bax LCD projekt

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
bax
Wannabe

bax LCD projekt

Inlägg av bax »

Hej!

Här är mitt projekt.

Köpte en 20x4 LCD och kontroller av Erik i... vintras, grymt snabb leverans, c:a 18 tim från beställning till hand :D
Gjorde ett tjusigt hål för den i väggen (12mm spånskiva) med tillhörande hål för 4st knappar.
Blev helt OK, men knapparna (billiga från kjell) var jag inte nöjd med.
Jag kollade runt på jobbet om det fanns några, men icke.
Det finns "riktiga" på Elfa men dom tyckte jag var för dyra.

Så efter mycket letande och funderingar blir det touch knappar istället :D
lcd.JPG
lcd.JPG (82.5 KiB) Visad 9599 gånger
Jag skall mata både kortet med touch sensorn och lcd kontrollern från samma källa.
Ramen runt LCD tänkt jag skulle använda plexiglas (varjefall på vänster sida där "knapparna" är).
Sedan skall jag maskera en rund ring, vi har runda klisterlappar för små provrör på jobber, som markerar knapparna på baksidan av plexiglaset och måla baksidan svart.
När jag har tagit bort dom runda klisterlapparna skall jag se om man kan "frosta" den ytan med något.
Jag tänkte sätta en lysdiod bakom varje knapp som lyser lite diskret varje gång knappen blir aktiverad.

Touch sensorn är en QT140.

Glad midsommar :D
bax
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: bax LCD projekt

Inlägg av PerM »

Läckert!
bax
Wannabe

Inlägg av bax »

Oj! Det har legat lite stilla det senaste, men jag har iaf lödat lite i förra veckan 8)
Först tänkte jag skulle göra ett riktigt pcb i "eagle" och etsa, men det var inte så många komponenter och jag hade redan ett experimentkort hemma.

Nu väntar jag på lite saker från Elfa, kontakter m.m.
Jag gjorde en hämtbeställning i början av förra veckan med saker som dom inte hade hemma.
Undrar just när det kommer, dom sade att "bilen hade kommit bort nere i Europa" när jag ringde i Fredags :roll:

Strömförsörjning:
Där jag skall ha min display finns inget uttag.
Min första tanke var att ta ström ifrån min 24vac trafo som jag har där, men det var inte "billigt".
Först en likriktare och sedan en DC/DC omvandlare tänkte jag.
En likriktare kostar knappt någonting och en 24VDC-5VDC kostar på Elfa c:a 80kr + moms.
Men efter lite forskning och läst i mina gamla böcker blir inte 24VAC efter likrikning 24VDC, det blir c:a 32VDC och då kostar en sådan omvandlare c:a 150kr +
En AC/DC adapter till 5V får man för 100-150 kr ink. beroende av mA, så det sket sig.

Nu har jag en gammal 500mA AC/DC adapter som inte fungerar som den skall och man kan skruva i sär den så att man får allt på ett kort, dvs kontakten sitter inte fast på kortet.
Då kan jag koppla in den på...266VAC sidan på trafon, ja.. så många volt har jag just nu, hade för mig att vi har 240V :roll:
Det som är fel med det är att den är gjord för 220VAC och det har vi inte nu längre.
När man ställer in den på 4,5V så blir det 6-7V.
Tänkte slänga på en 7805 på den för matninngen.
Det blir billigt och bra = ser fint ut och ett fast montage.

En liten fråga:
Hur många mA kan man belasta en 1wire USB adapter?
Är det vad USB porten på moderkortet "klarar" eller adaptern, eller något annat?
Har läst att man kan "koppla ifrån" moderkortets automatiska avstängning om något belastar USB porten för mycket, och vad kan en sådan "gräns" ligga på (mA)?

Mera kommer 8)

Edit: Jag har inte 266VAC, min multimeter har flippat ur.
Enligt mitt labagg på 5VDC så visar min multimeter 6V, så 5/6 =0.833333 och 266*0.833333= 221VDC.
Vi har 230 V sedan 1988 läste jag nu också.
När jag mätte min AC/DC adapter nu visade den 8,5VDC, det *0,8333 = 7VDC, stämmer bra, fast den är inställd på 4,5V :?

Mvh
bax
bax
Wannabe

Inlägg av bax »

Idag har jag köpt en ny multimeter och i torsdags hämtade jag dom sista prylarna på elfa:-)
Så nu är det styggt på gång igen, om tid finnes :roll: , semester, vad är det :?:
bax
Wannabe

Inlägg av bax »

Någon gång skall det bli klart...
Det har inte blivit så mycket meck med detta projekt..

Har lite trubbel med kännsligheten som jag inte riktigt hur jag skall lösa.
Knapparna skall vara nära varandra och jag har en 3mm plexiglas som den skall känna igenom utan att störa någon annan "knapp".
Utformningen av "knappen" är tydligen viktig så det inte blir några "strömmar" runt den, eller iaf inte så långt ifrån den.

Jag har en en supertunn messingplåt som jag tänkte göra några spiralknappar av och testa med.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Prova sätta en tynn jordtråd mellan knapparna som avskärming.
Skriv svar