Klarar bara 30m. Vad är fel?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Fyrfotaanders
Wannabe
Kontakt:

Klarar bara 30m. Vad är fel?

Inlägg av Fyrfotaanders »

Har monterat Rj11-kontakter på mina tempsensorer som bara hade lösa kablar i änden.
På sensorn är ben 1 & 3 hoplödda med 2 tp-kablar och databenet, 2, har också två kablar.
Resten av kabeln är vanlig telefonledning, 4-ledars.
Det sitter en DS9490R i datorn och sedan RJ11 förgreningar, av typen en till två, på kabeln.
Har satt på 5 st förgreningar och 5st sensorer och kabellängden är 30m. Allt frid och fröjd.
Kopplar på ytterligare 15m och nu strular det direkt, får bara värden från en eller två sensorer, och de är inte ens de "närmaste". Efter ett tag så blir det bara en snabb "blink" på MicroLan Active lampan i Logtemp. Inga värden.
(Har testat att även denna kabeln fungerar "ensam")
Har också en TP-kabel på 50m som ej används. När jag kopplar in denna slås allt ut på samma sätt, och då finns inte ens något monterat i "andra änden". Ingen kortis heller, bara lång kabel.

Med min förra dator var det inga problem att köra detta, kan det vara olika "kvaliteter" på USB-värden i olika datorer.
Har testat alla USB-uttag med samma verkan.

Det sägs på många ställen att upp till 200m ska kunna fungera...

Borde jag löda om sensorerna och spänningsmata dem istället?
jed
Tar hemautomation på allvar

Re: Klarar bara 30m. Vad är fel?

Inlägg av jed »

Har du testat att köra med en aktiv usb-hub? (aktiv == egen spänningsmatning till hubben)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Kör du parasitmatade sensorer eller inte? Hänger inte med på din beskrivning.

Kör du med laptop eller miniburk? De brukar ha värdelös stabilitt på spänningsmatningen och då kan man behöva koppla in en aktiv riktig usb-hub.

På min linux hink den store behöver jag inget och kan köra 100sensorer...
På mina miniburkar kan jag köra 10 sensorer sedan funkar inget. Där har jag varit tvungen att koppla in en aktiv hub.
Fyrfotaanders
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av Fyrfotaanders »

HITTAT!!!

Det är helt enkelt min 1 år gamla HP som inte klarar av nätet!
Kopplade alltihop till min laptop istället och allt fungerar som det ska.

På HP:n sitter det 1 USB-hub från D-link som har två externa hårddiskar, kanske detta som "stör"

I USB-uttagen på datorns front får jag nu "1-wire network doesnt exist" och i uttagen på baksidan de konstiga fenomen jag skrev om först.

Så nu har man beställt grejer för dryga lusentappen i onödan. Men de kommer säkert till användning ändå.
Löder nog om alla sensorer till spänningsmatat i alla fall - lär ju knappast skada! :lol:
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Din order är inte hanterad än inga som helst problem att annullera eller ändra den! Håller den tills du sagt hur du vill göra.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
daromer

Inlägg av daromer »

Dina 2 diskar suger förmodligen ut de mesta av strömmen som finns. 1wire är känsligt. 1wire som är parasitmatat är ännu värre...

Bra att du hittade felet!
Skriv svar