Slå av och på produkter via 1-wire?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av Niklas »

Hej,

Jag har en liten fundering. Jag skulle vilja ha en 1-wireprodukt som jag kan slå på och av via datorn, typ som nexa fast trådburet och via 1wire. Det vore också bra om jag kunde utläsa om relät är draget eller ej och om man kunde få igång strömförsörjningen via en knapp.

Vad tror ni och vad behöver jag?
Det handlar ju om 220 volt och jag vet inte exakt hur det är med det. Vad får man och vad får man inte göra?
Det kanske faller på att produkterna måste vara CE-märkta eller något liknande?
CE kanske bara gäller vid försäljning?
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av Plutonium »

http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av Niklas »

Plutonium skrev:Kan man inte göra det med ett sådan här https://www.m.nu/iokort-4-kanaler-p-154.html och https://www.m.nu/rela-hrms-dc5v-inklusi ... p-153.html ?
Det kan man säkert. Jag tänker mig dock någon mindre 1-wirekrets och mindre komponenter så att man kan bygga någon mindre box eller liknande.

Edit:

Erik nämner i en annan tråd:
1. Minimalistiskt 1kanaligt outputkort med transistorstyrd utgång med skyddsdiod och LED-indikering. Kortet är baserat på DS2406 och mäter 12x14mm. Skruvterminaler för kabelanslutningarna. Kortet kan driva reläer utan extra komponenter. Ungefärligt utpris: 179kr/st.

Intressant! Räcker med att kombinera med ett relä då. Frågan är om man kan utläsa status från relät?
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av Plutonium »

aha, intressant.. Lusläste lite om ds2406 och det verkar som att du kan kolla status på den. Å andra sidan vore det lite konstigt om du inte kunde det. För du sätter väl förmodligen en etta eller nolla?
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av Niklas »

Plutonium skrev:aha, intressant.. Lusläste lite om ds2406 och det verkar som att du kan kolla status på den. Å andra sidan vore det lite konstigt om du inte kunde det. För du sätter väl förmodligen en etta eller nolla?
Ja, antagligen. Jag tänkte mig något som kan dra resp. släppa relät med hjälp av en knapp så att jag kan stänga av eller sätta på manuellt. Då antar jag att man måste göra något extra för att kunna se om relät verkligen är draget eller inte?
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av PeterT »

Jag har gjort några "hemkonstruerade" switchar av DS2405 som har ett relä på sig och där blir det hela tiden loggat om reläet är draget eller inte. Det är ju om det som ger signal till DS2405 som skapar loggen i och för sig. I mitt fall så använder jag mig av MSure som öppnar/stänger reläet om temperaturen är över en viss nivå. Jag kan alltså hämta uppgift om reläet är draget eller inte via PHP/SQL från min MySQL db.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av Niklas »

PeterT skrev:Jag har gjort några "hemkonstruerade" switchar av DS2405 som har ett relä på sig och där blir det hela tiden loggat om reläet är draget eller inte. Det är ju om det som ger signal till DS2405 som skapar loggen i och för sig. I mitt fall så använder jag mig av MSure som öppnar/stänger reläet om temperaturen är över en viss nivå. Jag kan alltså hämta uppgift om reläet är draget eller inte via PHP/SQL från min MySQL db.
Men om du manuellt drar relät. Kan du då se det med DS2405?
Jag antar att det är rätt felsäkert att läsa loggen ändå. Problemet blir när man själv kan aktivera relät via en knapp eller något..

Jag loggar ju mina Nexa-mottagare men det är inte alltid de får signal. Jag kan se att det har skickats en ON-signal och att produkten borde vara på men det går ju liksom inte att läsa av på något sätt eftersom att Nexa-mottagarna bara är just mottagare.
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av PeterT »

Niklas skrev: Men om du manuellt drar relät. Kan du då se det med DS2405?
Jag antar att det är rätt felsäkert att läsa loggen ändå. Problemet blir när man själv kan aktivera relät via en knapp eller något..
Nej det kan jag ju inte göra, men om man har ett tvåpoligt relä och använder en DS2406 som har två in/utgångar så borde den ena utgången kunna användas för att styra relät och den andra för att läsa om relät är öppet eller slutet över polerna som man inte använder på relät.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av Niklas »

PeterT skrev:
Niklas skrev: Men om du manuellt drar relät. Kan du då se det med DS2405?
Jag antar att det är rätt felsäkert att läsa loggen ändå. Problemet blir när man själv kan aktivera relät via en knapp eller något..
Nej det kan jag ju inte göra, men om man har ett tvåpoligt relä och använder en DS2406 som har två in/utgångar så borde den ena utgången kunna användas för att styra relät och den andra för att läsa om relät är öppet eller slutet över polerna som man inte använder på relät.
Säkert. Jag har verkligen noll koll.
Jag är lagom säker på 220volt och liknande. I värsta fall så har jag en bror som är elektriker. Han kan hjälpa mig. ;)
Det jag skulle vilja ha tips om är vilken krets jag kan använda och vilket relä samt exakt hur jag ska koppla in det...

Kanske finns i shoppen på m.nu?
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av PeterT »

Så här skulle du kunna göra:
Här har du exempel på hur man kopplar en DS2406 som digital output och input http://www.msure.se/wiki/index.php5?tit ... ital_input

DS2406 har ju två "PIO" (enligt schemat som länken gå till) så den ena gör du som kretsen digital input och den andra som relay output. Köper du till exempel detta relä https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog så ser det ut som bifogad bild. 1 och 16 ansluts mellan jord och transistorn enligt schemat för relay output. Mellan 6 och 8 kopplar du in istället för brytaren i schemat för digitalt input. Mellan 9 och 11 driver du nu det du vill driva. Vill du ha en manuell hantering av reläet så sätter du en brytare så att du kan aktivera relät själv. Digital input kommer alltid att ge dig värdet på om reläet är igång eller inte.
Bilagor
relay.PNG
relay.PNG (22.69 KiB) Visad 5358 gånger
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av Niklas »

Det låter intressant.

Länken i ditt meddelande går inte till något relä dock. :)

https://www.m.nu/o1c-1-utgang-med-skruv ... p-322.html
Denna lär väl funka?
Där har vi det redan klart (DS2406) så slipper jag lära mig att läsa kopplingsscheman även om det hade varit smidigt. ;)
Finns dock ingen input kopplad på den kretsen?
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av PeterT »

Javisst måste den fungera. Den använder bara en av portarna så en liten kabel från ben 3 eller 6 (beroende på vilken som inte används) till ena polen på relät tillsammans med ett motstånd på 10 kohm så är det klart! Ja du behöver ju ha relät också, det levereras inte med. Erik protesterar nog om jag har fel! :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av elf98 »

O1C är ett enkanligt utgångskort! kanalen som inte används är jordad och det är svårt att i efterhand få loss den kopplingen.

Anledningen till att jag designade kortet så är flera, bland annat:
  • Utrymmesskäl - kortet är endast 13x11m och har 3 motstånd, 1 lysdiod, en transistor, en diod, en ds2406. och 2 skruvplintar. Att göra det möjligt att använda kanal 2 skulle helt enkelt har krävt att kortet är större - det ville jag inte.
  • Minska förvirring/support - Nu kan kortet en sak - lägga +5v på en utgång.
  • Ekonomi - Jag ville hålla ner kostnaden - fler funktioner kostar helt enkelt mer pengar.
Om jag inte tolkar inläggen fel vill ni detektera om reläet är draget genom att använda utgången på reläet som inte aktiv. Om det är 230V som skall styras kommer det att ligga 230V på den plinten... :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av Niklas »

elf98 skrev:Om jag inte tolkar inläggen fel vill ni detektera om reläet är draget genom att använda utgången på reläet som inte aktiv. Om det är 230V som skall styras kommer det att ligga 230V på den plinten... :)
Ojdå, jag har hört att det inte är så bra. ;)
Har du några förslag på lösning?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av elf98 »

Inte någon enkelt lösning. Att detektera 230V är inte helt trivialt.

Iofs så säljer jag lösa strömsensorer till Eco-Eye https://www.m.nu/stromsensor-till-eco-eye-p-323.html.

En sådan borde gå att koppla in till tex https://www.m.nu/adomvandlare-4-kanaler ... p-307.html.

Ska testa någon gång!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar