Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Jag har en standardadapter (hemmabyggd) och ett antal temp.sensorer, ej spänningsmatat.
Adaptern sitter i en USB->RS232 på en stationär server.
Nu ska jag ansluta räknare och display och ska spänningsmata dessa "grenar".
Måste jag använda en injektor? Har en sådan mer funktionalitet än att leda in spänning?
När jag matar t.ex. räknaren med 5V "försvinner" hela nätet. Trodde först att det hade med bärbar dator att göra, eftersom det funkade så fort jag drog ur sladden till datorn och körde på batteri. Så är det inte, och att dra ur sladden till servern är ju ingen bra idé...
Har även testat att ej spänningsmata räknaren men så fort GND och puls ansluts uppstår samma fenomen.
Varifrån hämtar du +5v?
Den enkla varianten av serielladapter har en potentialskillnad mellan datorns jord och 1wire-jord. Om man försöker använda +5v från datorn kommer denna potentialskillnad att slå ut hela 1wire-nätet.
Injektorn har inte någon mer funktion än att leda in +5v på nätet.
Gällande räknaren låter det som att du försöker räkna en S0-puls, och då skall du ansluta +5v och en av ingångarna till S0-utgången.
Jag matar 5V via en stab. batterieliminator. Pulsen kommer från en pulsgenerator, som drivs av samma spänning.
Hela anordningen utgör en drifttidsmätare för pelletsskruven. Pulsen slås av och på via ett halvledarrelä.
Det behövs m.a.o. en annan adapter?
Räknaren är ansluten till +5V och GND från nätaggregatet samt DQ och GND från nätet.
Har samma problem med display-kortet.
Om det är potentialskillnad; kan en annan adapter lösa problemet?
Om man vill spänningsmata på flera ställen, hur går det till? JAg har idag matning via USB-adaptern enbart men eventuellt behöver ju CO2-mätaren mer kräm, hur gör jag för att ge den det?
Du kopplar in spänningsmatning till din c02 mätare helt enkelt. istället för matnign från din usb-lina tar du det ifrån en adapter. alt kör med en injektor.
daromer skrev:Du kopplar in spänningsmatning till din c02 mätare helt enkelt. istället för matnign från din usb-lina tar du det ifrån en adapter. alt kör med en injektor.
Injektor är nog det jag söker då, tänkte haka på lite LCD-displayer och annat tidigare på linan så det är nog bra med ström från många håll eventuellt.
Jag har dykt på samma problem som orjanj med 5v på seriell adapter.
Finns det något sätt att lösa potentialskillnaden?
Mäter jag spänning mellan jord i datorn och jord i 1-wire så får jag jätteskumma värden.
Funkar finfint med USB-adapter men jag måste använda seriellt och skulle gärna slippa injector när strömmen redan finns där.