Qubino

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Tranceblast
Wannabe

Qubino

Inlägg av Tranceblast »

Hej,

Jag har en liten fundering angående Qubino relä pucken.
Som jag kan se på installations beskrivningen så bryter pucken på nollan, stämmer det? Är detta i så fall godkänt i sverige?

Tänkte om jag nu köper några qubino puckar men sen får jag ingen elektriker att koppla in dom för att det inte är godkänt.
Tranceblast
Wannabe

Re: Qubino

Inlägg av Tranceblast »

Ingen som har koll på detta? :roll:
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vi var först mycket tveksamma till att ta in Qubinon just med tanke på att det är nollan som ska brytas.

Vi ställde då följande fråga till Elsäkerhetsverket:
Hej, Vi har stött på denna produkt: http://qubino.com/products-2/flushdimmer/, som är en dimmer för inbyggnad bakom befintlig väggströmbrytare. Dimmern använder till/bortkoppling av nolledaren som styrsignal. Detta innebär att det är nollan som måste brytas/styras i väggbrytaren som är kopplad till dimmern.

Min fråga är om det är ok att bryta nolledaren och inte fasen i detta fall? Eller går det inte att installera produkten och samtidigt följa gällande regler?
Och vi fick då följande svar:
Svar: I och med CE-märkning skall leverantören också bifoga inkopplingsanvisningar för produkten och det är dessa som skall följas.

ANDERS PETERSSON
Avdelningschef Anläggningar och installatörer

ELSÄKERHETSVERKET
Box 4, 681 21 Kristinehamn
Så vad elsäkerhetsverket säger är att eftersom produkten är CE-märkt är det ok att följa installationsanvisningarna.

Vilka färger som ska användas på kablarna efter väggbrytaren är dock inte klarlagt. Installeras inte Qubinos produkter i direkt anslutning till väggbrytaren skulle vi nog använda blå tråd även efter brytaren och tydligt märka kabeln och att den bryts i väggbrytare. Det är så klart elektrikerna som avgör färgval.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
HenrikEL
Behörig Elektriker

Inlägg av HenrikEL »

Jag tycker du har en dialog med din elektriker innan du köper in dina saker.
Är det en brytare som styr qubinon är det mycket enklare, men ska du kunna styra den från 2 eller fler ställen i ett rum/hall/korridor så blir det virrigt med flera blå trådar som är styrda.
Bara min synpunkt som elektriker.

I föreskrifterna hittar jag detta.

Kapitel 53 – Bryt-, manöver- och skyddsanordningar
530.3.2
I flerfaskretsar får det inte finnas någon enpolig elkopplare i neutralledaren.
Enpoliga elkopplare i enfasgrupper får inte bryta neutralledaren. Om gruppledningen är skyddad av en jordfelsbrytare där märkutlösningsström inte överstiger 30 mA får enpoliga elkopplare bryta neutralledaren.

Men skulle man som elektriker komma till en anläggning med 2 blå trådar i en dosa skulle man bli förvirrad.

Om ni kopplar i det så märk väl i var dosa tråden går igenom och även vid brytaren. Så minimeras följdfel vid nästa installation.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Välkommen till forumet!

Lite rörig text från föreskrifterna och det kanske beror på att jag inte är van att läsa dem. :)

Tolkar jag det du skriver rätt är det ok att bryta nollan om det finns jordfelsbrytare?

Driver temperatur.nu

Bild
HenrikEL
Behörig Elektriker

Inlägg av HenrikEL »

Tack för det!

Ja så tolkar jag det med.

Att läsa föreskrifter är svårare än att tolka bibeln.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
mdahl
Wannabe

Inlägg av mdahl »

Fast i det här fallet används ju nollan bara som en styrsignal på sekundärsidan. På primärsidan är det ett relä som bryter och huruvida det bryter på fas eller nolla framgår inte av kopplingsschemat.

Anledningen till att man normalt inte vill bryta på nollan är ju att fasen då är inkopplad hela vägen till lasten oberoende av brytarens läge.

Eller har jag missförstått det?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nej, det har du inte!

Driver temperatur.nu

Bild
HenrikEL