Hoppande värde Högteminterface ds2762

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
STOL
Wannabe

Hoppande värde Högteminterface ds2762

Inlägg av STOL »

Hej

Har ett Högtemp interface baserad på ds2762 som används för att mäta rökgastemp i pelletspannan.
Problemet är att värdet hoppar väldigt upp och ner, bilden talar för sig själv.

Kan någon tala om vad det beror på och om det finns någon lösning?

MVH
Stefan
Bilagor
Bild av hoppande graf
Bild av hoppande graf
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Hoppande värde Högteminterface ds2762

Inlägg av PerM »

Kolla på de individuella värdena som du beräknar kurvan från, fluktuerar någon av dem? Kanske är det varierande matningspänning eller så som påverkar?

Justera y-axelns skala så man kan se hur mycket det svänger, är det tusendelar är det ju inte mycket att klaga på :)
STOL
Wannabe

Inlägg av STOL »

Hej Per
Tänkte väl att du hade en ide om detta... :wink:
Hade du inte skrivet något här och nu så hade jag faktiskt tänkt ställa frågan i Msure:s forum, där finns ju en del kunskap också...

Nja nu är det lite mer en tusendelar det diffar. Som svar på detta kan jag säga att spikarna är uppe över 100 grader annars så slår det på i runda slängar 30grader.

Jag får återkomma med värdena från databasen.

Kan det vara så att det beror på dålig spänning?
Den sitter för visso längst bort i nätet men det är inte mer än 30m och det finns just nu bara två st Ds1820 tempsensorer förutom Ds2762:an tycker att usb-interfacet borde klara att spånningsmata detta.
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Jag kan ju bara gissa och det kommer man tyvärr inte så långt med i detta fallet. Plotta din rå-data parallellt med resultatet, då kommer man tydligt se vad det är som påverkar - bara att lägga till nya Source-element till din konfig (eller återställa de som MAC skapade åt dig i början)

Tips: Aktivera ScaleBreak och sätt IntervalType till Auto för Y-axeln sätt så bodet det bli lättare att få in allt på en graf.
STOL
Wannabe

Inlägg av STOL »

Ok skall sätta upp det så, så kan den få mäta över natten så får vi se.
Det verkar som V_channel 1 är hyfsad konstant medans V_channel 2 är mer flackande.
Bifogar lite mätvärden från databasen...
Bilagor
Skärmdump
Skärmdump
dump090924.png (17.25 KiB) Visad 8433 gånger
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Svårt att säga....

Vilken kanal är vad? V1 = Vdd?

du har ifs redan datat för att generera grafen vi är ute efter, bara backa ett dygn.

God natt :)
PeterT
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av PeterT »

Jag hade skumma värden från min regnmätare som hade en 1-wire räknare. Ibland så blev det gigantiska regnmängder. När jag lödde om kabeln som gick till den så försvann problemet helt. Det måste alltså varit en liten kallödning som orsakade det, det är den enda förklaring som jag kan få till.
Jag vet inte om det kan vara någon hjälp för dig men har du någon svag punkt på kabeln så kolla den!
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag tolkar det som att channel1 är 1-wire matningsspänningen, och channel2 spänningen över thermocouplen, som tillsammans med en sensor i chippet blir temperaturen till höger.
Spänningen på channel2 flackar inte ens någon tusendels volt upp och ner, och det verkar helt normalt, så även temperaturen.

Posta data från när grafen visade konstiga värden.
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

channel2 spänningen över thermocouplen, som tillsammans med en sensor i chippet blir temperaturen till höger
DS2762 har en integrerad temperatursensor så värdet till höger är det som den rapporterat.
STOL
Wannabe

Inlägg av STOL »

larky skrev:Jag tolkar det som att channel1 är 1-wire matningsspänningen, och channel2 spänningen över thermocouplen, som tillsammans med en sensor i chippet blir temperaturen till höger.
Så här tolkar jag också att det är kopplat. ( Interfacet är köpt hos Temperatur.nu-shoppen)

Men som Per påpekar så är värdet till höger värdet från den inbyggda tempsensorn.
Temperatur av Thermocouplen lagras inte i databasen utan beräknas i grafgeneratorn med en formel.
larky skrev: Spänningen på channel2 flackar inte ens någon tusendels volt upp och ner, och det verkar helt normalt, så även temperaturen.
Temperaturen följer temperaturen i de rum som den sitter i. Jag kan inte tolka mätdatat på Channel2 som annat än att det rör sig upp och ner. (Varjefall om man tittar på grafen i första inlägget)
Från + till - till + på 10min

Tid Channel2
kl21.50 0,000515625
kl21.55 -0,0001375
kl21.00 0,0005625
STOL
Wannabe

Inlägg av STOL »

PeterT skrev:Jag hade skumma värden från min regnmätare som hade en 1-wire räknare. Ibland så blev det gigantiska regnmängder. När jag lödde om kabeln som gick till den så försvann problemet helt. Det måste alltså varit en liten kallödning som orsakade det, det är den enda förklaring som jag kan få till.
Jag vet inte om det kan vara någon hjälp för dig men har du någon svag punkt på kabeln så kolla den!
Jag har inte lödat ihop den själv utan köpt den färdig från Temperatur.nu-shopen.
(kan ju så klart ändå vara så att det är något som inte har kontakt som det skall)
Eftersom jag haft dessa svängningar sedan jag köpte den och att mitt 1-wire nätverk in till pannrummet var av "tillfällig" lösning så antog jag att problemet låg där. Men nu har jag byggt om nätverket och får exakt samma problem och då bör ju felet ligga någon annanstans.
Skall dock prova att köra den direkt till USB-stickan för att säkerställa att det inte är nätet.
Inga andra sensorer spökar.

Nä får nu återgå till jobbet, får titta på detta mer ikväll.
STOL
Wannabe

Inlägg av STOL »

Tja borde nog lärt mig vid det här laget, man skall aldrig skriva att man skall titta på det i kväll...
Det tenderar ju alltid komma något emellan. (har en liten på 4 månader)

Jag har hur som helst kopplat och mätt hela helgen. Det spelar ingen roll om jag kör via det gamla nätet, det nya eller direkt till USB-stickan får ändå dessa hoppande grafer.

Vet snart inte vad jag skall hitta på...
Spänningsmata den lär väl inte heller hjälpa då det inte hjälpte att köra den direkt mot USB-stickan.

Någon som har någon ide som jag inte tänkt på???
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Jag antar att du inte har en annan sensor att prova med?

Den SQL-fråga du använder, är den rätt? Ska en ändring på v2 slå så här mycket?
daromer

Inlägg av daromer »

Ligger din sensor imot någon plåtbit? Eller sitter den isolerat mot nåt annat material.-

Jag hade skumma fel på mitt kort också. Efter en omlöddning så funkade allt. (hemma gjort kort.)
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Gör ett test i logtemp.
Jag tycker att det verkar fungera som det ska såtillvida att spänningen v2 mycket väl kan vara + eller -, det anger bara om termocoupeln är varmare eller kallare än chippet, och då alla värden är väldigt nära noll så ser jag inget konstigt med det.

Det enda konstiga är grafen.

Sen en fråga till, mätobjektet, är det på något sätt jordat och med elektrisk kontakt med sensorn? Det kan ge skumma resultat.
Skriv svar