Mitt system under uppbyggnad

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gflygt
Tar hemautomation på allvar

Mitt system under uppbyggnad

Inlägg av gflygt »

Jag kom över en gammal fin IBM Thinkpad 600E. Liten o smidig. Den kommer att utgöra grunden för min temperatur- och vädermätdator på landet. CMOS-batteriet är slut i den, så man måste ställa klockan varje gång den stängts av. Så kan man ju inte ha det, så jag beställde just ersättningsbatteri från England. Lätt att byta, en skruv och en kontakt att lossa.

Sen kör jag Gentoo, för att det är den Linuxdistribution som är mest lik FreeBSD, som jag använder en hel del på jobbet.

Har så här långt fått igång owfs, och har ett antal modifierade script som dels loggar til mysql, och dels skapar rrdtool-databaser. Jag har inte bestämt mig än hur jag ska spara, så det blir väl båda metoderna. :)

Dessutom har jag en GPS-puck (BU-353), som jag låter vara klocknormal. Den har inte PPS (sekundtick), så tidsställningen blir inte superexakt, men tillräcklig för en datalogger på landet. Den läser jag av med gpsd,senaste versionen. Tyvärr fungerade inte den som är standard i Gentoo, så jag fick hämta från hemsidan och kompilera manuellt, men "so what". Det är ju liksom vitsen med Gentoo. För att ställa klockan använder jag sen ntpd, där jag använder de inbyggda funktionerna för att prata med en lokal GPS-klocka för att ställa tiden i datorn.

Vad gäller sensorer, så har jag införskaffat 4 temperatur, 1 fuktighet/temperatur, 1 barometer och en räknare (för elen). Sen ska vi bara placera ut grejorna o dra kabel. Återkommer när det är på plats.

Kompletterade idag med en 3G router från Dovado. Köper troligen också abonnemang från Telenor, eftersom jag har bredbandsbolaget hemma.

3Groutern fungerar alldeles utmärkt. Detta tillägg är gjort via Dovadon med ett lånat 3Gmodem o abonnemang.
gflygt

Re: Mitt system under uppbyggnad

Inlägg av gflygt »

Äntligen har jag fått min laptop på plats, med Dovado o allt. Jag har ännu bara 4 temperatursensorer, men mer kommer i vår när jag kommer ut dit igen. Jag har en lite undring dock. Data ser helt ok ut för 3 av sensorerna, men den fjärde beter sig konstigt. Jag visar en bild på den strulande sensorn.
tempsensor3-day.png
tempsensor3-day.png (46.37 KiB) Visad 14340 gånger
Medan en juste ser ut så här:
tempsensor4-day.png
tempsensor4-day.png (21.37 KiB) Visad 14340 gånger
Jag hade en del problem med att komma från mitt hemma-bredband (Bredbandsbolaget) till Dovado'n (Tre), men det verkar bara vara här i Kärrtorp. När burkarna kom på plats ute på Ornö, så fungerar det att hämta data därifrån-

Gunnar
Senast redigerad av gflygt den 23 nov 2009, 07:08, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Under rutan du skriver texten i så finns fliken "ladda upp en bilaga" sen är det en enkel match. :D
gflygt

Inlägg av gflygt »

Som sagt Enkelt när man vet :-) Tack!
PeterT

Inlägg av PeterT »

gflygt skrev:Äntligen har jag fått min laptop på plats, med Dovado o allt. Jag har ännu bara 4 temperatursensorer, men mer kommer i vår när jag kommer ut dit igen. Jag har en lite undring dock. Data ser helt ok ut för 3 av sensorerna, men den fjärde beter sig konstigt. Jag visar en bild på den strulande sensorn.
Sitter den helt enkelt inte bara lite för nära en värmekälla?

EDIT: Såg att det var varmvattenberedare. Men då beter den väl sig helt korrekt. Värmer på vattnet med jämna mellanrum eller?
gflygt

Inlägg av gflygt »

PeterT skrev:Sitter den helt enkelt inte bara lite för nära en värmekälla?

EDIT: Såg att det var varmvattenberedare. Men då beter den väl sig helt korrekt. Värmer på vattnet med jämna mellanrum eller?
Varmvattenberedaren är ju bra isolerad, och det är inget vattenuttag under denna tiden, så jag har svårt att tro att temperaturen skulle fluktuera så hysteriskt. Sensorn sitter alltså i ett litet rum, som jag byggt runt varmvattenberedaren med isolation, så att jag ska kunna ha den fylld även under vintern. Och sen sitter där ett element (som iofs kanske fått spatt) som frostvakt. Ett litet 300W.
gflygt

Inlägg av gflygt »

Jag tror jag har löst problemet med hjälp av svaret jag fick. Jag har ju aldrig haft någon mätning där vintertid. Troligen har jag satt termostaten för högt. Den ska trigga bara när temperaturen närmar sig 0. Vid +5° kanske. Det verkar ju som om den triggar redan vid +11°, och sen blir det nog 17 grader varmt vid sensorn innan elementet slås av.

Så där sparar jag nog rätt mycket elkostnad (iofs bara ett 300W-element, men ändå). Många bäckar små.....
gflygt

Inlägg av gflygt »

Nu har jag skrotat min gamla IBM-laptop. Den fick en "kernel panic" 1 December, såg jag när jag äntligen kom ut till Ornö för att byta ut den mot min nya Dockstar. Tog ett tag att flytta över alla script o sånt, eftersom USB-nätverkskortet på IBM-en strulade o hängde sig ett antal gånger medan jag skyfflade data över nätet.

Till slut var dock den nya på plats, men naturligtvis strulade en del konf som inte fungerade lika på dom olika distributionerna (Gentoo på IBM-en o Debian på Dockstar). Detta fixade jag via nätet idag, så nu loggar jag data igen. Det gick inte att använda de gamla rrd-graferna. rrd klagade på att den tidigare datan var skapad med en annan arkitektur. Trodde inte rrd skulle bry sig om det, men så var det. Så jag fick återskapa alla graferna (och så har jag ju all data i mysqldatabasen). Det viktiga är att jag har en robustare miljö, jämfört med den gamla laptopen. Tyvärr har jag ju inte inbyggd UPS, men strunt samma. Får hoppas att det blir minimalt med elavbrott på ön.
Skriv svar