Edis prylar *uppdaterat 091218*

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Edis prylar *uppdaterat 090207*

Inlägg av larky »

Om tiderna för felmätning stämmer med tiden för kraftig solbelysning, kan det vara så enkelt som att det läcker in lk´jus i skåpet som stör LED-detektorn? Ta en mobiltelefon med videoinspelning och kolla om det blir tokmörkt inne i skåpet...
Edis
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Edis »

larky skrev:Om tiderna för felmätning stämmer med tiden för kraftig solbelysning, kan det vara så enkelt som att det läcker in lk´jus i skåpet som stör LED-detektorn? Ta en mobiltelefon med videoinspelning och kolla om det blir tokmörkt inne i skåpet...
Ska testa att tejpa för skarvarna i skåpet, det var ett litet hål efter den gamla antennen som jag täckte för, men det blev inte mycket bättre. Ska undersöka lite mer...

Enda bekymret nu är att åskan slog sönder hela min one-wireslinga i huset. USB-adaptern, rökgastempmätaren och säkerligen alla givare också... Har inte orkat felsöka... Skulle tro att jag inte bryr mig om att ta liv i slingan förrän till hösten igen..

Datorn klarade sig, den, routern och ADSL-modemet sitter på en liten UPS som har inbyggt åskskydd, men kan inte fatta att de klarade sig. Brukar alltid dra ut alla sladdar när det är risk för åska, men korkad som jag var så drog jag inte ut eftersom jag inte ville sabba mina mätningar... Fan... :roll:

HATA ÅSKA! :evil:
Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag har bränt en 1820, var av nån anledning tvungen att pilla på den med lödkolven när den var ansluten till nätet. Allt dog. Beställde en ny USB-adapter, ingen förbättring. Det var den döda givaren som kortslöt allt, resten fungerade. Kan vara värt att testa delarna var för sig.
Edis

Inlägg av Edis »

larky skrev:Jag har bränt en 1820, var av nån anledning tvungen att pilla på den med lödkolven när den var ansluten till nätet. Allt dog. Beställde en ny USB-adapter, ingen förbättring. Det var den döda givaren som kortslöt allt, resten fungerade. Kan vara värt att testa delarna var för sig.
Har testat USB-adaptern löst och den är kass, har en adapter i reserv och har testat rökgasgivaren mot den och det är kört, inte ett liv... Testade även reservadaptern mot resten av slingan och det är helt dött där också. Kan säga att jag ångrar att jag var så seriös och löda alla givare, blir inte helt smidigt att felsöka dem :roll:

Ska dock ändra min givarstrategi, ska bara ha tre givare på pannan. Rökgas, en på acktanken och en vid cirkulationspumpen. Har köpt kopplingslister så går det lätt att byta givare om det händer igen...

Jag hörde när de gick sönder, men fattade inte det då. Lät som att det "smätte till" i pannan, som när man eldar tall hetsigt.

Retar mig fortfarande att jag inte hade dragit ur sladdarna utan litade på UPS:en... Hade dock en otrolig tur att min EeeBox klarade sig!
Bild
Edis

Inlägg av Edis »

Nu är det liv i prylarna igen! Har inte uppdaterat första inlägget ännu, för det bråkar som tusan att skriva inlägg. Verkar knasa med IE8...

När jag ändå krabblade gick jag från Msure 0.7.3 till version 0.9.4, det tog ett antal timmar att konvertera, men nu är jag på gång och suget efter att bygga vidare på allt blir bara större :D

Här kommer några bilder, börjar med den nya CO2-mätaren och temperaturen i köket.
Bild

Aktuell elförbrukning
Bild

Veckoförbrukningen
Bild

Lite temperaturer runt pannan
Bild

Med lite längre tidsomfång
Bild
Nu håller jag på med lite finlir, gäller ju att hitta alla finesser i Msure. Ska försöka ge mig på lite mer avancerade funktioner också. SMS-larm och Tellstickstödet måste man ju få snurr på.
Bild
Edis

Re: Edis prylar *uppdaterat 091023*

Inlägg av Edis »

Hmmm, vad är detta?!?
Bild
Jag HOPPAS att jag inte har varit allt för mycket ute och seglat nu, satt och funderade på om det inte går att räkna ut effekten någorlunda rätt om man använde temperaturdiffen över tid på ack-tanken.

Det är ju så att det går åt 1.163Wh att värma 1 liter vatten (egentligen 1 kilo vatten) och eftersom jag vet att mitt lilla system innehåller ca 600liter vatten så borde det ju faktiskt gå att få fram något vettigt. Om tempen ökar 10 grader i acktanken på 2 timmar, blir det 600*1.163*10/1000=6.978kW och dela med 2 för att få fram 3.489kWh. Jag visar bara momentanvärdet i trenden (tror jag iaf :lol: )

Jag TROR att det kan stämma rätt bra, det är nog inga orimliga värden i alla fall. Det man får tänka på är ju att samtidigt som jag eldar (när trenden är positiv) så sker ju faktiskt ett uttag ur systemet också, så det ljuger ju en del. Det ska åtminstone bli intressant att se trenderna vid olika typer av väder!

Vad säger Ni? Verkar det helt galet?
Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Ved du volymen och ett bra värde för medeltemperaturen för allt vatten så vet du också om det tillkommit eller försvunnit värme från förra mätningen, så det borde gå att få en graf av den typ du gjort. Kul med lite nya grejer!
"Tillförd/uttagen effekt ur accumulatortank" borde det bli som beskrivning.
Edis

Inlägg av Edis »

Det är helt klart mycket intressant att mäta CO2-halten, jag stängde av ventilationsaggregatet i huset strax innan midnatt i förrgår:
Bild
Slog på det på morgonen igen och då sjönk den drastiskt!

Testade igårkväll och över natten och då blev det så här:
Bild
Ventilationen i huset gör lite nytta verkar det som :D
Bild
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Edis skrev:Ventilationen i huset gör lite nytta verkar det som :D
Klart den gör nytta, lite för mycket nytta kanske. :D
Du ventilerar bort lite för mycket värme, inte ens topparna går över 1000 ppm
och när det är tomt i huset skulle du kunna stänga av ventilationen
The_donk

Inlägg av The_donk »

Nja det är ju inte bara för syre man ventilerar, glöm inte bort fukten...
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Jo det förstås men för luftkvaliten så räcker det om han ligger mellan ca 600-1000 ppm när han är hemma.
Han har kanske nån fuktsensor så han har koll på det.
Edis

Inlägg av Edis »

Jag mäter fukten i huset också och eftersom jag eldar med ved är den alldeles för låg. Ligger på 30-35% ungefär, bör väl ligga på 50% egentligen om jag har fattat det rätt.

Hittade denna idag och det är ju precis som bruka skriver
Bild
http://www.automatikprodukter.se

Ska helt klart göra förändringar i ventilationssystemet, förhoppningsvis på något lite slugt sätt :D
Bild
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Bifoga gärna dina bilder till inlägget så att de inte hämtas från extern server. :-)

Du kan välja vart du vill placera bilderna i inlägget efter att du har gjort bifogningarna.
Edis

Inlägg av Edis »

Niklas skrev:Bifoga gärna dina bilder till inlägget så att de inte hämtas från extern server. :-)

Du kan välja vart du vill placera bilderna i inlägget efter att du har gjort bifogningarna.
Alla utom den ovan är MINA bilder och jag vill själv avgöra var dem ska finnas, jag tror att den servern jag har mina bilder på har lika bra uptime som detta forum. Det är en av mina egna domäner dessutom så det är ingen större risk att de försvinner.

Sedan kan man inte sno någon annans bild hur som helst, så den som är inlänkad från Automatikprodukter FÅR jag inte ens lägga på någon annan site utan att fråga dem först.

Har tusentals bilder från bilträffar och annat liggandes ute på mina siter och hittills har ingen klagat på försvunna bilder :D
Bild
Edis

Re: Edis prylar *uppdaterat 091218*

Inlägg av Edis »

Tack vare Smedberg på http://www.msure.se är man nu riktigt mobil :D

Här är några skärmdumpar från en inte helt färdig iPhoneweb, det är en massa smålir och så ska det naturligtvis visas mera saker, men här är lite att kika på:

Startsidan:
Bild

Nuvärde samt ett snittvärde från de senaste 2 timmarna
Bild

Här kan jag välja vilken trend jag ska kika på.
Bild

Trend (inte rätt trend, ska ge mig på att göra trender i helgen)
Bild

Dags att knappa in PIN-koden
Bild

Här hamnar man bland brytarna
Bild

Bara att stänga av eller sätta på sakerna
Bild
Är HUR nöjd som helst med detta!

Tack Smedberg! 8)
Bild
Skriv svar