Jag tror att min elmätare är trasig!

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Jag tror att min elmätare är trasig!

Inlägg av elf98 »

Huset är uppsäkrat till 3x16A. Vilket borde ge en maxförbrukning på 3x16x230= 11Kw
energi-24h.png
energi-24h.png (43.58 KiB) Visad 12266 gånger
Hm... Sitter sensorn fel?

Nej det gör den inte.

Hm... Har elförbrukningen gått upp enligt nätleverantören?

Ja, med över 50% sedan förra året.
el1.jpg
Dyrt blir det!
el2.jpg
Borde inte säkringen gå? 82A på en fas!

Ska nog ring Tekniska verken i morgon! :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Jag tror att min elmätare är trasig!

Inlägg av larky »

Kul att se att 1-wiremätaren visar samma som den inte så friska räknaren, då är det inte något fel där...
Och det ska bli kul att höra var det finns för förklaring till att mätaren blivit helt knäpp.
art-deco

Inlägg av art-deco »

http://www.swpc.noaa.gov/ace/MAG_SWEPAM_24h.html

Stämmer precis i tid med solvinden, förutsatt att det var idag 9/8-2009 kl 12:00CET lokal tid här.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det vore ju lite lustigt om det var det som påverkade. Problemet har uppstått tidigare med, men då tänkte jag att det var mätfel pga min utrustning.

Driver temperatur.nu

Bild
art-deco

Inlägg av art-deco »

När Plasmans hastighet överstiger 450 km/sek blir det intressant. Kolla in tiderna:
http://www.swpc.noaa.gov/ace/SWEPAM_24h.html
Sen jämför vi detta med magnetfälten i samma tidsaxel:
http://www.swpc.noaa.gov/ace/MAG_24h.html

Så kl 07:30-08:00 och 12:00-13:00 vid slutet av mätperioden på din kamstrup sammanfaller det båda gångerna med peakar i plasmans hastighet samt i kombination med nivåerna på magnetfältena. Kanske en tillfällighet, men över 80A !!
Ser ut som du tagit energitjuven på bar gärning. Om vi antar att ett antal störningspeakar på c:a 1 tim åt gången genererar över 80A i energiuttag på mätaren kommer det då på några månader att generera en duktig extrakostnad, det gäller alltså för konsumenten att tajma sin kontroll för att kunna se detta, om vi nu antar att dessa peaker infaller mellan 09- 17 lite hux flux måste man ha tillgång till en logger för att kunna se detta, då man annars under denna tidsperiod befinner sig på jobbet.

Jag blir mest upprörd över att hårdvaran inte skickar larm till energibolaget, finns inte ett hushåll som har 80A säkringar.

Hur lång tid tillbaka har du loggar där du får peakar på t.ex över 20kw, skulle vilja jämföra med månadsavläsningen hos NASA/NOAA.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag verkar ha tillförlitlig data sedan ca ett halvår tillbaka. Innan dess finns det lite skräp i databasen.

Det senaste halvåret har det inte varit några konstiga spikar, även om elförbrukningen v24 var onormalt hög.
energi-6months.png
(rrdb-databas - datat blir lite ihoptryckt på Y-axeln då datat är medel över några timmar.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Då har jag haft en första kontakt med min nätleverantör Tekniska Verken.

"Vi kan se att elförbrukningen gått upp, men inte till onormala nivåer"

Jag påpekade 3 gånger att jag fotat elmätaren när den visat att jag skulle dra 80A på en 16A säkring, vilket inte är tekniskt möjligt.

Det verkade inte riktigt gå in. Efter en stund så flickan i kundtjänsten: "Ska jag vara ärlig är jag inte så tekniskt insatt"

Hon lovade att återkomma.

To be continued...

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Idag ringde jag igen - och fick prata med en som faktiskt förstod att något är galet med mätaren.

De kommer och byter idag!

Det vanliga dravlet om att om jag vill ha mätaren kontrollerad får jag pynta 1500kr om den visar sig vara hel.

Killen jag pratade med tyckte att vi kunde vänta med kontroll ett tag för att se hur den nya mätaren beter sig.

Driver temperatur.nu

Bild
foods
Wannabe

Inlägg av foods »

Någonstans känns det som att du har lite tur i oturen. På vår nya mätare (Fortum, Stockholm) är det helt omöjligt att se den momentana förbrukningen. Man får glatt stå där ett antal minuter (fler för ökad noggrannhet) och räkna manuellt. Det skulle vara mycket svårare att påvisa eventuella fel.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jo, jag har dessutom tur som har detaljerade loggar, och foton på att elmätaren visar galet.

För skojs skull gjorde jag ett litet experiment.

Slog på torktumlaren. Elmätaren visade då en momentan förbrukning på 11kW
Flyttade torktumlaren till en annan fas. Elmätaren visade då en momentan förbrukning på 2kW

Elmätaren hävdar att det ligger 401V på den fas som den visar för mycket på. Mäter jag upp spänningen är den 230V. Och jag upplever inte att det är några problem med elen i huset.

Ytterligare ett "bevis" på att elmätaren inte visar korrekt förbrukning.

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Tur att den inte visar rätt...först vatten i huset, sen brända elaparater...hade inte varit roligt!

De kan ju omöjligt påstå att den är hel med de bevis du har.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Men för att få ersättning för felaktig förbrukning måste den kontrolleras av ett ackrediterat labb...

Faktum är att en elapparat gått sönder i går. Visserligen har den nog varit på gång att gå sönder länge. Trafon till det trådlösa nätet har gett upp. Routern har bootat om lite sporadiskt ett par månader för att i går boota om var tredje sekund.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av HUSKii »

Hoppas att allt löser sig med din elmätare. Vore tråkigt annars.

Är det fler här på forumet som har haft problem med att elmätaren visar galet? Vad har ni för märke och modell?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Idag ringde det en tomte från Tekniska verken. Hon hade pratat med den jag pratade med första gången. (Jag ringde en gång till efter den första och blev då kopplad till en vettig människa)

"Jag har tittat på ärendet och kan bara konstatera att allt är korrekt. Din elmätare visar rätt".

Jag lackar ur och påpekar att jag pratat med Gruppchefen på ställteknik som är helt med på att mätaren blivit knäpp.

"Din förbrukning är den samma som innan mätarbytet för ett år sedan".

Jag påpekar att mätaren visar en förbrukning på 30-40kW och att mätaren visar en förbrukning på 80A.

"Du läser nog fel, mätaren visar nog 8,0A"

Jag påpekar att den för henne troligtvis tekniskt överlägsne gruppchefen inte har samma åsikt som henne och lägger på luren.

Utan mina loggar och foton skulle jag vara helt stekt. Undrar hur många som sitter och betalar 4-5gånger för mycket...

Driver temperatur.nu

Bild
foods
Wannabe

Inlägg av foods »

Skrämmande. Man sitter ju i en väldigt svår situation som konsument. Du tillhör ju en minimal skara av insatta som kan se att det är orimligt.

Om det inte snabbt blir annat ljud i skällan från Tekniska verken tycker jag du ska höra av dig till någon tidning (eller Plus?). Det borde vara en intressant historia. Alla har ju elmätare.
Skriv svar