Jag har en 1-wire usb-adapter med fukt/temperatur. Har även några DS18S20+ sedan ett tag tillbaka. Nu hade jag tänkt bygga ut nätet och löda fast sensorerna på nya kablar.
Kollar jag på anslutning här http://wiki.temperatur.nu/index.php/Kon ... 12-kontakt så verkar det som att pinnarna längst till höger är oanslutna, medan förgreningen från clasohlson har oanslutet till vänster och höger (anslutet de 4 i mitten).
Jag vill rekommendera att använda t.ex. CAT5e/CAT6 eller liknande. Om du använder RJ45 vill du alltid ha tillgång til +5V och +12V för sensorer, switches och annat som kräver det.
Jag kan också rekommendera att använda hubbar från början, det ger ett mycket mer stabilt nät.
Jag besluta mig för att inte använda någon RJxx alls, utan går på sockerbitar. Angående kabeltyp så fanns det rätt bra beskrivet på 1wire.org (tror jag det var). EKKX har något högre kapacitans jämfört med CAT5e/CAT6. Så använda CAT kabel är i princip bara nödvändigt om man ska maxa längden på nätet. Det exemplet på 1wire.org var med 20 tempsensorer och då räkna dom ut att man kunde ha cirka 300m (tror det var 300m).
Jag besluta mig för att göra så här.
Jag hittade en gammal modemkabel med en RJ12 så jag använder den till att koppla in i min USB-adapter. Sen sockerbitar över till en CAT6 som jag hade över. Den längsta kabelsträckan kommer bli med CAT6. Skulle gissa att sockerbitarna medför lite ökad kapacitans, men blir det problem får man väl tänka om.
Var får man 12V till om man använder sig av RJ45?
I dagsläget har jag bara några temperatursensorer och en fuktgivare. Är dessutom osäker hur långt mitt nät kommer bli eller vad jag ens ska göra med det.
Hur som helst, om jag kör med CAT6 så finns det möjlighet att vara flexibel.
EQQX-kabeln är stelare och mycket mycket svårare att löda. Jag köper någon/några km ekkx per månad och har inte fått någon information om att kabeln utgått.
elf98 skrev:EQQX-kabeln är stelare och mycket mycket svårare att löda. Jag köper någon/några km ekkx per månad och har inte fått någon information om att kabeln utgått.
Jaha, när jag var till vår lokala elgrossist så sa han att den blivit ersatt av den
elf98 skrev:EQQX-kabeln är stelare och mycket mycket svårare att löda. Jag köper någon/några km ekkx per månad och har inte fått någon information om att kabeln utgått.
Jaha, när jag var till vår lokala elgrossist så sa han att den blivit ersatt av den
Både Kjell o Clas-i-sjön har EKKX på varierande längd (EKKX heter numera ELLXB enligt Kjell)
RJ12 är lätt att jobba med o m.nu:s "y-klykor" gör det lätt att "klippa & klistra" som Herr Marjasin sa...
elf98 skrev:EKKX heter EKKX. Måhända har kjell mfl bytt kabel. även EKKX finns på m.nu...
Det är säkert som du säger - får väl se om kjellkabeln biter en i rumpan vad det lider o man får dra om sitt nät...
... man får tänka sig för om man som jag drar 5m i månaden o bara bygger ut... till slut överskrider man någon tolerans o så dyker nätet... inte lätt att veta var felet sitter då... bara att lägga i backen å hålla i ratten...
Impedansen ökar markant. Oavsett om nätet är spänningsmatat eller inte. Svårt att ge någon generell riktlinje hur långt nätet kan vara utan partvinnad kabel, Gissningsvis blir det problem vid 25-50m beroende på yttre omständigheter och antal inkopplade noder.