Oj! Det har legat lite stilla det senaste, men jag har iaf lödat lite i förra veckan
Först tänkte jag skulle göra ett riktigt pcb i "eagle" och etsa, men det var inte så många komponenter och jag hade redan ett experimentkort hemma.
Nu väntar jag på lite saker från Elfa, kontakter m.m.
Jag gjorde en hämtbeställning i början av förra veckan med saker som dom inte hade hemma.
Undrar just när det kommer, dom sade att "bilen hade kommit bort nere i Europa" när jag ringde i Fredags
Strömförsörjning:
Där jag skall ha min display finns inget uttag.
Min första tanke var att ta ström ifrån min 24vac trafo som jag har där, men det var inte "billigt".
Först en likriktare och sedan en DC/DC omvandlare tänkte jag.
En likriktare kostar knappt någonting och en 24VDC-5VDC kostar på Elfa c:a 80kr + moms.
Men efter lite forskning och läst i mina gamla böcker blir inte 24VAC efter likrikning 24VDC, det blir c:a 32VDC och då kostar en sådan omvandlare c:a 150kr +
En AC/DC adapter till 5V får man för 100-150 kr ink. beroende av mA, så det sket sig.
Nu har jag en gammal 500mA AC/DC adapter som inte fungerar som den skall och man kan skruva i sär den så att man får allt på ett kort, dvs kontakten sitter inte fast på kortet.
Då kan jag koppla in den på...266VAC sidan på trafon, ja.. så många volt har jag just nu, hade för mig att vi har 240V
Det som är fel med det är att den är gjord för 220VAC och det har vi inte nu längre.
När man ställer in den på 4,5V så blir det 6-7V.
Tänkte slänga på en 7805 på den för matninngen.
Det blir billigt och bra = ser fint ut och ett fast montage.
En liten fråga:
Hur många mA kan man belasta en 1wire USB adapter?
Är det vad USB porten på moderkortet "klarar" eller adaptern, eller något annat?
Har läst att man kan "koppla ifrån" moderkortets automatiska avstängning om något belastar USB porten för mycket, och vad kan en sådan "gräns" ligga på (mA)?
Mera kommer
Edit: Jag har inte 266VAC, min multimeter har flippat ur.
Enligt mitt labagg på 5VDC så visar min multimeter 6V, så 5/6 =0.833333 och 266*0.833333= 221VDC.
Vi har 230 V sedan 1988 läste jag nu också.
När jag mätte min AC/DC adapter nu visade den 8,5VDC, det *0,8333 = 7VDC, stämmer bra, fast den är inställd på 4,5V
Mvh
bax