Jag vill mäta temperaturen på diverse olika ställen i huset och har ett befintligt nätverk men uttag i rummen och patchpanel i tvättstugan. Det jag ser framför mig är följande:
* temperatursensorer på korta kabelstumpar (ca. 5cm) med RJ45-hane som man kopplar in i befintliga nätverksuttag
* Vid patchpanelen kopplar jag ihop 1-wirenätet
Är det möjligt att koppla ihop detta genom att använda ett par bort till sensorn och ett annat par tillbaka och vidare till nästa sensor o.s.v? Om detta är möjligt får jag ett nät med väldigt korta förgreningar vilket borde vara bra eftersom totala kabellängden blir lång.
Vad finns det för lämpliga delar (skarvkontakter, förgreningar, m.m) att använda vid patchpanelen för att få ihop detta?
Det är absolut möjligt. Det är lämpligt med 4 trådar i varje riktning, med partvinningen intakt.
Enligt temperatur.nu:s standard http://www.temperatur.nu/forum/guider-a ... -t391.html
är orange och blå utgående ström och data, att då använda grön och brun tillbaka borde funka. Det blir en del kontaktering men det går!
I patchpanelen blir det en specialorm med en massa kontakter på, då kabeln måste delas och gå vidare till nästa uttag.
Verktyg , rj45-kontakter och lite kabel köper du på http://www.kjell.com eller Jula.
Sedan kan man ställa frågan om du verkligen behöver leda tillbaka allt? Man kan ha ganska långa kablar i ett stjärnnät också. Så frågan är hur många rum du har och hur långa kablarna är.
Jag har just nu runt 150 meter stjärnkoplat och det funkar bra än så länge.
Kommer dock sedan köra med en aktiv hub istället och på såvis kan jag ha ännu länge slingor
Jag tänkt mig ungefär 7st rum. "Förgreningarna" lär bli ca. 30 meter. Det kändes lite optimistiskt med så långa förgreningar då det står att förgreningens längd helst inte ska vara mer än 1.5 meter om totala kabellängden är över 50 meter. På sikt kanske det blir en hub, men jag vill försöka få igång det utan.
Ok, nu har jag tillverkat min "orm" så att blå blir brun och orange blir grön tillbaka från sensorn. Dessa bruna och gröna används som blå och orange till nästa sensor o.s.v.
Tyvärr fungerar det inte. När jag kör owdir ser jag bara den första sensorn i "ormen". Jag har provat att flytta runt 1:a kontakten på ormen på patchpanelen och konstaterat att alla sensorerna fungerar när de sitter först. Jag har även mätt upp ormen, och allting verkar vara kopplat som jag tänkt.
Har jag tänkt fel? Finns det någon som gjort på liknande sätt?
Jag håller på göra det samma som du. Jag har anpassat ett 24 håls CAT5 patch-panel så jag har 3x8 portar koplat till en Hobby-boards hubb. (använder just nu 3 utgångar). Jag har då anslutat befintliga CAT5 kablor (max. 50m/stk) til patch-panelet. Ialt kör jag 8 x DS18S20 anslutat enligt kontakteringsguiden. Det funkar bra.
Jeg tror inte riktigt på ideen med at kör signalet "fram/tilbaks" på CAT5 og jeg tvekar på att det betyr hemsk mycket att du använder andra trådpar.
Ok, det var inte det lättaste att klottra ner det på papper (se bifogad bild). Den övre delen av bilden visar "ormen":
1,2 - +5V till sensorn
3,6 - +5V tillbaka och vidare till nästa sensor
4,5 - 1-wire data till sensorn
7,8 - 1-wire data tillbaka och vidare till nästa sensor
Den nedre delen av bilden visar hur sensorn är ansluten till en RJ45-hona. Det är här "byglingen" till nästa sensor sker:
1,3,5,7 - GND till pinne 1
4,8 - 1-wire data till pinne 2
2,6 - +5V till pinne 3
rune, som jag förstår dig har du flera sensorer på samma 8-grupp i patchpanelen. Är det alltså en sensor/RJ45-uttag? Hur har du kopplat ihop uttagen inom 8-gruppen med varandra och master HUB:en?