WP1400 från Proove

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Brage

Re: WP1400 från Proove

Inlägg av Brage »

Tycker denna station fungerar fin fint...

Har bara ett par funderingar...

Det första gäller egentligen WD. Har försökt få progget att fungera som själva stationen, alltså att med hjälp av väderdata från väderstationen kunna räkna ut en framtida prognos. Vet bara inte hur man gör för jag tycker verkligen det borde gå! Har ställt WD i sk Default läge alltså varken NOAA eller METAR avläsning. Inte heller avläsning av väderikon från väderstation. Problemet är att WD enbart visar klart med växlande molnighet på dagen och klart på natten... VARFÖR??? Måste tillägga att jag INTE heller har stält in någon ikon manuellt. Har läst läst och letat i timmar men inte kommit på vad jag gör för fel. Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med detta!

Det andra problemet skulle vara det ultimata att lösa. Det är att WD ska kunna läsa av vilken väderikon som visas på stationen. Men vad jag fattat så går det enbart med vissa stationer som Davis VP och LaCrosse.

Här är min påbörjade vädersida: http://www.familjenbrage.se/index.php?o ... &Itemid=86
Senast redigerad av Brage den 25 jun 2009, 06:34, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Witt

Inlägg av Peter Witt »

Hej alla!

Tack för alla goda tips och råd i denna tråd. Nu har även jag skaffat alla prylar till en komplett väderstation :-)

Proove väderstation (från http://www.voxon.se)
Äldre stationär PC med trådlös access (USB-sticka) till internet utan skärm och tangentbord (jag kör remote desktop för admin)
Weather Display 10.37 på PCn (jag håller med att gränssnittet är rena stenåldern!)
Weather Display Live på webbservern
Easy Weather på PCn
Webkamera (Logitech normal inomhusversion men inbyggd för väderskydd) samt programvara från http://www.yawcam.com. Webkamera är riktad mot NO från vårt tak för att slippa motsol och kunna se himlen, dvs vädret
Ftp av webkamera bild och väderdata till WDL varje minut till webbhotellet (annars blockerar mitt webbhotell ftp-sessionerna)

Jag tycker allt funkar bra, se http://www.tkss.se för hur det set ut! Det tog en stund att få ihop allt men nu när det funkar är det verkligen värt mödan.

Några problem/frågor har jag dock:
1. Tips på bra batterier/laddningsbara att ha i utomhusenheten?
2. Uppdatering mellan basstationen och WD, jag har klickat i "Use direct" men jag tycker uppdateringen är seg
3. Är det bättre att köra WDL och webkamera på egen webserver? Jag har fast publik IP-adress - någon som har erfarenhet så att man får mer "live" väder, dvs uppdatering var 3:e sekund
4. Spelar det nån roll om man har Easy Weather igång eller inte på PCn när man har valt "Use direct" i WD men Easy Weather verkar "spåra ur" ibland om det är igång, dvs visar vindhastighet 154 m/s och 1600 grader varmt.
5. Hur hittar man vilken COM-port som Easy Weather använder och som WD hämtar data "direct" från? WD verkar hitta i alla fall men hur vet jag inte
6. Funkar WDL i mobiler? Jag har inte lyckats med min SEM P1i med Symbian ännu

Hälsn Peter
Leffe_sthlm
Wannabe

Inlägg av Leffe_sthlm »

Jag har tänkt köpa en väderstation av denna typ (den verkar många vara nöjda med). Den finns på Voxon för knapp 900 kronor.
Men liknande väderstationer säljs under andra namn hos t ex Kjell&co och Clas Ohlson.
Har dom samma funktionalitet ?
Tex att kunna lagra 4096 mätdata i centralenheten och att man senare kan ladda över dom till PC'n via USB. Jag kan/vill ej ha den kopplad hela tiden till PC'n.
Sen står det t ex hos Kjell&co att den har touchskärm, men det står det inget om hos Voxon.

Ni som köpt er på Voxon har den de funktioner jag nämner ovan och medföljde väderprogram ?

/Leffe
krille
Wannabe

Inlägg av krille »

Ja det har den, alla du räknat upp är identiska.
/Christer
Leffe_sthlm
Wannabe

Inlägg av Leffe_sthlm »

[quote][/quote]
Denna väderstation har ju en gemensam enhet för alla givare. Jag förutsätter då att det även är en gemensam sändare ?
Då underlättare batteribyte och borde spara batteri.
Men då man säkert monterar denna på en nock, för att få rätt vindata, så sitter ju temperaturgivaren troligtvis i solen.
Blir det inte felaktiga temperaturvärden då vid stark sol ?
/Leffe
krille
Wannabe

Inlägg av krille »

Du kan montera tempgivaren och sändarenheten på annan plats, om inte medföljande kabel räcker så går den att förlänga
/Christer
christer.niklasson@telia.
Wannabe

Inlägg av christer.niklasson@telia. »

Har köpt en WP 1400 på Woxon , där de har ett bra pris testar mot My Weather men får ej igång
Någon som provat eller vet vilken stationstyp man skall välja
Med programmet Weather display funger det utmärkt /C
Killergordon

Inlägg av Killergordon »

Hej har precis införskaffat mig en jag med! Funkar bra än så länge. Min undran, har skaffat WD funkar de i o lägga upp på en egen hemsida från telia eller måste man typ han one .com eller liknade?
christer.niklasson@telia.
Wannabe

Inlägg av christer.niklasson@telia. »

Telia går bra
Använder programmet Cumulus från Sandaysoft
Lentomannen
Wannabe

Inlägg av Lentomannen »

Helloj. Ny på forumet och har en fråga direkt.
Jag har en WP1400 kör EasyWeather och tänkte använda cumulus för att sända ut väderdata på nätet. Allt förutom regndatan får jag in i Cumulus, någon mer som har detta problem. I Easyweather finns regn med, men det importeras inte från .dat filen till Cumulus. Tacksam för hjälp.

Min APRS station med vädret hos mig.
http://aprs.fi/?call=SA6ANH-5

MVH Lennart
Peter Witt

Inlägg av Peter Witt »

Hej igen alla,

Här är mina tidigare problem som jag hade samt några svar/lösningar:

1. Tips på bra batterier/laddningsbara att ha i utomhusenheten? Bra alkaliska torrceller typ Alkaline verkar klara kyla mycket bra. Jag testade några billiga först samt även laddningsbara utan att de höll särkilt länge.

2. Uppdatering mellan basstationen och WD, jag har klickat i "Use direct" men jag tycker uppdateringen är seg. Inga problem nu!

3. Är det bättre att köra WDL och webkamera på egen webserver? Jag har fast publik IP-adress - någon som har erfarenhet så att man får mer "live" väder, dvs uppdatering var 3:e sekund. Någon som har någon rekommendation?

4. Spelar det nån roll om man har Easy Weather igång eller inte på PCn när man har valt "Use direct" i WD men Easy Weather verkar "spåra ur" ibland om det är igång, dvs visar vindhastighet 154 m/s och 1600 grader varmt.
Easy Weather är skitsegt och behövs inte vara igång har jag insett. Värdena "spårar" fortfarande ur! Mycket irriterande... någon som har en lösning på detta?? Inställning i WD? Det går ju att göra "reset" i WD men det är ju jobbigt om stationen står hemma och man är någon annanstans när detta händer.

5. Hur hittar man vilken COM-port som Easy Weather använder och som WD hämtar data "direct" från? WD verkar hitta i alla fall men hur vet jag inte. Inget stort problem.

6. Funkar WDL (Flash) i mobiler? Jag har inte lyckats med min SEM P1i med Symbian ännu. Funkar i vissa mobiler har jag sett, t ex i senaste versionen (s60) av Symbian för Nokia och Samsung men inte UIQ-varianten för SEM, eller?

Peter
andreas
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av andreas »

Köpte i helgen en sådan här väderstation på Kjell & Co (http://www.kjell.com/?item=48647).

Jag får dok inte någon kommunikation mellan sändare och display.
Satte först i batteri i sändaren och den löda lampan blinkar en stund.
Därefter batterierna i mottagaren. Så har det fått stå i flera timmar utan att det börjat fungera.
Enheterna står ~2 m från varandra.
Har provat att ta i och ur batterierna och flytta dem lite i förhållande till varandra, men inget hjälper

Några idéer om hur jag ska få igång det?
minigranis

Inlägg av minigranis »

Någon som vet om denna väderstation är kompatibel med någon av följande:
* Davis Vantage Pro/Pro2
* Vaisala WXT510/WXT520
* Texas Weather Instruments (All)
* La Crosse WS-2300/2308/2310/2315
* Oregon Scientific WMR918/928NX/968
* Station Simulator
* Virtual Station

Jag vill nämligen köpa en och köra wview på en NSLU2 eller Dockstar HW.
andreas
Kontakt:

Inlägg av andreas »

Hur länge ska batterier i utegivarna räcka?

På sista tiden så tappar jag ofta kontakten mellan väderstation och utegivare. Börjar fundera på om det är dåliga batterier som det kan bero på. Å andra sidan så har jag haft systemet igång sedan maj. Batterierna borde väl räcka längre?

Skickas info från utegivaren till väderstationen om batteristatus? Eller är det enda sättet att plocka fram stegen och klättra upp till givaren för att mäta batterierna?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

När det blir kallare så blir ju vissa batterier märkbart sämre. Bäste är att slänga i lite bättre batterier som t ex duracells.

Kan dock inte svara på din fråga generellt annars. Men ett tips är ju att mäta batterierna i lådan direkt. Tänk på att inte ta på dem så de värms upp innan bara.
Skriv svar