Skulle vilja ha lite information om temperaturer och elförbrukning i huset och en 1-wire lösning skulle kanske kunna vara en ekonomiskt överkomlig väg att gå.
Har två värmepumpar (bergvärme [8 givare], värmeväxlare [4 givare]), temperatur (2 x inne, ute) och elmätare.
Har en server som kör Ubuntu och tänkte installera OWFS på den och ansluta en DS9490R till den. Servern är placerad på en "teknikhylla".
Värmeväxlaren är placerad på vinden ~15 m från "teknikhyllan".
Bergvärmepumpen är placerad i garaget ~10 m från "teknikhyllan".
Från "teknikhylla" till elmätaren behövs det ~15 m kabel.
Från "teknikhyllan" är det ~3m, ~8m och ~10 m till platserna där jag vill ha temperaturgivare (i olika rikitningar)
Det finns idag en kabel med 8 ledare dragen från "teknikhyllan" till bergvärmepumpen, som kanske går att nyttja?
Vad behöver jag för komponenter för att läsa av elmätaren? Har inte tillgång till S0-utgången så jag behöver läsa av blinkfrekvensen.
Hur ska jag bygga upp nätet för att komma åt mina "mätpunkter"?
Svårt att svara på hu utan en ritning, men en gissning...
Det kan kanske fungera att fuldra ett nät som mest blir ett stjärnnät eftersom att avstånden är så korta. Det är alltid bäst att använda partvinnad kabel för minsta induktans, så den befintliga är inte optimal.
Det går att bygga stjärnnät som i elektrisk mening är ett bussnät med Cat5e eller liknande och använda två par för fram, och två för tillbakakommunikation och alla skarvar i din teknikhörna, eller annan lämplig plats, men kontakteringen blir ett litet mörker.
Finns det plats att dra färdiga kablar fram och tillbaka till alla platser(utom den sista)?
Tack för svaret, dock är det fortfarande lite oklart för mig hur man ska bygga ett nät. Finns det någon bra guide/beskrivining över hur 1-wire nät behöver kopplas?
Borde gå att få plats kablar för att bygga ett stjärnnät som du beskrev, men som sagt kontakteringen är är ett mörker.
Låg och funderade lite ytterligare i natt och den enklaste (teoretiska) lösningen borde vara enligt nedan, fast det fungerar kanske inte ihop med 1-wire nät.
Hade velat sätta en kopplingsplint i teknikhyllan, och därifrån koppla ut tre paralella slingor; 1 för tempmätare och elmätare, samt 2 för värmepumparna. I värmepumparna hade jag velat ha en ny kopplingsplint och hänga på alla temperaturgivarna paralellet. Från kopplingsplinten hade det då räckt med 0,5-1,5 m kabel till de olika givarna.
Hur fungerar egentligen en standard förgrening, är det en paralell eller seriell förgrening?
Har nu suttit och mätt och skissat på hur jag skulle kunna få till nätet men har fortfarande några frågor, innan jag skrider till verket och beställer hem prylarna.
Hoppas att följande beskrivning är förståelig och ger en bild över hur jag tänkte bygga nätet.
DS9490R <- EKKX 2x2x0,5 (1 m) -> Kopplingsplint 1 (Teknik)
Kopplingsplint 1 (Teknik) <- Cat5e (15 m) -> Kopplingsplint 2 (VVX på vind) [I Cat5e kabel används 2 par fram och 2 par retur]
Kopplingsplint 2 (VVX på vind) <- EKKX 2x2x0,5 (1,5 m) -> 2 st DS18S20-givare på samma gren.
Kopplingsplint 2 (VVX på vind) <- EKKX 2x2x0,5 (1,5 m) -> 2 st DS18S20-givare på samma gren.
Kopplingsplint 2 (VVX Vind) <- Cat5e (15 m) -> Kopplingsplint 3 (Teknik)
Kopplingsplint 3 (Teknik) <- Cat5e (13 m) -> Kopplingsplint 4 (Värmepump garage)
Kopplingsplint 4 (Värmepump garage) <- EKKX 2x2x0,5 (4 m) -> Räknare 1wirenät <- EKKX 2x2x0,5 (10 m) -> LED-Sensor
Kopplingsplint 4 (Värmepump garage) <- EKKX 2x2x0,5 (0,5 m) -> DS18S20-givare.
Kopplingsplint 4 (Värmepump garage) <- EKKX 2x2x0,5 (1 m) -> DS18S20-givare.
Kopplingsplint 4 (Värmepump garage) <- EKKX 2x2x0,5 (1 m) -> DS18S20-givare.
Kopplingsplint 4 (Värmepump garage) <- EKKX 2x2x0,5 (1,5 m) -> DS18S20-givare.
Kopplingsplint 4 (Värmepump garage) <- EKKX 2x2x0,5 (1,5 m) -> DS18S20-givare.
Kopplingsplint 4 (Värmepump garage) <- Cat5e (13 m) -> Kopplingsplint 5 (Teknik)
Kopplingsplint 5 (Teknik) <- EKKX 2x2x0,5 (3 m) -> DS18S20-givare
Kopplingsplint 5 (Teknik) <- EKKX 2x2x0,5 (4 m) -> DS18S20-givare
Kopplingsplint 5 (Teknik) <- EKKX 2x2x0,5 (10 m) -> DS18S20-givare
Kopplingsplintar jag tänkte använda mig av består egentligen är en kopparskena med flera skruvkontakter på. Det innebär egentligen att jag kommer att ansluta flera grenar till en och samma kontakt-/förgreningspunkt. Fungerar det?
Hittar jag inga sådana kopplingsplintar, så får det väl bli sockerbitar...
Ska mäta temperaturen på två rör som ligger 25 cm från varandra. Kan man sätta två DS18S20 på samma gren (ca 1,5 m lång)?
Har för mig att jag läste att det var möjligt någon stans på forumet, men hittar det inte igen.
larky skrev:Många sensorer på en gren fungerar utmärkt.
Hur tätt kan man sätta sensorer på en gren?
Har en 4-trådars kabel som jag skulle vilja återanvända. Den är 2,5 m och i slutet (10 cm utanför väggen) på den skulle jag vilja sätta tempgivare, fuktighetsmätare och LCD controller.
Är det möjligt?
På ett annat ställe skulle jag behöva ansluta två grenar till huvudmatningen. Kan jag ansluta dem till samma kopplingspunkt, eller hur lång bör det vara mellan förgreningar?
Mitt nät ser nu ut enligt skissen nedan.
Nu återstår bara att presentera informationen från givarna på ett vettigt sätt.
Utöver 1-wirenätet så har jag även ett serie interface mot min värmepump (IVT Greenline HT9) för att få ut driftinformation.