Nåt som kan skicka info om spänning via 433? (Skymningsrelä)

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MathiasT
Wannabe

Nåt som kan skicka info om spänning via 433? (Skymningsrelä)

Inlägg av MathiasT »

Jag har ett skymningsrelä på utsidan av mitt hus. Det går via en kopplingsdosa till mitt elskåp där det finns DIN-skenor.

Jag vill kunna ta reda på i Domoticz om skymningsrelät har slagit på spänningen (dvs säger att det är mörkt ute). För att kunna styra olika belysningar vill jag i Domoticz veta när skymningsrelät slår till, när det slår ifrån samt kunna fråga om det är på eller av.

Som jag ser det kan jag göra det antingen genom att sätta upp ett vanligt uttag vid kopplingsdosan, där jag sätter i en pryl som skickar info till Domoticz eller om jag sätter nåt på DIN-skenan i kopplingsskåpet, som jag kopplar ihop med inkommande matning från relät. Lösningen med DIN-skena hade ju varit bäst!

Alltså, finns det nån pryl som kan skicka till RFXtrx433E när spänningen slås till, när den slås ifrån samt att jag kan kolla om spänningen är på eller av?
MathiasT
Wannabe

Re: Nåt som kan skicka info om spänning via 433? (Skymningsr

Inlägg av MathiasT »

Det fick bli ett separat skymningsrelä från Nexa. Nu tänds innebelysningen inte samtidigt, men det är väl ganska ok ändå...
Kleian
Wannabe

Re: Nåt som kan skicka info om spänning via 433? (Skymningsr

Inlägg av Kleian »

Om du vill veta om spänningen är av eller på kan du inte använda 433 då måste du använda z-wave

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar