3G uppkoppling för loggdator, rekommendationer?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
whilbone
Wannabe

Re: 3G uppkoppling för loggdator, rekommendationer?

Inlägg av whilbone »

Nöden är uppfinningarnas moder! :D
gflygt
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av gflygt »

Kan bara lägga till att min Dovado nu rullar med ett Tre bas. Funkar utmärkt. Går inte fort, men helt OK. O SMS funkar bra också. Får skaffa Tellstick, så jag kan styra lite lampor på landet. Vore trevligt att ha det ljust i stugan när man kommer ut sent. Men däremot går det inte att gå direkt från mitt bredband (bredbandsbolaget - telenor) till Tre-dovadon. Dom gillar inte varandra telebolagen. Är tvungen att gå via en burk på jobbet. Men va 17. Varför ska det vara enkelt :-)

Gunnar
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Aha...Tackar för informationen! Tänk, nu kan jag ju åka "spårat"! :wink:

Nä farten är inte det viktiga utan det är att det är tillgängligt som är det viktiga, i alla fall i en sådan är situation.

Hur menar du med att du inte kommer åt, är det från ADSL hemma via BB/Telenor som det inte funkar? :roll:
gflygt
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av gflygt »

CirruZZ skrev:Aha...Tackar för informationen! Tänk, nu kan jag ju åka "spårat"! :wink:

Nä farten är inte det viktiga utan det är att det är tillgängligt som är det viktiga, i alla fall i en sådan är situation.

Hur menar du med att du inte kommer åt, är det från ADSL hemma via BB/Telenor som det inte funkar? :roll:
Det finns inte en chans i världen, just nu, att nå Tre-nätade burken från mitt bredbandsbolagsnät. Jag har kört traceroute, och då ser man ju normalt vilken väg en signal går. Men i faller bredbandbolaget -> Tre så blir det bara timeouter. Jag tröttnade efter 10 minuter. Kör jag samma traceroute från en jobbdator, som ligger på IP Only's nät, så når jag Dovadoburken inom några sekunder. Telebolagen gillar inte att peera åt varandra. Det ska vara surt o segt att gå mellan bolagen. Trist men sant. Det är väl den fina fria konkurrensen, som visar sig. ;-)

Gunnar
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jaha där ser man... :?
Skriv svar