Slå av och på produkter via 1-wire?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av Niklas »

elf98 skrev:Inte någon enkelt lösning. Att detektera 230V är inte helt trivialt.

Iofs så säljer jag lösa strömsensorer till Eco-Eye https://www.m.nu/stromsensor-till-eco-eye-p-323.html.

En sådan borde gå att koppla in till tex https://www.m.nu/adomvandlare-4-kanaler ... p-307.html.

Ska testa någon gång!
Jag vill egentligen inte detektera 220v. Jag vill veta om relät är draget eller ej så att jag eventuellt kan aktivera det via en knapp och inte enbart via 1-wire.. Då vill jag ju se status.. om någon manuellt har aktiverat relät eller ej.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av Plutonium »

Du får mer än gärna skriva ihop en guide sedan när du har pillat klart med det.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
FormerMazda
Gillar hemautomation
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 dec 2008, 09:00
Ort: Asby

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av FormerMazda »

Niklas skrev:Jag vill egentligen inte detektera 220v. Jag vill veta om relät är draget eller ej så att jag eventuellt kan aktivera det via en knapp och inte enbart via 1-wire.. Då vill jag ju se status.. om någon manuellt har aktiverat relät eller ej.
Och det är då du läser inläggen som ligger tidigare i tråden som nämner att du behöver ett dubbelt relä.
TYP (<--OBS!) ett sånt här: PDF från elfa

Den ena polen på reläet används till din förbrukare, den andra polen för att detektera om det är draget.
Den externa (ej 1-wire alltså) tryckknappen kan vara en vanlig växlande (trapp) som växlar mellan antingen signalen från 1-wire, eller ständigt på. Alltså så måste relät dras för att din förbrukare ska fungera.

Vad gäller lagligheten så får du be din elektriker fixa 230v biten. Du själv kan löda ihop en box med allt i som drar reläet. Men det måste kompisen koppla in och sätta i en låda på väggen. OM man ska följa lagen. Och det ska man ju, det gör alltid jag. *host* :wink:
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Slå av och på produkter via 1-wire?

Inlägg av PeterT »

FormerMazda skrev:
Niklas skrev:Jag vill egentligen inte detektera 220v. Jag vill veta om relät är draget eller ej så att jag eventuellt kan aktivera det via en knapp och inte enbart via 1-wire.. Då vill jag ju se status.. om någon manuellt har aktiverat relät eller ej.
Och det är då du läser inläggen som ligger tidigare i tråden som nämner att du behöver ett dubbelt relä.
TYP (<--OBS!) ett sånt här: PDF från elfa

Den ena polen på reläet används till din förbrukare, den andra polen för att detektera om det är draget.
Den externa (ej 1-wire alltså) tryckknappen kan vara en vanlig växlande (trapp) som växlar mellan antingen signalen från 1-wire, eller ständigt på. Alltså så måste relät dras för att din förbrukare ska fungera.

Vad gäller lagligheten så får du be din elektriker fixa 230v biten. Du själv kan löda ihop en box med allt i som drar reläet. Men det måste kompisen koppla in och sätta i en låda på väggen. OM man ska följa lagen. Och det ska man ju, det gör alltid jag. *host* :wink:
Kunde inte sagt det bättre själv! :D
Skriv svar