märker jag att detta riskerar att urarta... Det jag vill komma till:
1. Har du ett välisolerat sovrum med diffusionsspärr kan det vara av intresse att mäta förändringar koldioxidhalten under natten. Det kan mycket väl vara så att sovrummet tack vare diffusionsspärren har dålig luftcirkulation.
2. Om du har tilläggsisolerat vinden kan det vara lika intressant att mäta fukthalten där som i grunden.
3. Lika så kan det vara av intresse att placera någon eller några givare i väggen när du renoverar ditt hus. (under sommaren kan förhållandena under vissa omständigheter medföra att diffusionsspärren sitter "på fel sida" av isoleringen)
Att sten- och glasullens isoleringsförmåga sjunker drastiskt även vid en låg fuktmängd finns uppmätt. Jag kan inte publicera någon data på det. Ni får söka efter ytterligare källor som antingen bekräftar eller motsäger vad jag hävdar.
//Erik